2016-02-05 06:00

2016-02-05 06:00

Johan och Adam möter utmaningar inför Svenska rallyt

KARLSTAD: Rally

Förberedelserna inför det kommande Svenska rallyt är i full gång, och två av dem som, i vanlig ordning, håller i trådarna är Arvikabröderna Johan och Adam Magnusson. Men det finns en del orosmoment inför.
– Vi försöker och jobba på som vanligt, men det börjar hopa sig lite utmaningar, konstaterar banchefen Johan.

Det är framför allt vädret som är det största problemet inför den kommande upplagan av årets svenska VM-rally, som drar in över de värmländska skogarna om knappt en vecka.

– Väderleken ställer till det, det finns olika scenarior om vad som skulle kunna hända, men det är lite tidigt att säga än hur det kommer bli, säger banchefen Johan Magnusson.

Det vädret som utlovas nu under helgen är inte särskilt positivt, med flera plusgrader och dessutom regn. Men det finns fortfarande hopp om att kunna få bra underlag med isiga vägar.

– Vi vill helst ha snö och snöslask, eller blötsnö, i början av veckan och sedan kyla i mitten på veckan. Det kan bli det med lite tur, säger Johan.

– Det är mer vinter där uppe än här, men det är inte tillräckligt bra, det finns ingen is. Förra året var det raka motsatsen med kanonvägar, det får vi väl igen för i år i stället, menar Johan, som önskar det vore ett lite stabilare väder:

– Man följer ju väderprognoserna i stort sett hela tiden, och de pekar år lite olika håll. Det är lite tidskrävande, det tar mycket energi som man skulle kunna lägga på annat i stället.

Flyttad shakedown

Annars är det mesta sig likt vad gäller själva bansträckningen för rallyt.

– Det är i princip bara shakedownen som vi har flyttat till Karlstad i stället för Glänne, sen är det en ny sträcka i Norge också, Svullrya. 33 mils specialsträckor är det, ungefär lika som vi brukar ha.

Och anledningen till att det blev en shakedown, alltså ett fullfartstest strax innan den första specialsträckan, i Karlstad i stället för mellan Glänne och Ökna som det var tänkt från början, är för att det kom in protester från de boende i området.

– Det har gått bra med allt förutom rabaldret i Glänne, men det har löst sig nu, det är ungefär samma typ av väg, säger Johan.

Inte heller i år är det någon sträcka som går inom Arvikas gränser, och det är inte så troligt att det kommer tillbaka heller inom en snar framtid.

– Det kan det göra, men som planerna ser ut nu är det inte så troligt. Det är så många spelare med i det här, det är inget jag kan göra något åt. Borrsjön och Långjohanstorp är klassiska sträckor och kanske några av de finaste som finns.

Tajt vid serviceplatsen

Johans yngre bror Adam har också en stor roll i det hela, då han är ansvarig för serviceplatsen – som i år har flyttat från Hagfors till Karlstad, delvis på grund av bristen på bra övernattningsmöjligheter i Hagfors.

Adam har alltså varit tvungen att rita en ny karta för serviceplatsen, vilket inte har varit helt lätt.

– Det är tajt, men det har rullat på bra. Det blev helt klart i går (läs onsdag), det blev lite mindre än vad vi trodde från början, men vi fick ihop det ganska bra ändå, berättar han.

Vill ha en plan yta

Och när AN ringde upp Adam i går eftermiddag var arbetet i full gång.

– Vi har hunnit mätt upp de ytorna vi ska använda och Hyundai har rullat in och börjat med sin byggnad. Vi har kört ut paket och byggt staket, säger Adam.

– De vill ju ha en så plan yta som möjligt, med inga ojämnheter. Hur nöjda de blir får vi se, avslutar Adam Magnusson.

Det är framför allt vädret som är det största problemet inför den kommande upplagan av årets svenska VM-rally, som drar in över de värmländska skogarna om knappt en vecka.

– Väderleken ställer till det, det finns olika scenarior om vad som skulle kunna hända, men det är lite tidigt att säga än hur det kommer bli, säger banchefen Johan Magnusson.

Det vädret som utlovas nu under helgen är inte särskilt positivt, med flera plusgrader och dessutom regn. Men det finns fortfarande hopp om att kunna få bra underlag med isiga vägar.

– Vi vill helst ha snö och snöslask, eller blötsnö, i början av veckan och sedan kyla i mitten på veckan. Det kan bli det med lite tur, säger Johan.

– Det är mer vinter där uppe än här, men det är inte tillräckligt bra, det finns ingen is. Förra året var det raka motsatsen med kanonvägar, det får vi väl igen för i år i stället, menar Johan, som önskar det vore ett lite stabilare väder:

– Man följer ju väderprognoserna i stort sett hela tiden, och de pekar år lite olika håll. Det är lite tidskrävande, det tar mycket energi som man skulle kunna lägga på annat i stället.

Flyttad shakedown

Annars är det mesta sig likt vad gäller själva bansträckningen för rallyt.

– Det är i princip bara shakedownen som vi har flyttat till Karlstad i stället för Glänne, sen är det en ny sträcka i Norge också, Svullrya. 33 mils specialsträckor är det, ungefär lika som vi brukar ha.

Och anledningen till att det blev en shakedown, alltså ett fullfartstest strax innan den första specialsträckan, i Karlstad i stället för mellan Glänne och Ökna som det var tänkt från början, är för att det kom in protester från de boende i området.

– Det har gått bra med allt förutom rabaldret i Glänne, men det har löst sig nu, det är ungefär samma typ av väg, säger Johan.

Inte heller i år är det någon sträcka som går inom Arvikas gränser, och det är inte så troligt att det kommer tillbaka heller inom en snar framtid.

– Det kan det göra, men som planerna ser ut nu är det inte så troligt. Det är så många spelare med i det här, det är inget jag kan göra något åt. Borrsjön och Långjohanstorp är klassiska sträckor och kanske några av de finaste som finns.

Tajt vid serviceplatsen

Johans yngre bror Adam har också en stor roll i det hela, då han är ansvarig för serviceplatsen – som i år har flyttat från Hagfors till Karlstad, delvis på grund av bristen på bra övernattningsmöjligheter i Hagfors.

Adam har alltså varit tvungen att rita en ny karta för serviceplatsen, vilket inte har varit helt lätt.

– Det är tajt, men det har rullat på bra. Det blev helt klart i går (läs onsdag), det blev lite mindre än vad vi trodde från början, men vi fick ihop det ganska bra ändå, berättar han.

Vill ha en plan yta

Och när AN ringde upp Adam i går eftermiddag var arbetet i full gång.

– Vi har hunnit mätt upp de ytorna vi ska använda och Hyundai har rullat in och börjat med sin byggnad. Vi har kört ut paket och byggt staket, säger Adam.

– De vill ju ha en så plan yta som möjligt, med inga ojämnheter. Hur nöjda de blir får vi se, avslutar Adam Magnusson.