2015-12-04 06:00

2015-12-04 06:00

Stålindustrin satsar på hockeytjejer

Debatt: Stålbucklan

En motsvarighet till killarnas TV-pucken har växt fram med Jernkontoret som titelsponsor. Genom att satsa på dem som har det vi söker, en vilja av stål, hoppas vi att de vill satsa på oss i framtiden, skriver Bo-Erik Pers.

Vad har ishockey och svensk stålindustri gemensamt? Det är två traditionella verksamheter som många gånger satt bruksorter på kartan genom sin förmåga att bli bäst i världen. Precis som idrotten letar stålindustrin efter de bästa, de som vill mest och som utmanar.

I en bruksort är industrin motorn, inte bara för jobben utan också för fritidslivet, infrastrukturen och bostadsbyggandet. I Hagfors har stålföretaget Uddeholm ett aktivt samarbete med kommunen. Bruksorternas hockeyhallar fylls framförallt av glada söner till industrins medarbetare, men de flickor som också gjort anspråk på isen har någonting gemensamt. En vilja av stål.

De är stolta över sin ort, hindras inte av att vara i minoritet och ger aldrig upp drömmen om att vinna, hur hårt arbete som än krävs. Om det är svårt att få ihop ett lag, spela med killarna eller ragga fler. Om det är tufft att få tider i ishallen, ge dig inte förrän du fått det ändå. Om du får höra att hockey är för killar, bevisa motsatsen.

Precis den inställningen söker stålindustrin hos sina framtida medarbetare. När vi får höra att industrin är ”basically gone”, vill vi bevisa motsatsen. När larmen om bruksortens död kommer, då rekryterar vi fler. När någon säger att industrijobb är för män, ger vi oss inte förrän hälften är kvinnor.

Därför startade Jernkontoret, stålindustrins branschorganisation, den nationella hockeyturneringen Stålbucklan för 15-åriga tjejer som årligen samlade närmare 300 deltagare. En motsvarighet till killarnas TV-pucken har växt fram med Jernkontoret som titelsponsor. Genom att satsa på dem som har det vi söker, en vilja av stål, hoppas vi att de vill satsa på oss i framtiden. Att vi är på rätt väg visar damkronornas förbundskapten Leif Boork när han säger ”Jernkontoret har förmodligen gjort en insats större än vad ni själva och även damhockeyn kanske insett.”

För första gången sedan Stålbucklan startade för elva år sedan sänder SVT slutspelet, precis som de sedan femtiotalet sänt TV-puckens slutspel. Äntligen. Åtta lag med tjejer från hela landet samlas i Stockholm nu till helgen för att göra upp om Stålbucklan. På bara ett par år har landets hockeyklubbar gått från 38 till 65 tjej-lag runt om i landet. Stålindustrin har påbörjat samma resa. Ett sätt att rekrytera de kvinnor vi behöver i industrin är att uppmuntra dem med en vilja av stål och ambitionen att bli bäst i världen.

Bo-Erik Pers

Vd, Jernkontoret – stålindustrins branschorganisation

Vad har ishockey och svensk stålindustri gemensamt? Det är två traditionella verksamheter som många gånger satt bruksorter på kartan genom sin förmåga att bli bäst i världen. Precis som idrotten letar stålindustrin efter de bästa, de som vill mest och som utmanar.

I en bruksort är industrin motorn, inte bara för jobben utan också för fritidslivet, infrastrukturen och bostadsbyggandet. I Hagfors har stålföretaget Uddeholm ett aktivt samarbete med kommunen. Bruksorternas hockeyhallar fylls framförallt av glada söner till industrins medarbetare, men de flickor som också gjort anspråk på isen har någonting gemensamt. En vilja av stål.

De är stolta över sin ort, hindras inte av att vara i minoritet och ger aldrig upp drömmen om att vinna, hur hårt arbete som än krävs. Om det är svårt att få ihop ett lag, spela med killarna eller ragga fler. Om det är tufft att få tider i ishallen, ge dig inte förrän du fått det ändå. Om du får höra att hockey är för killar, bevisa motsatsen.

Precis den inställningen söker stålindustrin hos sina framtida medarbetare. När vi får höra att industrin är ”basically gone”, vill vi bevisa motsatsen. När larmen om bruksortens död kommer, då rekryterar vi fler. När någon säger att industrijobb är för män, ger vi oss inte förrän hälften är kvinnor.

Därför startade Jernkontoret, stålindustrins branschorganisation, den nationella hockeyturneringen Stålbucklan för 15-åriga tjejer som årligen samlade närmare 300 deltagare. En motsvarighet till killarnas TV-pucken har växt fram med Jernkontoret som titelsponsor. Genom att satsa på dem som har det vi söker, en vilja av stål, hoppas vi att de vill satsa på oss i framtiden. Att vi är på rätt väg visar damkronornas förbundskapten Leif Boork när han säger ”Jernkontoret har förmodligen gjort en insats större än vad ni själva och även damhockeyn kanske insett.”

För första gången sedan Stålbucklan startade för elva år sedan sänder SVT slutspelet, precis som de sedan femtiotalet sänt TV-puckens slutspel. Äntligen. Åtta lag med tjejer från hela landet samlas i Stockholm nu till helgen för att göra upp om Stålbucklan. På bara ett par år har landets hockeyklubbar gått från 38 till 65 tjej-lag runt om i landet. Stålindustrin har påbörjat samma resa. Ett sätt att rekrytera de kvinnor vi behöver i industrin är att uppmuntra dem med en vilja av stål och ambitionen att bli bäst i världen.

Bo-Erik Pers

Vd, Jernkontoret – stålindustrins branschorganisation

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.