2016-07-04 09:47

2016-07-04 09:47

Dubbel punktering krossade drömmarna om pallplats

HÖLJES: Rallycross

Än en gång gick luften ur Johan Kristofferssons förhoppningar om en pallplats i Höljes. En dubbelpunktering begränsade Johan till en femteplats inför rekordpubliken på 44 400 åskådare.
– Så fruktansvärt tråkigt, säger en mycket besviken Kristoffersson, som ändå kunde glädja sig åt sin första final i den värmländska rallycrossmetropolen.

Förutom de två sista varven i finalen så var det annars Westom-förarens helg i Höljes. Efter de fyra kvalomgångarna i Supercar-klassen toppade han hela VM-fältet.

– Bilen har fungerat fantastiskt bra.

Kristoffersson hade alltså pole position i semifinalen, där han till slut kom tvåa efter Timmy Hansen.

– Jag var först ut i spåret, men Timmy gjorde en bra joker och sedan var vi tre stycken som städade banan åt honom. Det avgjorde nog där, funderar Johan.

Med tredje startrutan i finalen hade Kristoffersson ändå ett utmärkt läge för en efterlängtad pallplats.

– Jag satt på startlinjen och tänkte: vad det här ska bli roligt. Final i Höljes. Nu ska jag bara gasa.

Det gjorde Johan också, fick en bra start och dök direkt in i jokern bakom Andreas Bakkerud, som startade i pole position.

– Det var enligt vår strategi. Vi visste att Bakkerud skulle köra fort, men jag matchade honom. Vi var snabba på olika ställen och på fjärde varvet var jag helt uppe i rygg på honom, säger Johan, som för andra året i rad avrundade Höljes-tävlandet med punktering.

Teamchefen Tommy Kristoffersson gjorde från sin position i spotter-tornet bedömningen att en pallplats var väl inom räckhåll den här gången.

– Jag tror vi hade gått mot en andraplats om inte punkteringarna hade kommit, säger Tommy.

Ut på femte varvet var det slut på lyckan. Utan luft i såväl höger fram som höger bak var Johan chanslös på ett avancemang och än en gång var marginalerna emot Volkswagen RX Sweden-teamet.

– Vi gjorde smarta drag under helgen och hade bra koll, men vi fick inte den där pallplatsen vi har suktat efter ett bra tag nu. Jag är superbesviken, konstaterar Kristoffersson den äldre.

Teamet plockade ändå många poäng i och med att Johan var snabbast i kvalet och hade båda sina bilar i A-finalen, där Anton Marklund slutade fyra.

– Bra gjort av Anton. Han kom från sista led i semifinalen, sista led i finalen och tog sig nästan ända fram till pallen.

Men det samlade resultatet var ändå svårt att smälta för managern. Motgångarna har radat upp sig under året liksom bakslagen i Höljes genom åren.

– Vi hade högre förhoppningar än så här, påpekar Tommy Kristoffersson.

Högst upp på pallen åkte nu istället Andreas Bakkerud. Norrmannen lyckades med sin strategi med tidigt joker-besök och vann i sin Ford Focus före Peugeot-gänget med Sébastien Loeb som tvåa och Timmy Hansen trea.

I VM-tabellen tätade det till sig i och med att Mattias Ekström bröt i finalen och Petter Solberg missade finalen. Johan Kristoffersson halkade ner från sin tredje plats till delad fjärde.

I EM för Supercar dominerade Kevin Hansen stort under helgen. Han vann också finalen i stor stil före Fredrik Salsten. Arvika-stallet Eklund Motorsport hade en av sina Beetle-bilar i final. Alexander Hvaal kämpade tappert, men slutade på sjätteplats.

I Super 1600 gick segern till Ulrik Linnemann medan Ben-Philip Gundersen klev högst upp på pallen i Touringcar.

Förutom de två sista varven i finalen så var det annars Westom-förarens helg i Höljes. Efter de fyra kvalomgångarna i Supercar-klassen toppade han hela VM-fältet.

– Bilen har fungerat fantastiskt bra.

Kristoffersson hade alltså pole position i semifinalen, där han till slut kom tvåa efter Timmy Hansen.

– Jag var först ut i spåret, men Timmy gjorde en bra joker och sedan var vi tre stycken som städade banan åt honom. Det avgjorde nog där, funderar Johan.

Med tredje startrutan i finalen hade Kristoffersson ändå ett utmärkt läge för en efterlängtad pallplats.

– Jag satt på startlinjen och tänkte: vad det här ska bli roligt. Final i Höljes. Nu ska jag bara gasa.

Det gjorde Johan också, fick en bra start och dök direkt in i jokern bakom Andreas Bakkerud, som startade i pole position.

– Det var enligt vår strategi. Vi visste att Bakkerud skulle köra fort, men jag matchade honom. Vi var snabba på olika ställen och på fjärde varvet var jag helt uppe i rygg på honom, säger Johan, som för andra året i rad avrundade Höljes-tävlandet med punktering.

Teamchefen Tommy Kristoffersson gjorde från sin position i spotter-tornet bedömningen att en pallplats var väl inom räckhåll den här gången.

– Jag tror vi hade gått mot en andraplats om inte punkteringarna hade kommit, säger Tommy.

Ut på femte varvet var det slut på lyckan. Utan luft i såväl höger fram som höger bak var Johan chanslös på ett avancemang och än en gång var marginalerna emot Volkswagen RX Sweden-teamet.

– Vi gjorde smarta drag under helgen och hade bra koll, men vi fick inte den där pallplatsen vi har suktat efter ett bra tag nu. Jag är superbesviken, konstaterar Kristoffersson den äldre.

Teamet plockade ändå många poäng i och med att Johan var snabbast i kvalet och hade båda sina bilar i A-finalen, där Anton Marklund slutade fyra.

– Bra gjort av Anton. Han kom från sista led i semifinalen, sista led i finalen och tog sig nästan ända fram till pallen.

Men det samlade resultatet var ändå svårt att smälta för managern. Motgångarna har radat upp sig under året liksom bakslagen i Höljes genom åren.

– Vi hade högre förhoppningar än så här, påpekar Tommy Kristoffersson.

Högst upp på pallen åkte nu istället Andreas Bakkerud. Norrmannen lyckades med sin strategi med tidigt joker-besök och vann i sin Ford Focus före Peugeot-gänget med Sébastien Loeb som tvåa och Timmy Hansen trea.

I VM-tabellen tätade det till sig i och med att Mattias Ekström bröt i finalen och Petter Solberg missade finalen. Johan Kristoffersson halkade ner från sin tredje plats till delad fjärde.

I EM för Supercar dominerade Kevin Hansen stort under helgen. Han vann också finalen i stor stil före Fredrik Salsten. Arvika-stallet Eklund Motorsport hade en av sina Beetle-bilar i final. Alexander Hvaal kämpade tappert, men slutade på sjätteplats.

I Super 1600 gick segern till Ulrik Linnemann medan Ben-Philip Gundersen klev högst upp på pallen i Touringcar.

  • Morgan Carlsson