2016-07-31 21:29

2016-07-31 21:29

Pontus Tidemand missade pallen

JYVÄSKYLÄ: Rally

I helgen avgjordes Rally Finland – tävlingen som kallas ”rallyts Formel 1” och är den mest fartfyllda utmaningen i Rally-VM.
– Det är som banracing på några av världens snabbaste grusvägar i skogen, säger det värmländska rallyesset Pontus Tidemand, som var på väg mot andraplatsen i WRC 2 när hans tävling slutade med en krasch på allra sista sträckan efter en nervkittlande närkamp i hög hastighet.

Efter torsdagens korta öppningssträcka låg Pontus och co-drivern Jonas Andersson fyra i sammandraget, dryga sekunden från ledning och fortsatte tävlingen något defensivt på fredagsmorgonen.

När de sedan fått göra några mindre ändringar på bilen under serviceuppehållet, kunde de äntligen komma in i rytmen och börja tampas om de viktiga sekunderna. De körde snabbt upp sig från fjärde till tredje plats och hamnade i en jämn kamp om andraplatsen med finländaren Teemu Suninen medan Pontus stallkamrat i både Skoda Motorsport och Even Management, Esapekka Lappi, tog täten.

I topp tre

– Vi visste redan på förhand att Esapekka skulle bli svårslagen här, säger Pontus. Han är väldigt stark på sina hemmavägar och körde hårt från första sträckan. Vi hade som målsättning att nå pallen och vi var i topp tre och fighten med Suninen höll oss på alerten samtidigt som det skruvade upp tempot och fick oss att gå på max större delen av helgen.

Kraschade i träd

Den spännande kampen fortsatte på lördagen, då Pontus och Suninen turades om att ta och ge sekunder för varje sträcka. Pontus höll ett högt tempo och innan dagen var slut hade han tagit två sträckvinster, men Suninen behöll ändå andraplatsen.

På söndagen lade Pontus in en extra växel och satte ordentlig press på konkurrenten. Han tog tre sträcksegrar i rad och inför den sista sträckan hade Suninen bara 3,8 sekunder tillgodo. Pontus var första tävlande ut på vägen och laddade rejält från start, men kom inte många kilometer förrän det olyckligtvis tog tvärstopp.

– Det gick lite för fort över ett krön och in i en skarp högersväng med lösgrus, vilket gjorde att vi gick brett ner i dikeskanten. Vi slog i bakänden på bilen och det vände in oss och vi kraschade in i ett träd och blev liggande på sidan, berättar Pontus.

Oskadda i smällen

Som tur var klarade sig både Pontus och Jonas oskadda i den hårda smällen, men den tilltygade bilen hade parkerat för dagen.

– En stor besvikelse för oss och teamet, säger Pontus. Vi satsade allt och gick verkligen för andraplatsen. Med tanke på farten vi hade hela dagen så tror jag det hade kunnat gå. Nu får vi istället fokusera på framstegen vi gjorde mellan första och sista sträckan och komma ihåg att vi faktiskt hade tre bra dagar och tekniskt sett bara en riktigt dålig sträcka. Vi går miste om mästerskapspoäng här, men vi laddar om och kommer tillbaka starkare i Tysklands VM-rally om några veckor.

Rally Deutschland blir Pontus och Jonas första VM-event på asfalt för året. Tävlingen körs mellan den 18 och 21 augusti.

Efter torsdagens korta öppningssträcka låg Pontus och co-drivern Jonas Andersson fyra i sammandraget, dryga sekunden från ledning och fortsatte tävlingen något defensivt på fredagsmorgonen.

När de sedan fått göra några mindre ändringar på bilen under serviceuppehållet, kunde de äntligen komma in i rytmen och börja tampas om de viktiga sekunderna. De körde snabbt upp sig från fjärde till tredje plats och hamnade i en jämn kamp om andraplatsen med finländaren Teemu Suninen medan Pontus stallkamrat i både Skoda Motorsport och Even Management, Esapekka Lappi, tog täten.

I topp tre

– Vi visste redan på förhand att Esapekka skulle bli svårslagen här, säger Pontus. Han är väldigt stark på sina hemmavägar och körde hårt från första sträckan. Vi hade som målsättning att nå pallen och vi var i topp tre och fighten med Suninen höll oss på alerten samtidigt som det skruvade upp tempot och fick oss att gå på max större delen av helgen.

Kraschade i träd

Den spännande kampen fortsatte på lördagen, då Pontus och Suninen turades om att ta och ge sekunder för varje sträcka. Pontus höll ett högt tempo och innan dagen var slut hade han tagit två sträckvinster, men Suninen behöll ändå andraplatsen.

På söndagen lade Pontus in en extra växel och satte ordentlig press på konkurrenten. Han tog tre sträcksegrar i rad och inför den sista sträckan hade Suninen bara 3,8 sekunder tillgodo. Pontus var första tävlande ut på vägen och laddade rejält från start, men kom inte många kilometer förrän det olyckligtvis tog tvärstopp.

– Det gick lite för fort över ett krön och in i en skarp högersväng med lösgrus, vilket gjorde att vi gick brett ner i dikeskanten. Vi slog i bakänden på bilen och det vände in oss och vi kraschade in i ett träd och blev liggande på sidan, berättar Pontus.

Oskadda i smällen

Som tur var klarade sig både Pontus och Jonas oskadda i den hårda smällen, men den tilltygade bilen hade parkerat för dagen.

– En stor besvikelse för oss och teamet, säger Pontus. Vi satsade allt och gick verkligen för andraplatsen. Med tanke på farten vi hade hela dagen så tror jag det hade kunnat gå. Nu får vi istället fokusera på framstegen vi gjorde mellan första och sista sträckan och komma ihåg att vi faktiskt hade tre bra dagar och tekniskt sett bara en riktigt dålig sträcka. Vi går miste om mästerskapspoäng här, men vi laddar om och kommer tillbaka starkare i Tysklands VM-rally om några veckor.

Rally Deutschland blir Pontus och Jonas första VM-event på asfalt för året. Tävlingen körs mellan den 18 och 21 augusti.