2015-12-11 16:45

2015-12-12 06:15

Våra resor är redan rejält rabatterade

Replik: Värmlandstrafik

Vi klarar inte som företag att rabattera ytterligare. Då skulle vi behöva minska på antalet buss- och tågturer. Minskad kollektivtrafik är inte vad våra ägare har gett oss i uppdrag att åstadkomma, skriver Mikael Dahlqvist.

Svar till Amanda Green och David Mattson (NWT 4/12)

Värmlandstrafik bör införa studentrabatt. Det skriver Amanda Green, ordförande för Karlstads studentkår, och David Mattson, ordförande för Musikhögskolan Ingesunds studentsektion, i en debattartikel. Värmlandstrafiks ledning har både träffat och brevväxlat med studentkåren i Karlstad om de här frågorna och vi träffas gärna igen. Men svaret blir tyvärr det samma som vi hela tiden framfört. Företaget har inte råd.

Vi tycker det är roligt att se att studenternas intresse för kollektivtrafiken och länets utveckling är stort. Kollektivtrafiken är ett viktigt verktyg när Värmland ska utvecklas. Därför har politikerna i kommuner och landsting ökat ägarbidragen till Värmlandstrafik rejält genom åren. Det är pengar som behövs, det är inte billigt att köra bussar och tåg.

De ägarbidragen är Värmlandstrafiks ena stora inkomstkälla. Drygt hälften av våra kostnader täcks av årliga bidrag från landstinget och de 16 kommunerna i länet. Resten får vi in via biljettförsäljningen. Det betyder att alla resenärer får ungefär halva biljettpriset subventionerat redan från början. En rabatt på drygt 50 procent.

Våra periodladdningar ger ytterligare rabatt. En 25-årig student som åker inom Karlstads, Forshaga, Kils, Grums och Hammarö kommuner (röd periodladdning) betalar 955 kronor för 30 dagar, enligt vår nya prislista från 13 december. Det blir 23 kronor och 88 öre per resa för den som åker fram och tillbaka till universitetet varje dag från exempelvis Kil. För den ungdom som bara pendlar mellan Hammarö och universitetet kostar periodladdningen 605 kronor.

De här priserna gäller tills resenären fyller 26 år. Nivåerna på åldersgränser kommer från en nationell samordning med andra företag inom kollektivtrafiken i Sverige. Den som reser mer sällan får rabatt på enkelbiljetten om hon eller han laddar ett Värmlandskort med reskassa och betalar med den.

Vi klarar inte som företag att rabattera ytterligare. Då skulle vi behöva minska på antalet buss- och tågturer. Minskad kollektivtrafik är inte vad våra ägare har gett oss i uppdrag att åstadkomma. Ökad trafik är dessutom något som våra kunder efterfrågar. Fler och tätare turer är en avgörande faktor för att öka resandet, det har vi många bra exempel på i länet.

Någon ytterligare rabatt för studenter – mer än de rabatter som redan finns – kan vi inte utlova med de förutsättningar vi har i dag. Det sätter både vår och kommunernas ekonomi stopp för. Men vi tar era önskemål på stort allvar och tar med oss det i vårt framtida arbete med biljetter och priser.

Mikael Dahlqvist

Ordförande, Värmlandstrafiks styrelse

Svar till Amanda Green och David Mattson (NWT 4/12)

Värmlandstrafik bör införa studentrabatt. Det skriver Amanda Green, ordförande för Karlstads studentkår, och David Mattson, ordförande för Musikhögskolan Ingesunds studentsektion, i en debattartikel. Värmlandstrafiks ledning har både träffat och brevväxlat med studentkåren i Karlstad om de här frågorna och vi träffas gärna igen. Men svaret blir tyvärr det samma som vi hela tiden framfört. Företaget har inte råd.

Vi tycker det är roligt att se att studenternas intresse för kollektivtrafiken och länets utveckling är stort. Kollektivtrafiken är ett viktigt verktyg när Värmland ska utvecklas. Därför har politikerna i kommuner och landsting ökat ägarbidragen till Värmlandstrafik rejält genom åren. Det är pengar som behövs, det är inte billigt att köra bussar och tåg.

De ägarbidragen är Värmlandstrafiks ena stora inkomstkälla. Drygt hälften av våra kostnader täcks av årliga bidrag från landstinget och de 16 kommunerna i länet. Resten får vi in via biljettförsäljningen. Det betyder att alla resenärer får ungefär halva biljettpriset subventionerat redan från början. En rabatt på drygt 50 procent.

Våra periodladdningar ger ytterligare rabatt. En 25-årig student som åker inom Karlstads, Forshaga, Kils, Grums och Hammarö kommuner (röd periodladdning) betalar 955 kronor för 30 dagar, enligt vår nya prislista från 13 december. Det blir 23 kronor och 88 öre per resa för den som åker fram och tillbaka till universitetet varje dag från exempelvis Kil. För den ungdom som bara pendlar mellan Hammarö och universitetet kostar periodladdningen 605 kronor.

De här priserna gäller tills resenären fyller 26 år. Nivåerna på åldersgränser kommer från en nationell samordning med andra företag inom kollektivtrafiken i Sverige. Den som reser mer sällan får rabatt på enkelbiljetten om hon eller han laddar ett Värmlandskort med reskassa och betalar med den.

Vi klarar inte som företag att rabattera ytterligare. Då skulle vi behöva minska på antalet buss- och tågturer. Minskad kollektivtrafik är inte vad våra ägare har gett oss i uppdrag att åstadkomma. Ökad trafik är dessutom något som våra kunder efterfrågar. Fler och tätare turer är en avgörande faktor för att öka resandet, det har vi många bra exempel på i länet.

Någon ytterligare rabatt för studenter – mer än de rabatter som redan finns – kan vi inte utlova med de förutsättningar vi har i dag. Det sätter både vår och kommunernas ekonomi stopp för. Men vi tar era önskemål på stort allvar och tar med oss det i vårt framtida arbete med biljetter och priser.

Mikael Dahlqvist

Ordförande, Värmlandstrafiks styrelse