2016-09-18 20:50

2016-09-18 20:51

Kristoffersson diskad i finalen

BARCELONA: Rallycross

Johan Kristoffersson körde i mål som trea i A-finalen i helgens VM-deltävling.
Men efter målgången blev han diskad, och nedflyttat till sjätte plats, av tävlingsledningen, som inte godkände Johans omkörning av Timur Timerzyanov på sista varvet.
– Synd att det blev kontakt där för jag tror Timerzyanov ändå hade blivit passerad vid i den kurvan, säger Johan.

Avslutningen på helgens VM-deltävling i Barcelona blev inte vad Johan Kristoffersson hade hoppats på. Efter segern senast i Frankrike hade han höga mål när han inledde sin semifinal från pole position på den Spanska Formel 1-banan.

Den positionen erövrade han genom en mycket stark inledning på den andra tävlingsdagen. I sin Volkswagen Polo var Arvikasonen snabbast både i den tredje och fjärde kvalomgången. Precis som i Frankrike.

Tappade ledning i semi

Kvalavslutningen var precis vad Kristoffersson behövde. Efter en femteplats i den första omgången på lördagen blev han hindrad av en konkurrent i den andra och tappade till 13:e plats – placeringen just utanför semifinal.

– Det blev lite struligt i gårdagens sista kvalheat och vi tappade massor av tid, men i dag hade vi otroligt bra speed, säger Johan som från pole position i sin semifinal tog ledningen och såg ut att vara på väg mot en ny triumf när han blev passerad av Timur Timerzyanov.

Ryssen tog sig om när Johan tog det obligatoriska alternativspåret.

– Kanske skulle vi ha sagt åt honom att ta alternativspåret tidigare, men det är alltid svårt att lämna en ledning, säger Tommy Kristoffersson, general manager i Volkswagen RX Sweden och Johans så kallade ”spotter” – den som ger råd om när förarna ska ta alternativspåret.

Utesluten i finalen

Andraplatsen i semifinalen innebar andra startled bakom Timerzyanov och Mattias Ekström i finalen.

Johan kom iväg som trea, men fick släppa Timmy Hansen före sig i slutet på det andra varvet.

När alla förarna hade varit inne i alternativspåret hade Hansen även tagit sig förbi Timurzyanov, som ut på sista varvet hade Johan i bakhasorna.

I de sista kurvorna innan målgången satte Johan in en attack och tog sig om ryssen, men den omkörningen godkände inte tävlingsledningen som efter målgång valde att utesluta svensken.

Ekström i topp

I stället för tredje plats och fyra finalpoäng blev Kristoffersson sexa helt utan poäng.

– Tyvärr var jag där och touchade honom lite i inbromsningen. Jag önskar att det aldrig hänt för enligt mig hade han ändå drivit ut i svängen och jag fått luckan på innern. Men det är självklart svårt att bevisa, säger Johan om situationen och det efterföljande domslutet.

Tredjeplatsen i tävlingen fick Kristoffersson alltså inte behålla, men den i VM-tabellen förstärkte han.

Nu är han fem poäng före främste konkurrenten, fjärdeplacerade Andreas Bakkerud, som inte avancerade från semifinal. I toppen övertog Mattias Ekström VM-ledningen och är efter segern i Barcelona nu tio poäng före Petter Solberg i mästerskapet.

Tredjeplatser i totalen

Även i teammästerskapet förstärkte Volkswagen RX Sweden sin tredjeplats – är nu 13 poäng före närmaste konkurrent.

– Det är klart att vi hade önskat oss ett annat slut på den här tävlingen, men överlag tar vi med oss mycket positivt från Barcelona. Vi hade bra pace, var snabbast i söndagens båda kvalomgångar och förstärkte våra tredjeplatser i mästerskapet, summerar Tommy Kristoffersson.

Simon fyra i finalen

På plats i Barcelona fanns även Edasonen Simon Olofsson, som tävlar i supportklassen RX Lites. Där var Simon femte bäst i kvalet, och tog sig sedan i mål som trea i sin semifinal.

I finalen startade Simon därmed i tredje led, och körde till slut i mål som fyra, bakom segrande fransmannen Cyril Raymond, tvåan Thomas Bryntesson från Töcksfors och trean Simon Wågö från Norge.

