2015-10-26 06:00

2015-10-26 06:00

Regeringen satsar i landsbygden

Debatt: Infrastrukturminister

Nu levererar vi. Regeringen satsar 200 miljoner årligen fram till 2019 på ökat underhåll av spår och vägar i landsbygd, skriver Sven-Erik Bucht och Anna Johansson.

Efter drygt åtta år med en borgerlig nedskärningsagenda så står Sverige inför stora utmaningar. Nu sätter vi stopp för den negativa utvecklingen och påbörjar vändningen. Sverige måste hålla ihop. Därför behöver vi investera för jobb i hela landet och ta tillvara den potential som finns från norr till söder. Vi vill vi skapa förutsättningar för arbete och välfärd i hela landet. En viktig pusselbit för detta är fungerande person- och godstransporter.

Arbetslösheten har bitit sig fast på högre nivåer på landsbygden än i städerna. Om jobb ska skapas i hela landet måste man också kunna leva i hela landet. Dåligt underhållna spår och vägar skapar stora svårigheter för människor som bor på landsbygden. Det drabbar arbetspendlingen negativt. Bristerna i väg- och järnvägsnät slår också mot svensk basindustris godstransporter. Framförallt skogsnäringen är helt beroende av fungerande godstransporter i landsbygd. Ofta inleds dessa på väg för att sedan lastas om till mer klimatsmarta transporter på järnväg.

En satsning på ökat väg- och järnvägsunderhåll var ett vallöfte från Socialdemokraterna. Nu levererar vi. Regeringen satsar 200 miljoner årligen fram till 2019 på ökat underhåll av spår och vägar i landsbygd. Det är nya medel som tillförs utöver redan tidigare aviserade satsningar på t ex kraftigt förstärkt järnvägsunderhåll. Satsningen gynnar hela landet och förstärker Sveriges position som export- och industriland.

När möjligheterna till arbetspendling förbättras breddas arbetsmarknaden. Alla har dock inte tillgång till bil och förutsättningarna för att bedriva kollektivtrafik är begränsad på landsbygden. Regeringen föreslår därför också en tidsbegränsad satsning på åtgärder som kan främja kollektivtrafik i landsbygd. Tillsammans med satsningen på underhåll bidrar det till ökad regional tillväxt och goda levnadsvillkor i landsbygden.

För tillväxten och jobben är det lika viktigt att industrins transporter i Värmland fungerar, som att den omfattande arbetspendlingen med tåg i Mälardalen är pålitlig. Vi ska nå målet om lägst arbetslöshet i EU år 2020. Vi vet att vi inte kommer nå det om inte hela Sverige ges möjlighet att bidra.

Sven-Erik Bucht (S)

Landsbygdsminister

Anna Johansson (S)

Infrastrukturminister

Efter drygt åtta år med en borgerlig nedskärningsagenda så står Sverige inför stora utmaningar. Nu sätter vi stopp för den negativa utvecklingen och påbörjar vändningen. Sverige måste hålla ihop. Därför behöver vi investera för jobb i hela landet och ta tillvara den potential som finns från norr till söder. Vi vill vi skapa förutsättningar för arbete och välfärd i hela landet. En viktig pusselbit för detta är fungerande person- och godstransporter.

Arbetslösheten har bitit sig fast på högre nivåer på landsbygden än i städerna. Om jobb ska skapas i hela landet måste man också kunna leva i hela landet. Dåligt underhållna spår och vägar skapar stora svårigheter för människor som bor på landsbygden. Det drabbar arbetspendlingen negativt. Bristerna i väg- och järnvägsnät slår också mot svensk basindustris godstransporter. Framförallt skogsnäringen är helt beroende av fungerande godstransporter i landsbygd. Ofta inleds dessa på väg för att sedan lastas om till mer klimatsmarta transporter på järnväg.

En satsning på ökat väg- och järnvägsunderhåll var ett vallöfte från Socialdemokraterna. Nu levererar vi. Regeringen satsar 200 miljoner årligen fram till 2019 på ökat underhåll av spår och vägar i landsbygd. Det är nya medel som tillförs utöver redan tidigare aviserade satsningar på t ex kraftigt förstärkt järnvägsunderhåll. Satsningen gynnar hela landet och förstärker Sveriges position som export- och industriland.

När möjligheterna till arbetspendling förbättras breddas arbetsmarknaden. Alla har dock inte tillgång till bil och förutsättningarna för att bedriva kollektivtrafik är begränsad på landsbygden. Regeringen föreslår därför också en tidsbegränsad satsning på åtgärder som kan främja kollektivtrafik i landsbygd. Tillsammans med satsningen på underhåll bidrar det till ökad regional tillväxt och goda levnadsvillkor i landsbygden.

För tillväxten och jobben är det lika viktigt att industrins transporter i Värmland fungerar, som att den omfattande arbetspendlingen med tåg i Mälardalen är pålitlig. Vi ska nå målet om lägst arbetslöshet i EU år 2020. Vi vet att vi inte kommer nå det om inte hela Sverige ges möjlighet att bidra.

Sven-Erik Bucht (S)

Landsbygdsminister

Anna Johansson (S)

Infrastrukturminister

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.