2015-11-02 06:00

2015-11-02 06:00

Hela Värmland läser

Debatt: Läsförståelse

Under november uppmärksammar vi därför det viktiga arbetet med läsning, litteratur och läsfrämjande genom initiativet Värmland läser. Kampanjen riktar sig till alla i Värmland, skriver Stefan Holm med flera.

Läsförståelsen sjunker och många unga läser allt mindre. Det är oroande av flera skäl: läsningen och läsförståelsen är grundläggande för människors möjligheter att delta i samhällets demokratiska liv och för lärande och bildning. Litteraturen gör också världen större; genom den kan vi få perspektiv på våra liv och uppleva andra människors tillvaro och erfarenheter.

Under november uppmärksammar vi därför det viktiga arbetet med läsning, litteratur och läsfrämjande genom initiativet Värmland läser. Kampanjen riktar sig till alla i Värmland, alltifrån barn som håller på att lära sig läsa, till vana vuxna läsare. Just nu finns det goda möjligheter att främja läsandet. Kommuner, myndigheter och organisationer har ökat sina ansträngningar, och riksdagen har beslutat om nationella mål för litteratur- och läsfrämjande.

I Värmland vill vi stärka vår samverkan på området, och sätta fokus på frågorna genom Värmland läser. Den lyfter fram det engagerade arbete som sker för att öka intresset för läsning – i skolor, på bibliotek, i föreningslivet och hos andra aktörer.

Värmland läser vill bidra till ökad läslust och få fler att upptäcka litteraturens värld, men också uppmärksamma att det finns många olika former av berättande. Att utveckla Värmlands starka berättartradition är en av utgångspunkterna för kampanjen. Alla intresserade aktörer är välkomna att delta i Värmland läser. Vi ser fram emot gränsöverskridande samarbeten och oväntade möten. Allt som händer under november redovisar vi på webbplatsen värmlandläser.se.

Kampanjen samordnas av Region Värmland, där läsfrämjande insatser bland annat görs av de fem folkhögskolorna och verksamheterna inom kulturområdet. Men det är viktigt att komma ihåg att merparten av det läsfrämjande arbetet bedrivs lokalt. Skolan har ett särskilt ansvar när det gäller läsning, liksom biblioteken. Samtidigt är läsfrämjande en angelägenhet för många; föreningar, folkrörelser och företag har också en viktig roll att spela.

Alla tjänar på att läsförståelsen ökar. God tillgång till kunskap och kompetens är en avgörande faktor för att Värmland ska bli en bättre region att leva i. Värmlandsstrategin, hela Värmlands framtidsplan, pekar på de positiva effekter som en höjd utbildningsnivå kan ge. Läskunnighet och en ökad läsförmåga är grundläggande för Värmlands utveckling.

Vi har bestämt oss för att arbeta för att förbättra läsförmågan i Värmland, öka läsningen av olika slags litteratur och öka kunskapen om läsningens betydelse för vår framtid.

Det här måste vi göra tillsammans. Hur kan du bidra?

Stefan Holm, Karolina Nolin, Ismael Ataria, Emelie Hebbe och Dekan Izat

Läsambassadörer, Värmland läser

Kenneth Johansson

Landshövding

Fredrik Larsson

Landstingsstyrelsens ordförande

Åsa Bergenheim

Rektor, Karlstads universitet

Ulrika Obstfelder Peterson

Styrelseordförande, Handelskammaren Värmland

Peter Söderström

Kommunalråd, Arvika

Hans Nilsson

Kommunalråd, Eda

Per Gruvberger

Kommunalråd, Filipstad

Benny Pedersén

Kommunalråd, Forshaga

Leif Haraldsson

Kommunalråd, Grums

Åsa Johansson

Kommunalråd, Hagfors

Siw Gidlöf

Kommunalråd, Hammarö

Per-Samuel Nisser

Kommunalråd, Karlstad

Mikael Johansson

Kommunalråd, Kil

Bjarne Olsson

Kommunalråd, Kristinehamn

Mathias Lindquist

Kommunalråd, Munkfors

Hans Jildesten

Kommunalråd, Storfors

Tobias Eriksson

Kommunalråd, Sunne

Dag Rogne

Kommunalråd, Säffle

Ann-Katrin Järåsen

Kommunalråd, Torsby

Daniel Schützer

Kommunalråd, Årjäng

Tomas Riste och Stina Höök

Regionråd, Region Värmland

Läsförståelsen sjunker och många unga läser allt mindre. Det är oroande av flera skäl: läsningen och läsförståelsen är grundläggande för människors möjligheter att delta i samhällets demokratiska liv och för lärande och bildning. Litteraturen gör också världen större; genom den kan vi få perspektiv på våra liv och uppleva andra människors tillvaro och erfarenheter.

