2016-08-09 18:09

2016-08-09 18:09

Johan på pallen i Kanada

TROIS-RIVIERES: Rallycross

Johan Kristoffersson har varit nära prispallen flera gånger i årets rallycross-VM, men det var först i söndags, när den sjunde deltävlingen avgjordes på banan Grand Prix de Trois-Rivieres, som han fick ta klivet upp på nämnda pall efter att ha kört i mål som trea i finalen.
– Det var verkligen på tiden. Vi har haft mycket stolpe ut den här säsongen, men nu var det äntligen vår tur, säger Johan.

Johan Kristoffersson var stark från start i årets sjunde VM-deltävling. Han var fyra i den första kvalomgången och femma totalt efter lördagens heat.

Dagen därpå slog han till med snabbaste tid i den tredje omgången och avslutade kvalet med en sjätteplats.

– Första kvalheatet var bra, det andra okey. I den tredje omgången tog jag i allt som gick. Det var en riktig megaladdning som gav mig segern där, berättar Johan.

En tredjeplats totalt i kvalet gav honom 14 värdefulla VM-poäng och första startled bredvid Petter Solberg i den första semifinalen.

Johan och Anton i final

Samma semifinal inledde Anton Marklund från femte startruta. Johans förarkollega i Volkswagen RX Sweden slutade på nionde plats i kvalet efter placeringsraden 9-9-9-8 i kvalomgångarna.

I semifinalen visade båda Volkswagen-förarna direkt att de ville vara med och slåss om en plats i finalen. Johan var säker tvåa bakom Solberg och Anton svarade för en stark prestation genom att avancera till tredje plats efter att på sin väg mot mål bland annat besegrat Sébastien Loeb.

– Efter en hel del strul i kvalomgångarna fick jag åka relativt fritt och visa vilken fart jag hade den här helgen, säger Anton.

Efterlängtat pallbesök

I finalen, som inleddes i regn, hade Johan bäst utgångsläge av de båda VW-förarna från sitt innerspår i andra startled.

– Men jag bommade starten lite och tog därför alternativspåret redan på det första varvet. På den blöta banan var jag sedan snabb på de inledande två varven, men sedan började det torka upp samtidigt som jag gjorde mig skyldig till ett par, små misstag.

Det gjorde att först Timmy Hansen och därefter Andreas Bakkerud precis kunde smita före Johan när de tog alternativspåret senare i finalen.

Men Johan grämde sig inte över det efter målgång.

– Nej, jag är glad över min insats och det var skönt att äntligen få stå på pallen, säger han.

Anton Marklunds final blev inte vad han hade hoppats på. Precis som Johan tog han alternativspåret redan på det första varvet, men något avancemang likt det i semifinalen blev det inte.

Krock efter målgång

– På det hala underlaget som blev i finalen gjorde jag ett misstag redan på det första varvet, slog i muren och skadade hjulupphängningen vänster bak. Synd för annars tror jag att jag hade haft möjlighet att bli fyra bakom Johan, säger Anton vars avslutning på tävlingen blev dramatisk då han som sjätte och sista bil for över mållinjen och körde rakt in i femteplacerade Petter Solberg.

– Jag var helt utan frambromsar – och bakhjulen låste sig, berättar Anton som efter den kraftiga smällen togs om hand på banans medical center.

– Jag är blåslagen men i övrigt oskadd.

Ett steg i rätt riktning

Tommy Kristoffersson, general manager för Volkswagen RX Sweden, var belåten med sitt teams facit i Kanada.

– För andra tävlingen i rad hade vi båda våra bilar med i finalen och väl där fick vi äntligen den där pallplatsen vi längtat så efter, och varit så nära vid flera tillfällen tidigare under säsongen. Det blev en bra helg för oss på en snabb bana som kanske inte passar våra bilar optimalt. Det här var verkligen ett steg i rätt riktning för vår del, sa han efter målgång.

Tre poäng upp till pallen

Johan och Antons insats gav dessutom många poäng i teammästerskapet där Volkswagen RX Sweden förstärkte sin tredjeplats.

Tävlingen i Kanada vanns av Timmy Hansen före Andreas Bakkerud. Petter Solberg slutade femma och återtog ledningen i förar-VM. Mattias Ekström, som toppade tabellen inför deltävlingen i Kanada, körde punktering i sin semifinal och avancerade inte till final.

