2015-12-30 06:00

2015-12-30 06:00

Gör läraryrket attraktivt igen

Debatt: Skolan

Över hälften menar att lönen måste bli bättre och nästan lika många menar att de måste ha mer tid att planera, genomföra och utvärdera undervisningen, skriver Johanna Jaara Åstrand.

I samband med nobelprisutdelningen nyligen vittnade kemipristagaren Tomas Lindahl om lärares betydelse när han hyllade sin kemilärare. Skolans viktigaste resurs är lärarna och därför är skolans största utmaning bristen på lärare. Om inte lärarbristen hejdas är risken stor att alla reformer och utvecklingsprojekt för att förbättra skolresultaten faller platt. Min uppmaning till politiker och huvudmän inför det nya året är att 2016 måste bli ett år då fler steg tas mot ett mer attraktivt läraryrke.

SCB:s statistik visar att var fjärde lärare kommer att saknas om tio år. Lärare går i pension, många lämnar yrket och det utbildas inte tillräckligt många nya lärare. Till det kommer att befolkningen ökar och att eleverna blir fler. Det kommer att fattas 65 000 lärare år 2025 och 74 000 år 2030. Enligt Arbetsförmedlingen råder brist inom samtliga läraryrken och inom vissa läraryrken är utvecklingen direkt alarmerande – hälften av speciallärarna går i pension de kommande åren.

Redan i dag märks lärarbristen tydligt. I grundskolan och gymnasiet saknar var femte lärare behörighet för de ämnen de undervisar i. I en undersökning från Lärarförbundet uppger sju av tio lärare att deras skola inte får tag på vikarier när den behöver det. Sex av tio lärare funderar på att lämna yrket och av alla som är utbildade till lärare har var sjätte – 38 000 – redan gjort det.

Lyckligtvis går det att vända trenden och göra lärarjobbet mer attraktivt. Lärarförbundet har frågat dagens lärare vad som krävs för att de ska stanna kvar som lärare. Över hälften menar att lönen måste bli bättre och nästan lika många menar att de måste ha mer tid att planera, genomföra och utvärdera undervisningen.

Det krävs stora ansträngningar från stat, kommuner och fristående skolor för att göra läraryrket attraktivt igen. Det finns ingen genväg dit. Regeringens nationella samling för läraryrket är ett viktigt steg och något Lärarförbundet länge krävt. Den statliga lönesatsningen är välkommen, men den måste kompletteras med huvudmännens satsningar. Dessutom krävs att lärare och skolledare får mer tid för undervisning och ledarskap genom minskad administration och mer stöd av exempelvis elevhälsan.

Stat, kommuner och fristående skolor måste gemensamt arbeta för att locka nya grupper till läraryrket och locka tillbaka utbildade lärare som lämnat yrket. För det krävs fler vägar till lärarbehörighet och legitimation, men inga vägar i världen hjälper om inte yrket i sig är attraktivt. Högre lärarlöner, bättre karriärmöjligheter och möjlighet till kvalificerad kompetensutveckling är nödvändiga ingredienser för att säkra lärarförsörjningen.

Jag är hoppfull! I dagarna lovade Moderaternas ledare Anna Kinberg-Batra att hennes parti ska bli det nya skolpartiet. Det är bra. Vi lärare vill att alla kommuner, fristående skolhuvudmän och hela riksdagen sätter skolan i främsta rummet. Tillsammans kan vi avvärja det hot som lärarbristen är.

Landets alla fantastiska elever är värda det. 2016 tar vi fler steg mot ett mer attraktivt läraryrke.

Johanna Jaara Åstrand

Ordförande, Lärarförbundet

I samband med nobelprisutdelningen nyligen vittnade kemipristagaren Tomas Lindahl om lärares betydelse när han hyllade sin kemilärare. Skolans viktigaste resurs är lärarna och därför är skolans största utmaning bristen på lärare. Om inte lärarbristen hejdas är risken stor att alla reformer och utvecklingsprojekt för att förbättra skolresultaten faller platt. Min uppmaning till politiker och huvudmän inför det nya året är att 2016 måste bli ett år då fler steg tas mot ett mer attraktivt läraryrke.

SCB:s statistik visar att var fjärde lärare kommer att saknas om tio år. Lärare går i pension, många lämnar yrket och det utbildas inte tillräckligt många nya lärare. Till det kommer att befolkningen ökar och att eleverna blir fler. Det kommer att fattas 65 000 lärare år 2025 och 74 000 år 2030. Enligt Arbetsförmedlingen råder brist inom samtliga läraryrken och inom vissa läraryrken är utvecklingen direkt alarmerande – hälften av speciallärarna går i pension de kommande åren.

Redan i dag märks lärarbristen tydligt. I grundskolan och gymnasiet saknar var femte lärare behörighet för de ämnen de undervisar i. I en undersökning från Lärarförbundet uppger sju av tio lärare att deras skola inte får tag på vikarier när den behöver det. Sex av tio lärare funderar på att lämna yrket och av alla som är utbildade till lärare har var sjätte – 38 000 – redan gjort det.

Lyckligtvis går det att vända trenden och göra lärarjobbet mer attraktivt. Lärarförbundet har frågat dagens lärare vad som krävs för att de ska stanna kvar som lärare. Över hälften menar att lönen måste bli bättre och nästan lika många menar att de måste ha mer tid att planera, genomföra och utvärdera undervisningen.

Det krävs stora ansträngningar från stat, kommuner och fristående skolor för att göra läraryrket attraktivt igen. Det finns ingen genväg dit. Regeringens nationella samling för läraryrket är ett viktigt steg och något Lärarförbundet länge krävt. Den statliga lönesatsningen är välkommen, men den måste kompletteras med huvudmännens satsningar. Dessutom krävs att lärare och skolledare får mer tid för undervisning och ledarskap genom minskad administration och mer stöd av exempelvis elevhälsan.

Stat, kommuner och fristående skolor måste gemensamt arbeta för att locka nya grupper till läraryrket och locka tillbaka utbildade lärare som lämnat yrket. För det krävs fler vägar till lärarbehörighet och legitimation, men inga vägar i världen hjälper om inte yrket i sig är attraktivt. Högre lärarlöner, bättre karriärmöjligheter och möjlighet till kvalificerad kompetensutveckling är nödvändiga ingredienser för att säkra lärarförsörjningen.

Jag är hoppfull! I dagarna lovade Moderaternas ledare Anna Kinberg-Batra att hennes parti ska bli det nya skolpartiet. Det är bra. Vi lärare vill att alla kommuner, fristående skolhuvudmän och hela riksdagen sätter skolan i främsta rummet. Tillsammans kan vi avvärja det hot som lärarbristen är.

Landets alla fantastiska elever är värda det. 2016 tar vi fler steg mot ett mer attraktivt läraryrke.

Johanna Jaara Åstrand

Ordförande, Lärarförbundet