2017-08-03 19:44

2017-08-03 19:44

Västkvintett kör i Kanada

TROIS-RIVIèRES: Rallycross

Den här helgen drar rallycross-VM i gång igen efter sommaruppehållet, och i startfältet till den kanadensiska deltävlingen hittar vi hela fem förare från Arvika och Eda – som ska ge sig i kast med en lite speciell bana.
– Det är inte som Monaco, men banan ligger på allmänna gator, säger VM-ledaren Johan Kristoffersson, som laddar för sin tredje start i Grand Prix de Trois-Rivières.

När det vankas rallycross får förare och publik allt som oftast lämna tätbebyggt område och bege sig ut på landsbygden.

Undantaget här hemma i Sverige är tävlingen som körs på travbanan Solvalla – och som på så vis har stora likheter med undantaget i VM-kalendern, helgens deltävling inne i den kanadensiska staden Trois-Rivières.

– Gruspartierna på banan ligger inne på en travbana, på inneplan där, förklarar Johan Kristoffersson, som har kört den kanadensiska VM-deltävlingen två gånger tidigare och som nu laddar för sin tredje start.

– Det är ganska likt en vanlig bana, det har varit bra de andra åren vi har varit här, säger Johan.

– Det är längsta startsträckan i hela VM, jag tror det är 450 meter, och sedan är det ganska långt till nästa sväng efter den första också, så det är ganska ”fair”, fortsätter Johan.

– Det brukar sortera upp sig ganska bra, det är rätt öppet i början, så det ska inte behöva bli alltför mycket krångel i samband med starterna.

Johan i klar ledning

Johan toppar VM-ställningen på 181 poäng efter sju av de tolv deltävlingarna, och jagas närmast bakom av teamkompisen Petter Solberg, som har kört ihop 150 poäng.

Ifjol slutade Johan trea i Kanada, och med tanke på hur det såg ut innan sommaruppehållet – då VW-teamet vann de fyra sista deltävlingarna – finns det en del som talar för att det ska kunna bli en minst lika bra placering i år.

– Vi har haft två tester sedan Höljes, så jag tror vi kommer bra förberedda i alla fall, säger Johan.

– För min del gäller det att försöka köra snabbt och vara med så långt fram som möjligt utan att ta alltför stora risker.

Förutom Johan och Petter kommer 19 förare till start i Supercar-klassen – och tre västvärmlänningar i de övriga klasserna som står på programmet under helgen.

I RX2 – eller Supercar Lites, som klassen också kallas – återfinns Edasyskonen Simon Olofsson och Sandra Hultgren, som får göra upp med 15 andra förare.

Oliver kör Subaru

Den femte västvärmläningen hittar vi i den nationella supportklassen CXE (Challenge Xtreme Elite) där 15-årige Oliver Solberg får chansen att göra ett inhopp för teamet TEST Racing.

– De är en cool bana, jag älskar att åka dit, säger Oliver i ett pressmeddelande.

– Det är som en rallysträcka med stora hopp och ett stort grusparti. Det är en lite annorlunda bil än vad jag är van vid, men det ska bli jättekul, fortsätter Oliver, som kommer att köra en Subaru Impreza – samma bilmodell som hans pappa Petter körde när han blev världsmästare i rally 2003.

När det vankas rallycross får förare och publik allt som oftast lämna tätbebyggt område och bege sig ut på landsbygden.

Undantaget här hemma i Sverige är tävlingen som körs på travbanan Solvalla – och som på så vis har stora likheter med undantaget i VM-kalendern, helgens deltävling inne i den kanadensiska staden Trois-Rivières.

– Gruspartierna på banan ligger inne på en travbana, på inneplan där, förklarar Johan Kristoffersson, som har kört den kanadensiska VM-deltävlingen två gånger tidigare och som nu laddar för sin tredje start.

– Det är ganska likt en vanlig bana, det har varit bra de andra åren vi har varit här, säger Johan.

– Det är längsta startsträckan i hela VM, jag tror det är 450 meter, och sedan är det ganska långt till nästa sväng efter den första också, så det är ganska ”fair”, fortsätter Johan.

– Det brukar sortera upp sig ganska bra, det är rätt öppet i början, så det ska inte behöva bli alltför mycket krångel i samband med starterna.

Johan i klar ledning

Johan toppar VM-ställningen på 181 poäng efter sju av de tolv deltävlingarna, och jagas närmast bakom av teamkompisen Petter Solberg, som har kört ihop 150 poäng.

Ifjol slutade Johan trea i Kanada, och med tanke på hur det såg ut innan sommaruppehållet – då VW-teamet vann de fyra sista deltävlingarna – finns det en del som talar för att det ska kunna bli en minst lika bra placering i år.

– Vi har haft två tester sedan Höljes, så jag tror vi kommer bra förberedda i alla fall, säger Johan.

– För min del gäller det att försöka köra snabbt och vara med så långt fram som möjligt utan att ta alltför stora risker.

Förutom Johan och Petter kommer 19 förare till start i Supercar-klassen – och tre västvärmlänningar i de övriga klasserna som står på programmet under helgen.

I RX2 – eller Supercar Lites, som klassen också kallas – återfinns Edasyskonen Simon Olofsson och Sandra Hultgren, som får göra upp med 15 andra förare.

Oliver kör Subaru

Den femte västvärmläningen hittar vi i den nationella supportklassen CXE (Challenge Xtreme Elite) där 15-årige Oliver Solberg får chansen att göra ett inhopp för teamet TEST Racing.

– De är en cool bana, jag älskar att åka dit, säger Oliver i ett pressmeddelande.

– Det är som en rallysträcka med stora hopp och ett stort grusparti. Det är en lite annorlunda bil än vad jag är van vid, men det ska bli jättekul, fortsätter Oliver, som kommer att köra en Subaru Impreza – samma bilmodell som hans pappa Petter körde när han blev världsmästare i rally 2003.