2015-10-29 06:00

2015-10-29 06:00

Förbättra för lärarna i skolan

Debatt: Karlstads kommun

Vi som arbetar i barngrupper och klassrum ser nu allt oftare effekten av det genom att kollegor försvinner till andra kommuner där de får klart högre lön, skriver Janne Arvidsson.

Tisdagen den 13 oktober offentliggjorde Lärarförbundet sin rankinglista Bästa skolkommun 2015. För Karlstadborna var det en dyster läsning. För fjärde året i rad sjunker Karlstads placering i rankingen. Från en topplacering 2011, då vi var 7:e bästa skolkommun i landet, är vi nu nere på en sammanlagd 69:e plats. Det är den näst sämsta placeringen Karlstad har haft sedan Lärarförbundet införde sin ranking 2003.

Mycket gott finns att säga om skolan i Karlstad, framför allt tack vare alla de kompetenta och engagerade lärare som arbetar för barns och ungdomars utveckling och lärande.

Vad är det då som håller tillbaka Karlstads placering på Lärarförbundets lista? Lön är en av faktorerna. I en jämförelse med landets andra kommuner hamnar Karlstad på 186:e plats vad lönen gäller. Det är med andra ord 185 kommuner – ungefär 64 procent – som betalar sina lärare bättre. Vi som arbetar i barngrupper och klassrum ser nu allt oftare effekten av det genom att kollegor försvinner till andra kommuner där de får klart högre lön. Inte sällan kan skillnaden vara flera tusen kronor. Det här är ett kompetenstapp vi inte har råd med.

Arbetsmiljö är också en faktor i spelet. Knappa resurser till skolan (plats 202) i kombination med låg lärartäthet (plats 164) gör arbetet tungt med många uppgifter och stora barn- och elevgrupper. För andra året i rad sjunker Karlstads placering vad gäller Friska lärare. Det är lätt att ana ett samband.

Att vara lärare är att bygga framtiden. Dagens lista från Lärarförbundet visar att vi i Karlstad har en del att arbeta med när det gäller att skapa de bästa förutsättningarna för det! Låt oss därför göra det. Låt oss tänka om, tänka nytt och tänka rätt runt skolan. Vi löser ju inte de problem som finns med skolans förutsättningar med det tankesätt som lett fram till dem.

Lärarförbundet i Karlstad är en kraftfull aktör i frågor som rör skolan och vi är intresserade av dialog om hur vi förbättrar skolan med alla andra seriösa aktörer. Väl mött!

Janne Arvidsson

Sekreterare i Lärarförbundet Karlstad

Tisdagen den 13 oktober offentliggjorde Lärarförbundet sin rankinglista Bästa skolkommun 2015. För Karlstadborna var det en dyster läsning. För fjärde året i rad sjunker Karlstads placering i rankingen. Från en topplacering 2011, då vi var 7:e bästa skolkommun i landet, är vi nu nere på en sammanlagd 69:e plats. Det är den näst sämsta placeringen Karlstad har haft sedan Lärarförbundet införde sin ranking 2003.

Mycket gott finns att säga om skolan i Karlstad, framför allt tack vare alla de kompetenta och engagerade lärare som arbetar för barns och ungdomars utveckling och lärande.

Vad är det då som håller tillbaka Karlstads placering på Lärarförbundets lista? Lön är en av faktorerna. I en jämförelse med landets andra kommuner hamnar Karlstad på 186:e plats vad lönen gäller. Det är med andra ord 185 kommuner – ungefär 64 procent – som betalar sina lärare bättre. Vi som arbetar i barngrupper och klassrum ser nu allt oftare effekten av det genom att kollegor försvinner till andra kommuner där de får klart högre lön. Inte sällan kan skillnaden vara flera tusen kronor. Det här är ett kompetenstapp vi inte har råd med.

Arbetsmiljö är också en faktor i spelet. Knappa resurser till skolan (plats 202) i kombination med låg lärartäthet (plats 164) gör arbetet tungt med många uppgifter och stora barn- och elevgrupper. För andra året i rad sjunker Karlstads placering vad gäller Friska lärare. Det är lätt att ana ett samband.

Att vara lärare är att bygga framtiden. Dagens lista från Lärarförbundet visar att vi i Karlstad har en del att arbeta med när det gäller att skapa de bästa förutsättningarna för det! Låt oss därför göra det. Låt oss tänka om, tänka nytt och tänka rätt runt skolan. Vi löser ju inte de problem som finns med skolans förutsättningar med det tankesätt som lett fram till dem.

Lärarförbundet i Karlstad är en kraftfull aktör i frågor som rör skolan och vi är intresserade av dialog om hur vi förbättrar skolan med alla andra seriösa aktörer. Väl mött!

Janne Arvidsson

Sekreterare i Lärarförbundet Karlstad

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.