2016-01-28 19:31

2016-01-28 19:31

Blågul och hemvävd premiärför fjolårets EM-femma

CHARLOTTENBERG: Rallycross

SMK Edas Simon Olofsson körde till sig en imponerande femteplats i EM för Supercar Lites förra säsongen.
Det resultatet imponerade dock inte nog på alla och därmed åker västvärmlänningen den här helgen ut till säsongspremiär utan stöd av fjolårets huvudsponsor.

En ekonomisk smäll av dignitet naturligtvis, speciellt med ambitioner om en full EM-säsong.

– Vi räknade på en budget för 1,4 miljoner för EM och just nu fattas det mesta. Vi får försöka lösa det eftersom, konstaterar Simon.

Stödet nu kommer nästan uteslutande från lokala sponsorer, runt Charlottenberg och i Värmland.

– Jag fick tid över nu när jag suttit med gips, men vi fick reda på det så sent så det har varit svårt då de flesta redan lagt sina budgetar.

Det var nämligen inte nog med att han tappade huvudsponsorn i november – utan den månaden bjöd också på en bruten hand och flera veckor i gips.

– De fick borra in en stav och grejer i handen, så det var gips fram till jul, och jag kunde inte börja greja med bilen förrän för två veckor sedan.

Handen ska dock inte vara något problem när han rullar ut till säsongspremiären, rallycrossprint-SM – och tillika första deltävlingen i RX on Ice, nu till helgen.

– Nej, nu känns det inte, konstaterar Simon, som kommer att få tampas med ett kvalitativt tufft startfält i Supercar Lites.

Namnkunnigt

I ett startfält med 14 förare uppe i Piteå, återfinns bland annat Patrik Sandell, Reinis Nitiss och Niclas Grönholm – utöver de ”gamla vanliga” namnen.

– Det ska bli väldigt roligt att möta allihopa. Det är en väldigt hård konkurrens, men final ska jag till och där är det så klart att jag satsar på vinst.

Underlaget är dock, som namnet RX on Ice antyder, lite speciellt.

– Det är väldigt ovant att köra på is. Jag har bara kört en gång på is i år, i och med att det varit en sådan vinter som det varit.

Det enda testet gjorde han i Anttila i måndags.

– Vi fick testa lite inställningar och det kändes ganska bra, det gjorde det.

Den här rallycrossprinten körs dock inte på någon sjö, utan på en ”riktig” rallycrossbana, Haraholmen i Piteå – där man nu kör den så kallade SM-veckan med en rad olika sporter.

– I år kör de med ett alternativspår, vilket de inte gjorde i Höljes ifjol. Det är bra. Då var det så mycket snörök att de körde i mål så som de kom iväg i starten.

Även med ett alternativspår kommer dock starten att vara ännu viktigare nu än vanligt, med tanke på underlaget.

– När det är sommar så är det full gas i starten. Gasar man lite för mycket här så slutar det aldrig att spinna. Det är en väldigt fin marginal mellan att göra bort sig och få en bra start.

En ekonomisk smäll av dignitet naturligtvis, speciellt med ambitioner om en full EM-säsong.

– Vi räknade på en budget för 1,4 miljoner för EM och just nu fattas det mesta. Vi får försöka lösa det eftersom, konstaterar Simon.

Stödet nu kommer nästan uteslutande från lokala sponsorer, runt Charlottenberg och i Värmland.

– Jag fick tid över nu när jag suttit med gips, men vi fick reda på det så sent så det har varit svårt då de flesta redan lagt sina budgetar.

Det var nämligen inte nog med att han tappade huvudsponsorn i november – utan den månaden bjöd också på en bruten hand och flera veckor i gips.

– De fick borra in en stav och grejer i handen, så det var gips fram till jul, och jag kunde inte börja greja med bilen förrän för två veckor sedan.

Handen ska dock inte vara något problem när han rullar ut till säsongspremiären, rallycrossprint-SM – och tillika första deltävlingen i RX on Ice, nu till helgen.

– Nej, nu känns det inte, konstaterar Simon, som kommer att få tampas med ett kvalitativt tufft startfält i Supercar Lites.

Namnkunnigt

I ett startfält med 14 förare uppe i Piteå, återfinns bland annat Patrik Sandell, Reinis Nitiss och Niclas Grönholm – utöver de ”gamla vanliga” namnen.

– Det ska bli väldigt roligt att möta allihopa. Det är en väldigt hård konkurrens, men final ska jag till och där är det så klart att jag satsar på vinst.

Underlaget är dock, som namnet RX on Ice antyder, lite speciellt.

– Det är väldigt ovant att köra på is. Jag har bara kört en gång på is i år, i och med att det varit en sådan vinter som det varit.

Det enda testet gjorde han i Anttila i måndags.

– Vi fick testa lite inställningar och det kändes ganska bra, det gjorde det.

Den här rallycrossprinten körs dock inte på någon sjö, utan på en ”riktig” rallycrossbana, Haraholmen i Piteå – där man nu kör den så kallade SM-veckan med en rad olika sporter.

– I år kör de med ett alternativspår, vilket de inte gjorde i Höljes ifjol. Det är bra. Då var det så mycket snörök att de körde i mål så som de kom iväg i starten.

Även med ett alternativspår kommer dock starten att vara ännu viktigare nu än vanligt, med tanke på underlaget.

– När det är sommar så är det full gas i starten. Gasar man lite för mycket här så slutar det aldrig att spinna. Det är en väldigt fin marginal mellan att göra bort sig och få en bra start.