2016-05-01 20:20

2016-05-01 20:20

Strulig premiärhelg för Johan och Simon

SKÖVDE: Motorsport

Johan Kristoffersson fick med sig en fjärde- respektive femte plats från premiärhelgen i återkomsten till STCC.
Två helt okej resultat med tanke på förutsättningarna inför helgen.

– Det är så mycket att sammanfatta, så det är svårt att sätta ord på allting. Mekanikerna har jobbat dygnet runt bara med att få bilarna på banan, så vi har inte hunnit med ”fin-tuningen”, om vi säger så.

I och med att bilarna inte testats i vindtunnel så bestraffades man dessutom med 30 extrakilon och en extra hög bakvinge.

– Utöver det så har det strulat med bromsarna hela helgen, fortsätter Johan, som ändå kunde avancera från åttonde till fjärde plats i det första heatet.

I det andra så lade kopplingen igen, så han inte kunde utnyttja det fördelaktiga startspåret som trea – utan istället fick hacka iväg som sistabil i fältet.

– Målsättningen blev ganska tidigt att ta bilen i mål på bästa möjliga plats, och hålla sig utanför alla problem. Som det är nu är bilen alldeles för inkonsekvent. Så fort jag försöker åka lite fortare än den tillåter så säger den ifrån och det är lite frustrerande. Den tillåter inte mig att ta i.

Trots det jobbade sig Johan upp till en femteplats i det andra heatet, med viss känning på tredjeplatsen.

– Jag tror vi kan vara med och utmana om mekanikerna får arbetsro och kan jobba igenom bilen. Det är inget tvåveckorsarbete, så det kommer att ta tid, men det finns goda utvecklingsmöjligheter – om vi säger så.

Mest lyckosam i klassen var Robert Dahlgren som vann det första heatet och kom tvåa i det andra. Heat två vanns av Richard Göransson.

Motigt var det också för Simon Olofsson i Supercar Lites i RallyX Nordic, som kördes parallellt med STCC.

Simon visade genom hela helgen att han var en av de snabbaste i startfältet, vilket gav honom en andraplats totalt efter kvalomgångarna.

– Farten finns ju där, men det ska ju alltid krångla med något, konstaterade han med en suck.

Simon kunde inte glädjas över bästa startposition i den andra semifinalen då bilen vägrade att varva som den skulle – vilket gjorde att han fick se sig passerad av Tejas Hirani, och bli nedputtad till tredje startspår i finalen.

En final som för Simons del tog slut redan i slutet på startrakan.

– Jag fick en bättre start än dem framför mig och tvingas skära in mot muren, bakom Bryntesson. Det är svårt att avgöra situationen, men när han svänger ännu mera höger så finns det inte någon plats kvar. Jag bara snuddade betonggrisen, men det slog sönder nog mycket, fortsätter Simon.

Därmed fick Simon nöja sig med en mycket förtretlig sistaplats i den final som vanns av Bryntesson.

– Det är så mycket att sammanfatta, så det är svårt att sätta ord på allting. Mekanikerna har jobbat dygnet runt bara med att få bilarna på banan, så vi har inte hunnit med ”fin-tuningen”, om vi säger så.

I och med att bilarna inte testats i vindtunnel så bestraffades man dessutom med 30 extrakilon och en extra hög bakvinge.

– Utöver det så har det strulat med bromsarna hela helgen, fortsätter Johan, som ändå kunde avancera från åttonde till fjärde plats i det första heatet.

I det andra så lade kopplingen igen, så han inte kunde utnyttja det fördelaktiga startspåret som trea – utan istället fick hacka iväg som sistabil i fältet.

– Målsättningen blev ganska tidigt att ta bilen i mål på bästa möjliga plats, och hålla sig utanför alla problem. Som det är nu är bilen alldeles för inkonsekvent. Så fort jag försöker åka lite fortare än den tillåter så säger den ifrån och det är lite frustrerande. Den tillåter inte mig att ta i.

Trots det jobbade sig Johan upp till en femteplats i det andra heatet, med viss känning på tredjeplatsen.

– Jag tror vi kan vara med och utmana om mekanikerna får arbetsro och kan jobba igenom bilen. Det är inget tvåveckorsarbete, så det kommer att ta tid, men det finns goda utvecklingsmöjligheter – om vi säger så.

Mest lyckosam i klassen var Robert Dahlgren som vann det första heatet och kom tvåa i det andra. Heat två vanns av Richard Göransson.

Motigt var det också för Simon Olofsson i Supercar Lites i RallyX Nordic, som kördes parallellt med STCC.

Simon visade genom hela helgen att han var en av de snabbaste i startfältet, vilket gav honom en andraplats totalt efter kvalomgångarna.

– Farten finns ju där, men det ska ju alltid krångla med något, konstaterade han med en suck.

Simon kunde inte glädjas över bästa startposition i den andra semifinalen då bilen vägrade att varva som den skulle – vilket gjorde att han fick se sig passerad av Tejas Hirani, och bli nedputtad till tredje startspår i finalen.

En final som för Simons del tog slut redan i slutet på startrakan.

– Jag fick en bättre start än dem framför mig och tvingas skära in mot muren, bakom Bryntesson. Det är svårt att avgöra situationen, men när han svänger ännu mera höger så finns det inte någon plats kvar. Jag bara snuddade betonggrisen, men det slog sönder nog mycket, fortsätter Simon.

Därmed fick Simon nöja sig med en mycket förtretlig sistaplats i den final som vanns av Bryntesson.