2016-06-12 20:41

2016-06-12 20:41

Tuff helg för Kristoffersson

HELL: Rallycross

Det blev en tuff helg för Volkswagen RX Sweden när rallycross-VM gästade Hell i Norge. Johan Kristoffersson avancerade visserligen till semifinal, men där slutade han fyra och fick därmed sällskap av Sébastien Loeb på bronsposition i förarmästerskapet.
Anton Marklunds helg förstördes av en brand redan i den första kvalomgången.

Förhoppningarna om framskjutna placeringar för förarduon i Volkswagen RX Sweden kom på skam direkt i norska Hell inte långt från Trondheim. I den första kvalomgången slog en sten sönder en aluminiumplugg till en bränsleledning i Anton Marklunds bil med en omfattande och ödesdiger brand som resultat.

– Följderna av den ställde till det för oss även i den andra kvalomgången där bilen inte fick ett jämnt flöde av bensin och misstände, säger Marklund, som med den dåliga starten aldrig var i närheten av någon plats i semifinalerna.

Inte heller Johan Kristoffersson fick någon drömstart på tävlingen. Hans bil saknade den rätta farten för att konkurrera med de främsta. Åttonde plats totalt efter lördagens båda kvalomgångar var långt sämre än väntat. Dagen därpå var Kristoffersson något snabbare och klockades för sjätte och femte tid i de avslutande kvalomgångarna. Han avancerade därmed till semifinal.

– Väl där fick jag åka i stort sett fritt och tog ut det som fanns i bilen. Men det räckte inte i dag tyvärr, säger han.

Kristoffersson slutade fyra i semin, placeringen utanför en finalplats. Totalt blev han sjua och är därmed inte ensam på bronsplats i förar-VM längre, då han nu fått sällskap av Sébastien Loeb, som slutade femma i Norge.

Vann på hemmaplan gjorde Andras Bakkerud före Mattias Ekström och Timmy Hansen.

Stämningen var självklart dämpad i det svenska Volkswagen-teamet efter årets femte deltävling i rallycross-VM.

– Det har varit en tung och jobbig helg där vårt nuvarande koncept inte riktigt passat på den här banan. Vi har jobbat stenhårt hela helgen, grävt efter varenda tiondel, men tyvärr hittade vi inte rätt, medger Tommy Kristoffersson, general manager i Volkswagen RX Sweden.

Höljes nästa

Nästa VM-deltävling avgörs i nordvärmländska Höljes första helgen i juli.

– Direkt efter målflagg i Hell satte vi oss ner i teamet och började göra upp planerna för hur vi ska förbereda oss på bästa sätt inför hemmatävlingen. Vi är ett team som består av krigare och vi kommer att kraftsamla för att vara med i toppen igen i Höljes. Marginalerna är små i den här sporten och det är inte mycket som krävs för att man ska hitta rätt, men det gäller att trycka på rätt knappar, avslutar Tommy Kristoffersson.

Simon upp på tredje

I RX Lites blev det en ny lyckad helg för Simon Olofsson, som i och med ännu en tredjeplats klättrade upp på tredje plats även totalt i VM-sammandraget.

– Det var roligt, men det har inte varit någon toppenhelg, konstaterar Simon, som inte bara fått tampas med förkylning och feber utan också en allmänt krånglig väg fram till semifinalerna.

– Det var inte mycket som funkade överlag i kvalheaten och jag fick starta i andra led i semifinalen, men när jag väl kom i gång så gick det bra.

I finalen chansade Simon på att direkt gå ut på alternativspåret, men han fick tyvärr sällskap av Thomas Bryntesson innanför sig.

– Det blev lite trångt där och jag fick släppa till slut. Det blev en smäll som ändrade hjulinställningen, men som tur var det åt ”rätt” håll.

Bryntesson fick fritt fält och kunde till slut smita förbi VM-ledande Cyril Raymond på det sista varvet, när han tog alternativspåret. Simon var lite för långt bakom för att kunna smita in emellan.

– Hade det funkat felfritt på alternativen så kanske, jag tappade några meter där.

Förhoppningarna om framskjutna placeringar för förarduon i Volkswagen RX Sweden kom på skam direkt i norska Hell inte långt från Trondheim. I den första kvalomgången slog en sten sönder en aluminiumplugg till en bränsleledning i Anton Marklunds bil med en omfattande och ödesdiger brand som resultat.

– Följderna av den ställde till det för oss även i den andra kvalomgången där bilen inte fick ett jämnt flöde av bensin och misstände, säger Marklund, som med den dåliga starten aldrig var i närheten av någon plats i semifinalerna.

Inte heller Johan Kristoffersson fick någon drömstart på tävlingen. Hans bil saknade den rätta farten för att konkurrera med de främsta. Åttonde plats totalt efter lördagens båda kvalomgångar var långt sämre än väntat. Dagen därpå var Kristoffersson något snabbare och klockades för sjätte och femte tid i de avslutande kvalomgångarna. Han avancerade därmed till semifinal.

– Väl där fick jag åka i stort sett fritt och tog ut det som fanns i bilen. Men det räckte inte i dag tyvärr, säger han.

Kristoffersson slutade fyra i semin, placeringen utanför en finalplats. Totalt blev han sjua och är därmed inte ensam på bronsplats i förar-VM längre, då han nu fått sällskap av Sébastien Loeb, som slutade femma i Norge.

Vann på hemmaplan gjorde Andras Bakkerud före Mattias Ekström och Timmy Hansen.

Stämningen var självklart dämpad i det svenska Volkswagen-teamet efter årets femte deltävling i rallycross-VM.

– Det har varit en tung och jobbig helg där vårt nuvarande koncept inte riktigt passat på den här banan. Vi har jobbat stenhårt hela helgen, grävt efter varenda tiondel, men tyvärr hittade vi inte rätt, medger Tommy Kristoffersson, general manager i Volkswagen RX Sweden.

Höljes nästa

Nästa VM-deltävling avgörs i nordvärmländska Höljes första helgen i juli.

– Direkt efter målflagg i Hell satte vi oss ner i teamet och började göra upp planerna för hur vi ska förbereda oss på bästa sätt inför hemmatävlingen. Vi är ett team som består av krigare och vi kommer att kraftsamla för att vara med i toppen igen i Höljes. Marginalerna är små i den här sporten och det är inte mycket som krävs för att man ska hitta rätt, men det gäller att trycka på rätt knappar, avslutar Tommy Kristoffersson.

Simon upp på tredje

I RX Lites blev det en ny lyckad helg för Simon Olofsson, som i och med ännu en tredjeplats klättrade upp på tredje plats även totalt i VM-sammandraget.

– Det var roligt, men det har inte varit någon toppenhelg, konstaterar Simon, som inte bara fått tampas med förkylning och feber utan också en allmänt krånglig väg fram till semifinalerna.

– Det var inte mycket som funkade överlag i kvalheaten och jag fick starta i andra led i semifinalen, men när jag väl kom i gång så gick det bra.

I finalen chansade Simon på att direkt gå ut på alternativspåret, men han fick tyvärr sällskap av Thomas Bryntesson innanför sig.

– Det blev lite trångt där och jag fick släppa till slut. Det blev en smäll som ändrade hjulinställningen, men som tur var det åt ”rätt” håll.

Bryntesson fick fritt fält och kunde till slut smita förbi VM-ledande Cyril Raymond på det sista varvet, när han tog alternativspåret. Simon var lite för långt bakom för att kunna smita in emellan.

– Hade det funkat felfritt på alternativen så kanske, jag tappade några meter där.