2016-05-22 16:43

2016-05-22 16:44

Viktig seger för Pontus och Jonas

FAFE: Rally

Efter en mäkta imponerande insats på Rally Portugals närmare 370 kilometrar, stod Pontus Tidemand som vinnare i WRC 2-klassen när den 19:e och sista specialsträckan var avklarad. Trots en punktering visade han sig vara oslagbar när han kämpade sig tillbaka till förstaplatsen.

– Det här var det bästa som kunde hända, säger en nöjd Pontus efter målgång. Vi har haft upp- och nedgångar i helgen men framförallt har vi gjort allt vi kan och jobbat hårt för att få till ett bra resultat, så det känns enormt skönt att sluta överst på pallen. Att vinna med en och en halv minut efter att ha tappat lika mycket är inget man gör varje dag.

Det var en målmedveten Pontus som tog plats i sin Skoda Fabia R5 när Rally Portugals startskott gick på torsdagskvällen. Han tog ledningen direkt på den inledande superspecialen och fortsatte bygga upp sitt försprång på fredagen. På den längsta sträckan för dagen (27,44 km) drog han ifrån britten Elfyn Evans med 16.1 sekunder och sedan följde ytterligare fem sträckvinster. Vid fredagens slut hade han över en halvminuts ledning.

Med rallyts längsta dag framför sig, startade Pontus och hans co-driver Jonas Andersson lite försiktigare på lördagen - ändå drygade de ut sin ledning. På tävlingens allra längsta specialsträcka (37,67 km) tvingades Evans bryta samtidigt som Pontus och Jonas satte en riktig pangtid på samma sträcka och inte bara var snabbast i sin klass, utan även sjunde snabbast totalt.

Punktering

Efter det hade deras ledning över peruanen Nicolás Fuchs vuxit till mer än en och en halv minut. Det hade varit en betryggande ledning om det inte hade varit för en punktering där den svenska duon förlorade sitt övertag, trots ett snabbt och effektivt däckbyte.

Innan lördagens sista sträcka låg de tvåa, 2.6 sekunder bakom Fuchs. Men efter en sista push tog de tillbaka ledningen och gjorde det förbluffande bra, vilket gav dem strax över en halvminut tillgodo igen inför finaldagens avslutande fyra sträckor.

– Vi får vara glada att vi ändå hade en så pass stor ledning att ta av, annars hade kanske vinstchanserna försvunnit. Nu kunde vi snabbt slå oss tillbaka till toppen och dessutom få en hyfsad marginal för att inte behöva ligga på alltför hårt på de sista sträckorna.

På söndagen bevakade Pontus sitt försprång. Med full koncentration på uppgiften tog de sig riskfritt i mål, men att ro iland vinsten i en sådan situation är något av en utmaning.

– Det svåraste med att ha ett glapp till resten av fältet är att man samtidigt som man inte kan ta några risker, kan man inte heller dra ner för mycket på tempot för då fungerar inte bilen som den ska och man kan lätt göra ett misstag.

Nia totalt

Segermarginalen landade till slut på en minut och 28.8 sekunder och förutom att toppa WRC 2 under helgen, lyckades Pontus även beblanda sig med WRC-bilarna. Han var som bäst åtta, alla klasser inräknade, innan punkteringen. Tidstappet till trots så slutade han nia i rallyts totala ställning och tog sammanlagt också nio sträckvinster i sin klass.

– Vi har testat mycket den senaste tiden och jag har varit riktigt nöjd med bilen, berättar Pontus. Det gör mycket för att kunna få till ett sådant här resultat. Sen har vi väldigt bra team hos både Skoda och Even Management som backar upp oss under och utanför tävling, vilket gör att alla bitar faller på plats och vi kan fokusera på att prestera.

Nu har Pontus och Jonas tagit upp jakten på mästerskapstiteln på allvar och inför den fortsatta säsongen har de med sig två pallplaceringar från de två tävlingar de hittills kört, varav den första var en andraplats i Rally Sweden i februari.

– Det här var det bästa som kunde hända, säger en nöjd Pontus efter målgång. Vi har haft upp- och nedgångar i helgen men framförallt har vi gjort allt vi kan och jobbat hårt för att få till ett bra resultat, så det känns enormt skönt att sluta överst på pallen. Att vinna med en och en halv minut efter att ha tappat lika mycket är inget man gör varje dag.

Det var en målmedveten Pontus som tog plats i sin Skoda Fabia R5 när Rally Portugals startskott gick på torsdagskvällen. Han tog ledningen direkt på den inledande superspecialen och fortsatte bygga upp sitt försprång på fredagen. På den längsta sträckan för dagen (27,44 km) drog han ifrån britten Elfyn Evans med 16.1 sekunder och sedan följde ytterligare fem sträckvinster. Vid fredagens slut hade han över en halvminuts ledning.

Med rallyts längsta dag framför sig, startade Pontus och hans co-driver Jonas Andersson lite försiktigare på lördagen - ändå drygade de ut sin ledning. På tävlingens allra längsta specialsträcka (37,67 km) tvingades Evans bryta samtidigt som Pontus och Jonas satte en riktig pangtid på samma sträcka och inte bara var snabbast i sin klass, utan även sjunde snabbast totalt.

Punktering

Efter det hade deras ledning över peruanen Nicolás Fuchs vuxit till mer än en och en halv minut. Det hade varit en betryggande ledning om det inte hade varit för en punktering där den svenska duon förlorade sitt övertag, trots ett snabbt och effektivt däckbyte.

Innan lördagens sista sträcka låg de tvåa, 2.6 sekunder bakom Fuchs. Men efter en sista push tog de tillbaka ledningen och gjorde det förbluffande bra, vilket gav dem strax över en halvminut tillgodo igen inför finaldagens avslutande fyra sträckor.

– Vi får vara glada att vi ändå hade en så pass stor ledning att ta av, annars hade kanske vinstchanserna försvunnit. Nu kunde vi snabbt slå oss tillbaka till toppen och dessutom få en hyfsad marginal för att inte behöva ligga på alltför hårt på de sista sträckorna.

På söndagen bevakade Pontus sitt försprång. Med full koncentration på uppgiften tog de sig riskfritt i mål, men att ro iland vinsten i en sådan situation är något av en utmaning.

– Det svåraste med att ha ett glapp till resten av fältet är att man samtidigt som man inte kan ta några risker, kan man inte heller dra ner för mycket på tempot för då fungerar inte bilen som den ska och man kan lätt göra ett misstag.

Nia totalt

Segermarginalen landade till slut på en minut och 28.8 sekunder och förutom att toppa WRC 2 under helgen, lyckades Pontus även beblanda sig med WRC-bilarna. Han var som bäst åtta, alla klasser inräknade, innan punkteringen. Tidstappet till trots så slutade han nia i rallyts totala ställning och tog sammanlagt också nio sträckvinster i sin klass.

– Vi har testat mycket den senaste tiden och jag har varit riktigt nöjd med bilen, berättar Pontus. Det gör mycket för att kunna få till ett sådant här resultat. Sen har vi väldigt bra team hos både Skoda och Even Management som backar upp oss under och utanför tävling, vilket gör att alla bitar faller på plats och vi kan fokusera på att prestera.

Nu har Pontus och Jonas tagit upp jakten på mästerskapstiteln på allvar och inför den fortsatta säsongen har de med sig två pallplaceringar från de två tävlingar de hittills kört, varav den första var en andraplats i Rally Sweden i februari.