I sammandraget toppar Raymond på 158 poäng, närmast följd av Bryntesson på 150. Simon ligger trea på 128 poäng, och har nu 13 poäng ner till fyran, norrmannen Joachim Hvaal.

Avslutningen på helgens VM-deltävling i Barcelona blev inte vad Johan Kristoffersson hade hoppats på. Efter segern senast i Frankrike hade han höga mål när han inledde sin semifinal från pole position på den Spanska Formel 1-banan.

Den positionen erövrade han genom en mycket stark inledning på den andra tävlingsdagen. I sin Volkswagen Polo var Arvikasonen snabbast både i den tredje och fjärde kvalomgången. Precis som i Frankrike.

Tappade ledning i semi

Kvalavslutningen var precis vad Kristoffersson behövde. Efter en femteplats i den första omgången på lördagen blev han hindrad av en konkurrent i den andra och tappade till 13:e plats – placeringen just utanför semifinal.

– Det blev lite struligt i gårdagens sista kvalheat och vi tappade massor av tid, men i dag hade vi otroligt bra speed, säger Johan som från pole position i sin semifinal tog ledningen och såg ut att vara på väg mot en ny triumf när han blev passerad av Timur Timerzyanov.

Ryssen tog sig om när Johan tog det obligatoriska alternativspåret.

– Kanske skulle vi ha sagt åt honom att ta alternativspåret tidigare, men det är alltid svårt att lämna en ledning, säger Tommy Kristoffersson, general manager i Volkswagen RX Sweden och Johans så kallade ”spotter” – den som ger råd om när förarna ska ta alternativspåret.

Utesluten i finalen

Andraplatsen i semifinalen innebar andra startled bakom Timerzyanov och Mattias Ekström i finalen.

Johan kom iväg som trea, men fick släppa Timmy Hansen före sig i slutet på det andra varvet.

När alla förarna hade varit inne i alternativspåret hade Hansen även tagit sig förbi Timurzyanov, som ut på sista varvet hade Johan i bakhasorna.

I de sista kurvorna innan målgången satte Johan in en attack och tog sig om ryssen, men den omkörningen godkände inte tävlingsledningen som efter målgång valde att utesluta svensken.

Ekström i topp

I stället för tredje plats och fyra finalpoäng blev Kristoffersson sexa helt utan poäng.

– Tyvärr var jag där och touchade honom lite i inbromsningen. Jag önskar att det aldrig hänt för enligt mig hade han ändå drivit ut i svängen och jag fått luckan på innern. Men det är självklart svårt att bevisa, säger Johan om situationen och det efterföljande domslutet.

Tredjeplatsen i tävlingen fick Kristoffersson alltså inte behålla, men den i VM-tabellen förstärkte han.

Nu är han fem poäng före främste konkurrenten, fjärdeplacerade Andreas Bakkerud, som inte avancerade från semifinal. I toppen övertog Mattias Ekström VM-ledningen och är efter segern i Barcelona nu tio poäng före Petter Solberg i mästerskapet.

Tredjeplatser i totalen

Även i teammästerskapet förstärkte Volkswagen RX Sweden sin tredjeplats – är nu 13 poäng före närmaste konkurrent.

– Det är klart att vi hade önskat oss ett annat slut på den här tävlingen, men överlag tar vi med oss mycket positivt från Barcelona. Vi hade bra pace, var snabbast i söndagens båda kvalomgångar och förstärkte våra tredjeplatser i mästerskapet, summerar Tommy Kristoffersson.

Simon fyra i finalen

På plats i Barcelona fanns även Edasonen Simon Olofsson, som tävlar i supportklassen RX Lites. Där var Simon femte bäst i kvalet, och tog sig sedan i mål som trea i sin semifinal.

I finalen startade Simon därmed i tredje led, och körde till slut i mål som fyra, bakom segrande fransmannen Cyril Raymond, tvåan Thomas Bryntesson från Töcksfors och trean Simon Wågö från Norge.

I sammandraget toppar Raymond på 158 poäng, närmast följd av Bryntesson på 150. Simon ligger trea på 128 poäng, och har nu 13 poäng ner till fyran, norrmannen Joachim Hvaal.