2016-02-10 06:00

2016-02-10 10:20

Varje kilometer guld värd för Johan

ARVIKA: Rally

Svenska Rallyt är bara timmar bort och för Johan Kristofferssons del blir det första bekantskapen med den stora värmländska motorfesten från insidan.

För Johans del har dock rallyt mer eller mindre redan startat. Schemat har i stort sett varit fullspäckat med rally från morgon till kväll under den senaste veckan.

– Det är egentligen bara idag som det är rätt lugnt. Redan i morgon är det gasen i botten igen, konstaterar Johan, när vi pratar med honom under söndagseftermiddagen.

Då hade han precis mellanlandat efter några intensiva dagar med testande inför Svenska Rallyt, uppe i Anttila, och sedan norska stortävlingen Rally Finnskog på det.

Torsdagen uppe i Anttila var kanske den enskilt viktigaste dagen överhuvudtaget i förberedelserna, då det var enda tillfället att testa den Skoda Fabia S2000 han ska köra i WRC2-klassen i Svenska Rallyt.

– Det var första gången jag körde den bilen på en testväg. När man har kört några vändor så lär man sig vägen bättre och vågar utnyttja bilen mer, gå över gränsen lite och se vad den klarar av. Det var väldigt lärorikt, förklarar Johan, som testade samtidigt som KMS- och Even Management-kollegan Ole Christian Veiby – med en färsk seger i WRC3-klassen i Monte Carlo i bagaget.

– Han körde samtidigt och det blir ju att man kollar på honom och får lite tips. Det påskyndar min utveckling också.

Ett sidospår

Det hör ju till saken att Johans rallyinhopp är ett sidospår i karriären, ett komplement för att få köra så mycket bil som möjligt inför den kommande VM-säsongen i rallycross.

– Det är ju rallycrossen det är fullt fokus på, det är därför vi gör det här, med tanke på att det är en bra förberedelse. Jag har fått möjligheten att ha bra förberedelser inför rallyt, det tycker jag, men samtidigt så är det två helt skilda världar det handlar om, både målsättningsmässigt och kravmässigt.

Det hindrade ändå inte rallycrossföraren från att köra ifrån många namnkunniga rallyförare i Rally Finnskog, vinna grupp N och ta fjärdeplatsen totalt – efter tre grupp A-bilar.

– Mitsubishin jag körde nu är en grupp N-bil och det har jag egentligen inte kört sedan vi körde i JTCC 2008, så det var ju också en helt ny grej. Det är mycket att ta till sig.

En del i det är att fokusera på rätt saker, rent körtekniskt och – inte minst – i samarbetet med kartläsaren Patrik Barth.

– Jag har ingenting att jämföra med i och med att jag inte kört med någon annan än Patrik, men både han och jag är ambitiösa och vill utvecklas båda två. Det samarbetet är väldigt viktigt och det förstår man mer och mer ju mer man kör. Även om det är en liten tävling man kör så är varje meter viktig.

Det samarbetet tog skutt framåt, både i Anttila och i Rally Finnskog.

– Det kändes som att vi tog ett steg och jag förstod noterna bättre. Jag har bara kört två rallyn med genomkörning innan och det är lite speciellt. Det är en konst att skriva egna noter, men jag tror det här är något som passar mig – att få lite tid innan att förbereda sig. Att hinna se sträckorna och karaktären på dem.

I måndags började rallyt ”inofficiellt”, med incheckning och anmälan innan man igår gick vidare med rekognoscering.

– Det är väldigt mycket jobb och det tar väldigt mycket tid. Det kommer att vara rally från tidig morgon till sen kväll i sex dagar och då gäller det att vara så väl förberedd som möjligt.

För Johans del har dock rallyt mer eller mindre redan startat. Schemat har i stort sett varit fullspäckat med rally från morgon till kväll under den senaste veckan.

– Det är egentligen bara idag som det är rätt lugnt. Redan i morgon är det gasen i botten igen, konstaterar Johan, när vi pratar med honom under söndagseftermiddagen.

Då hade han precis mellanlandat efter några intensiva dagar med testande inför Svenska Rallyt, uppe i Anttila, och sedan norska stortävlingen Rally Finnskog på det.

Torsdagen uppe i Anttila var kanske den enskilt viktigaste dagen överhuvudtaget i förberedelserna, då det var enda tillfället att testa den Skoda Fabia S2000 han ska köra i WRC2-klassen i Svenska Rallyt.

– Det var första gången jag körde den bilen på en testväg. När man har kört några vändor så lär man sig vägen bättre och vågar utnyttja bilen mer, gå över gränsen lite och se vad den klarar av. Det var väldigt lärorikt, förklarar Johan, som testade samtidigt som KMS- och Even Management-kollegan Ole Christian Veiby – med en färsk seger i WRC3-klassen i Monte Carlo i bagaget.

– Han körde samtidigt och det blir ju att man kollar på honom och får lite tips. Det påskyndar min utveckling också.

Ett sidospår

Det hör ju till saken att Johans rallyinhopp är ett sidospår i karriären, ett komplement för att få köra så mycket bil som möjligt inför den kommande VM-säsongen i rallycross.

– Det är ju rallycrossen det är fullt fokus på, det är därför vi gör det här, med tanke på att det är en bra förberedelse. Jag har fått möjligheten att ha bra förberedelser inför rallyt, det tycker jag, men samtidigt så är det två helt skilda världar det handlar om, både målsättningsmässigt och kravmässigt.

Det hindrade ändå inte rallycrossföraren från att köra ifrån många namnkunniga rallyförare i Rally Finnskog, vinna grupp N och ta fjärdeplatsen totalt – efter tre grupp A-bilar.

– Mitsubishin jag körde nu är en grupp N-bil och det har jag egentligen inte kört sedan vi körde i JTCC 2008, så det var ju också en helt ny grej. Det är mycket att ta till sig.

En del i det är att fokusera på rätt saker, rent körtekniskt och – inte minst – i samarbetet med kartläsaren Patrik Barth.

– Jag har ingenting att jämföra med i och med att jag inte kört med någon annan än Patrik, men både han och jag är ambitiösa och vill utvecklas båda två. Det samarbetet är väldigt viktigt och det förstår man mer och mer ju mer man kör. Även om det är en liten tävling man kör så är varje meter viktig.

Det samarbetet tog skutt framåt, både i Anttila och i Rally Finnskog.

– Det kändes som att vi tog ett steg och jag förstod noterna bättre. Jag har bara kört två rallyn med genomkörning innan och det är lite speciellt. Det är en konst att skriva egna noter, men jag tror det här är något som passar mig – att få lite tid innan att förbereda sig. Att hinna se sträckorna och karaktären på dem.

I måndags började rallyt ”inofficiellt”, med incheckning och anmälan innan man igår gick vidare med rekognoscering.

– Det är väldigt mycket jobb och det tar väldigt mycket tid. Det kommer att vara rally från tidig morgon till sen kväll i sex dagar och då gäller det att vara så väl förberedd som möjligt.