Under november uppmärksammar vi därför det viktiga arbetet med läsning, litteratur och läsfrämjande genom initiativet Värmland läser. Kampanjen riktar sig till alla i Värmland, alltifrån barn som håller på att lära sig läsa, till vana vuxna läsare. Just nu finns det goda möjligheter att främja läsandet. Kommuner, myndigheter och organisationer har ökat sina ansträngningar, och riksdagen har beslutat om nationella mål för litteratur- och läsfrämjande.

I Värmland vill vi stärka vår samverkan på området, och sätta fokus på frågorna genom Värmland läser. Den lyfter fram det engagerade arbete som sker för att öka intresset för läsning – i skolor, på bibliotek, i föreningslivet och hos andra aktörer.

Värmland läser vill bidra till ökad läslust och få fler att upptäcka litteraturens värld, men också uppmärksamma att det finns många olika former av berättande. Att utveckla Värmlands starka berättartradition är en av utgångspunkterna för kampanjen. Alla intresserade aktörer är välkomna att delta i Värmland läser. Vi ser fram emot gränsöverskridande samarbeten och oväntade möten. Allt som händer under november redovisar vi på webbplatsen värmlandläser.se.

Kampanjen samordnas av Region Värmland, där läsfrämjande insatser bland annat görs av de fem folkhögskolorna och verksamheterna inom kulturområdet. Men det är viktigt att komma ihåg att merparten av det läsfrämjande arbetet bedrivs lokalt. Skolan har ett särskilt ansvar när det gäller läsning, liksom biblioteken. Samtidigt är läsfrämjande en angelägenhet för många; föreningar, folkrörelser och företag har också en viktig roll att spela.

Alla tjänar på att läsförståelsen ökar. God tillgång till kunskap och kompetens är en avgörande faktor för att Värmland ska bli en bättre region att leva i. Värmlandsstrategin, hela Värmlands framtidsplan, pekar på de positiva effekter som en höjd utbildningsnivå kan ge. Läskunnighet och en ökad läsförmåga är grundläggande för Värmlands utveckling.

Vi har bestämt oss för att arbeta för att förbättra läsförmågan i Värmland, öka läsningen av olika slags litteratur och öka kunskapen om läsningens betydelse för vår framtid.

Det här måste vi göra tillsammans. Hur kan du bidra?

Stefan Holm, Karolina Nolin, Ismael Ataria, Emelie Hebbe och Dekan Izat

Läsambassadörer, Värmland läser

Kenneth Johansson

Landshövding

Fredrik Larsson

Landstingsstyrelsens ordförande

Åsa Bergenheim

Rektor, Karlstads universitet

Ulrika Obstfelder Peterson

Styrelseordförande, Handelskammaren Värmland

Peter Söderström

Kommunalråd, Arvika

Hans Nilsson

Kommunalråd, Eda

Per Gruvberger

Kommunalråd, Filipstad

Benny Pedersén

Kommunalråd, Forshaga

Leif Haraldsson

Kommunalråd, Grums

Åsa Johansson

Kommunalråd, Hagfors

Siw Gidlöf

Kommunalråd, Hammarö

Per-Samuel Nisser

Kommunalråd, Karlstad

Mikael Johansson

Kommunalråd, Kil

Bjarne Olsson

Kommunalråd, Kristinehamn

Mathias Lindquist

Kommunalråd, Munkfors

Hans Jildesten

Kommunalråd, Storfors

Tobias Eriksson

Kommunalråd, Sunne

Dag Rogne

Kommunalråd, Säffle

Ann-Katrin Järåsen

Kommunalråd, Torsby

Daniel Schützer

Kommunalråd, Årjäng

Tomas Riste och Stina Höök

Regionråd, Region Värmland

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.