2015-12-13 21:30

2015-12-13 21:30

Nytt team ska bärga guldet

RALLYCROSS: Arvika

Två team blir ett. Johan Kristoffersson blev trea i årets Rallycross-VM. För att nå ännu högre går nu Arvikabaserade KMS ihop med Marklund Motorsport inför 2016 års säsong och bildar det nya teamet Volkswagen RX Sweden.

– Även om jag nådde en bronsmedalj i år så är det klart att det är den ädlaste medaljen vi är ute efter. Nu pillar vi russinen ur kakan från två redan starka team för att göra det bästa av det, säger Johan Kristoffersson som tillsammans med Anton Marklund blir teamets två förare.

2016 blir tredje året i KMS satsning på rallycross. Redan från början var målsättningen att tävla om slutsegern under det tredje året, något Johan tror att sammanslagningen är ett steg mot.

– Det känns skönt att det är klart så tidigt. Nu har vi en bild och en arbetsform som vi kan jobba med redan nu och förbereda oss hela vintern, säger han.

Nära chaufförerna

Teamägare för Volkswagen RX Sweden blir Jan Marklund med Tommy Kristoffersson som General Manager. Tommy får det operativa, sportsliga ansvaret.

– Den administrativa delen kan jag gärna slippa och istället jobba nära chaufförerna och driva utvecklingen framåt. Den rollen får jag nu, säger Tommy Kristoffersson.

Jobb hemifrån

Vinterns arbete börjar hos Marklund Motorsport i Boliden, men flyttar sedan till Arvika.

– Vi flyttar inte från Jössefors. Det är där mycket av jobbet kommer att göras. Det är där kommer bilarna att plockas ihop inför säsongen, säger Tommy Kristoffersson.

Förra säsongen hade de två teamen totalt sju bilar i tävling.

Nu läggs fullt fokus på att någon av Johan Kristoffersson eller Anton Marklund ska nå VM-titeln.

En tredje testbil kommer att köras av KMS Ole-Christian Veiby.

– Han kommer att köra junior-VM och eventuellt ställa upp i några race. Som testförare kommer han att vara uppdaterad och beredd att hoppa in, säger Tommy Kristoffersson.

Under årets säsong har de två teamen varit hårda konkurrenter på banan, men mycket samarbete har skett vid sidan av. Sammanslagningen är en förlängning av det samarbetet.

– Det här är en diskussion som påbörjades förra året. Vi blir trea i mästerskapet i år och vi vill gärna längre upp och att vi slår ihop våra verksamheter och spetsar till är ett bra första steg, säger Tommy Kristoffersson som påpekar den tuffa konkurrensen.

– Vi har vunnit alla mästerskap vi har ställt upp i, men nu är nivån högre. Nu tävlar vi i ett officiellt världsmästerskap och det är klart att det kommer inte att komma till oss utan vi måste ta det, fortsätter han.

”Samma mindset”

Johan Kristoffersson ser fram emot ett tätare samarbete med Anton Marklund.

– Han är ung och ambitiös och vi kommer från lite olika håll så det har vi nytta av, säger han och fortsätter:

– Vi har ungefär samma mindset och har kul ihop. Det är viktigt det också eftersom man reser en hel del ihop och tillbringar mycket tid tillsammans.

Nytt för nästa år är att SVT sänder alla deltävlingar i Rallycross-VM med start i Portugal 16-17 april. Ny deltävling för i år blir i Riga den 1-2 oktober. Den värmländska tävlingen i Höljes körs 2-3 juli.

Volkswagen RX Sweden är ett samarbete med Volkswagen Sverige och faller inte under Volkswagen Motorsport.

– Även om jag nådde en bronsmedalj i år så är det klart att det är den ädlaste medaljen vi är ute efter. Nu pillar vi russinen ur kakan från två redan starka team för att göra det bästa av det, säger Johan Kristoffersson som tillsammans med Anton Marklund blir teamets två förare.

2016 blir tredje året i KMS satsning på rallycross. Redan från början var målsättningen att tävla om slutsegern under det tredje året, något Johan tror att sammanslagningen är ett steg mot.

– Det känns skönt att det är klart så tidigt. Nu har vi en bild och en arbetsform som vi kan jobba med redan nu och förbereda oss hela vintern, säger han.

Nära chaufförerna

Teamägare för Volkswagen RX Sweden blir Jan Marklund med Tommy Kristoffersson som General Manager. Tommy får det operativa, sportsliga ansvaret.

– Den administrativa delen kan jag gärna slippa och istället jobba nära chaufförerna och driva utvecklingen framåt. Den rollen får jag nu, säger Tommy Kristoffersson.

Jobb hemifrån

Vinterns arbete börjar hos Marklund Motorsport i Boliden, men flyttar sedan till Arvika.

– Vi flyttar inte från Jössefors. Det är där mycket av jobbet kommer att göras. Det är där kommer bilarna att plockas ihop inför säsongen, säger Tommy Kristoffersson.

Förra säsongen hade de två teamen totalt sju bilar i tävling.

Nu läggs fullt fokus på att någon av Johan Kristoffersson eller Anton Marklund ska nå VM-titeln.

En tredje testbil kommer att köras av KMS Ole-Christian Veiby.

– Han kommer att köra junior-VM och eventuellt ställa upp i några race. Som testförare kommer han att vara uppdaterad och beredd att hoppa in, säger Tommy Kristoffersson.

Under årets säsong har de två teamen varit hårda konkurrenter på banan, men mycket samarbete har skett vid sidan av. Sammanslagningen är en förlängning av det samarbetet.

– Det här är en diskussion som påbörjades förra året. Vi blir trea i mästerskapet i år och vi vill gärna längre upp och att vi slår ihop våra verksamheter och spetsar till är ett bra första steg, säger Tommy Kristoffersson som påpekar den tuffa konkurrensen.

– Vi har vunnit alla mästerskap vi har ställt upp i, men nu är nivån högre. Nu tävlar vi i ett officiellt världsmästerskap och det är klart att det kommer inte att komma till oss utan vi måste ta det, fortsätter han.

”Samma mindset”

Johan Kristoffersson ser fram emot ett tätare samarbete med Anton Marklund.

– Han är ung och ambitiös och vi kommer från lite olika håll så det har vi nytta av, säger han och fortsätter:

– Vi har ungefär samma mindset och har kul ihop. Det är viktigt det också eftersom man reser en hel del ihop och tillbringar mycket tid tillsammans.

Nytt för nästa år är att SVT sänder alla deltävlingar i Rallycross-VM med start i Portugal 16-17 april. Ny deltävling för i år blir i Riga den 1-2 oktober. Den värmländska tävlingen i Höljes körs 2-3 juli.

Volkswagen RX Sweden är ett samarbete med Volkswagen Sverige och faller inte under Volkswagen Motorsport.