Bakom Solberg och Ekström är Bakkerud trea i VM-tabellen med Johan Kristoffersson nu bara tre poäng bakom på fjärdeplatsen.

Johan Kristoffersson var stark från start i årets sjunde VM-deltävling. Han var fyra i den första kvalomgången och femma totalt efter lördagens heat.

Dagen därpå slog han till med snabbaste tid i den tredje omgången och avslutade kvalet med en sjätteplats.

– Första kvalheatet var bra, det andra okey. I den tredje omgången tog jag i allt som gick. Det var en riktig megaladdning som gav mig segern där, berättar Johan.

En tredjeplats totalt i kvalet gav honom 14 värdefulla VM-poäng och första startled bredvid Petter Solberg i den första semifinalen.

Johan och Anton i final

Samma semifinal inledde Anton Marklund från femte startruta. Johans förarkollega i Volkswagen RX Sweden slutade på nionde plats i kvalet efter placeringsraden 9-9-9-8 i kvalomgångarna.

I semifinalen visade båda Volkswagen-förarna direkt att de ville vara med och slåss om en plats i finalen. Johan var säker tvåa bakom Solberg och Anton svarade för en stark prestation genom att avancera till tredje plats efter att på sin väg mot mål bland annat besegrat Sébastien Loeb.

– Efter en hel del strul i kvalomgångarna fick jag åka relativt fritt och visa vilken fart jag hade den här helgen, säger Anton.

Efterlängtat pallbesök

I finalen, som inleddes i regn, hade Johan bäst utgångsläge av de båda VW-förarna från sitt innerspår i andra startled.

– Men jag bommade starten lite och tog därför alternativspåret redan på det första varvet. På den blöta banan var jag sedan snabb på de inledande två varven, men sedan började det torka upp samtidigt som jag gjorde mig skyldig till ett par, små misstag.

Det gjorde att först Timmy Hansen och därefter Andreas Bakkerud precis kunde smita före Johan när de tog alternativspåret senare i finalen.

Men Johan grämde sig inte över det efter målgång.

– Nej, jag är glad över min insats och det var skönt att äntligen få stå på pallen, säger han.

Anton Marklunds final blev inte vad han hade hoppats på. Precis som Johan tog han alternativspåret redan på det första varvet, men något avancemang likt det i semifinalen blev det inte.

Krock efter målgång

– På det hala underlaget som blev i finalen gjorde jag ett misstag redan på det första varvet, slog i muren och skadade hjulupphängningen vänster bak. Synd för annars tror jag att jag hade haft möjlighet att bli fyra bakom Johan, säger Anton vars avslutning på tävlingen blev dramatisk då han som sjätte och sista bil for över mållinjen och körde rakt in i femteplacerade Petter Solberg.

– Jag var helt utan frambromsar – och bakhjulen låste sig, berättar Anton som efter den kraftiga smällen togs om hand på banans medical center.

– Jag är blåslagen men i övrigt oskadd.

Ett steg i rätt riktning

Tommy Kristoffersson, general manager för Volkswagen RX Sweden, var belåten med sitt teams facit i Kanada.

– För andra tävlingen i rad hade vi båda våra bilar med i finalen och väl där fick vi äntligen den där pallplatsen vi längtat så efter, och varit så nära vid flera tillfällen tidigare under säsongen. Det blev en bra helg för oss på en snabb bana som kanske inte passar våra bilar optimalt. Det här var verkligen ett steg i rätt riktning för vår del, sa han efter målgång.

Tre poäng upp till pallen

Johan och Antons insats gav dessutom många poäng i teammästerskapet där Volkswagen RX Sweden förstärkte sin tredjeplats.

Tävlingen i Kanada vanns av Timmy Hansen före Andreas Bakkerud. Petter Solberg slutade femma och återtog ledningen i förar-VM. Mattias Ekström, som toppade tabellen inför deltävlingen i Kanada, körde punktering i sin semifinal och avancerade inte till final.

Bakom Solberg och Ekström är Bakkerud trea i VM-tabellen med Johan Kristoffersson nu bara tre poäng bakom på fjärdeplatsen.