2015-11-13 06:01

2015-11-13 06:01

Bankerna flyr sitt ansvar

Debatt: Kontanthanteringen

Bankerna har styrt bort ansvaret och samtidigt gjort det dyrare för handlaren. Därmed duckar de för sitt samhällsansvar, skriver Karin Johansson och Bengt Nilervall.

Nu pågår det största bytet av sedlar och mynt i Sverige i modern tid. Gamla och slitna sedlar som varit med i flera decennier ska ersättas av nya, moderna och säkrare sedlar. Totalt rör det sig om över 300 miljoner sedlar och 1,7 miljarder mynt som ska ersättas.

Bankerna säger att de ska hjälpa sina kunder men signalerna från konsumenter och handlare runt om i landet säger något helt annat. Antalet bankkontor som hanterar kontanter över disk har minskat kraftigt under de senaste åren och fortsätter nu att minska mitt uppe i det stora bytet. En förändring som inte minst märks i glesbygd. Det gör det dyrare och svårare för både konsumenter och handlare. Många banker skjuter över kontanthanteringen till värdebolagen som handlarna tvingas teckna avtal med. Bankerna har styrt bort ansvaret och samtidigt gjort det dyrare för handlaren. Därmed duckar de för sitt samhällsansvar.

Eftersom antalet bankkontor som tar emot kontanter har minskat radikalt byts kontanterna lättast in i samband med att man gör sina inköp i handeln. Bytet av mynt och sedlar är alltså något som handeln i stor utsträckning får ta ansvar för. Under de två år som bytet pågår ska handlarna stå för betydligt större hantering av kontanter och samtidigt stå för notan för sedel- och myntbytet. Svensk Handels beräkningar visar att kostnaderna som drabbar handeln uppgår till cirka en miljard kronor. Det kan jämföras med Riksbankens kostnad på cirka 150 miljoner kronor.

Hela 75 procent av handlarna inom dagligvaruhandeln uppger att de får ökade kostnader till följd av sedelbytet. Stora kostnader uppkommer, framför allt för utbyte av kassasystem och transporter av kontanterna. Därtill kommer en ökad risk för rån när mer kontanter finns i butikerna. Svensk Handel har krävt att handeln ska kompenseras för dessa kostnader, vilket inte skett.

Det är anmärkningsvärt att bankerna raskt väljer att avveckla kontanthanteringen, fullt medvetna om att vi står inför Sveriges största byte av sedlar och mynt. Att bankerna duckar för sitt samhällsansvar rimmar illa med det statliga skydd som det svenska bankväsendet åtnjuter.

Här finns en stor skillnad mellan olika marknader. Bankerna kan avveckla sin kontanthantering utan att beakta kundernas, såväl privatpersoners som företags, önskemål i någon högre utsträckning. Detta utan att förlora några intäkter eftersom kunden inte har någon alternativ konkurrent att gå till. Inom detaljhandeln är varje kund ytterst värdefull då konkurrensen är knivskarp. Servicen till kunderna är det som handlaren arbetar med dagligen. Gör man inte det är man snart ute från marknaden.

Banker – nu har vi det största bytet av sedlar och mynt i modern tid, förmodligen också det sista. Det är hög tid att ni tar ert samhällsansvar och precis som detaljhandeln levererar god service till såväl privata kunder som företag.

Karin Johansson

Vd, Svensk Handel

Bengt Nilervall

Näringspolitisk expert betalfrågor, Svensk Handel

Nu pågår det största bytet av sedlar och mynt i Sverige i modern tid. Gamla och slitna sedlar som varit med i flera decennier ska ersättas av nya, moderna och säkrare sedlar. Totalt rör det sig om över 300 miljoner sedlar och 1,7 miljarder mynt som ska ersättas.

Bankerna säger att de ska hjälpa sina kunder men signalerna från konsumenter och handlare runt om i landet säger något helt annat. Antalet bankkontor som hanterar kontanter över disk har minskat kraftigt under de senaste åren och fortsätter nu att minska mitt uppe i det stora bytet. En förändring som inte minst märks i glesbygd. Det gör det dyrare och svårare för både konsumenter och handlare. Många banker skjuter över kontanthanteringen till värdebolagen som handlarna tvingas teckna avtal med. Bankerna har styrt bort ansvaret och samtidigt gjort det dyrare för handlaren. Därmed duckar de för sitt samhällsansvar.

Eftersom antalet bankkontor som tar emot kontanter har minskat radikalt byts kontanterna lättast in i samband med att man gör sina inköp i handeln. Bytet av mynt och sedlar är alltså något som handeln i stor utsträckning får ta ansvar för. Under de två år som bytet pågår ska handlarna stå för betydligt större hantering av kontanter och samtidigt stå för notan för sedel- och myntbytet. Svensk Handels beräkningar visar att kostnaderna som drabbar handeln uppgår till cirka en miljard kronor. Det kan jämföras med Riksbankens kostnad på cirka 150 miljoner kronor.

Hela 75 procent av handlarna inom dagligvaruhandeln uppger att de får ökade kostnader till följd av sedelbytet. Stora kostnader uppkommer, framför allt för utbyte av kassasystem och transporter av kontanterna. Därtill kommer en ökad risk för rån när mer kontanter finns i butikerna. Svensk Handel har krävt att handeln ska kompenseras för dessa kostnader, vilket inte skett.

Det är anmärkningsvärt att bankerna raskt väljer att avveckla kontanthanteringen, fullt medvetna om att vi står inför Sveriges största byte av sedlar och mynt. Att bankerna duckar för sitt samhällsansvar rimmar illa med det statliga skydd som det svenska bankväsendet åtnjuter.

Här finns en stor skillnad mellan olika marknader. Bankerna kan avveckla sin kontanthantering utan att beakta kundernas, såväl privatpersoners som företags, önskemål i någon högre utsträckning. Detta utan att förlora några intäkter eftersom kunden inte har någon alternativ konkurrent att gå till. Inom detaljhandeln är varje kund ytterst värdefull då konkurrensen är knivskarp. Servicen till kunderna är det som handlaren arbetar med dagligen. Gör man inte det är man snart ute från marknaden.

Banker – nu har vi det största bytet av sedlar och mynt i modern tid, förmodligen också det sista. Det är hög tid att ni tar ert samhällsansvar och precis som detaljhandeln levererar god service till såväl privata kunder som företag.

Karin Johansson

Vd, Svensk Handel

Bengt Nilervall

Näringspolitisk expert betalfrågor, Svensk Handel