2015-12-01 19:39

2015-12-01 19:39

Östberg återvänder till M-Sport med en skön känsla

ARVIKA: Rally

Att Mads Östberg och hans kartläsare Jonas Andersson inte skulle köra för Citroens WRC-team kommande säsong har varit klart ett tag.
I måndags kom beskedet om vad som kommer istället, då Östberg återvänder till Fords fristående M-Sport World Rally Team.

– Jag ser verkligen fram emot nästa säsong och känner mig hedrad över att få komma tillbaka till M-Sport. Ford Fiesta RS WRC har format en stor del av min karriär och det är en skön känsla att återigen bli en del av ett team där vi har nått många framgångar tidigare, konstaterar Mads, som tillsammans med Jonas körde sig till en fjärdeplats i årets VM-serie – efter en trippel av Volkswagenförare.

Elfyn Evans och Ott Tanak som körde för M-Sport den gångna säsongen, och nådde placering sju respektive tio i VM-tabellen, försvinner ut till vänster och in istället kommer Östberg och relativt oprövade fransmannen Eric Camilli, som haft en hel del duster med Pontus Tidemand i WRC 2.

– Med Mads och Eric tror jag vi har ett väldigt starkt team för 2016. Mads är en erfaren utmanare om pallplatserna i VM och en av de genomgående snabbaste förarna i mästerskapet. Vi vet vad Mads är kapabel till och jag tror han har förmågan att föra M-Sport och Ford tillbaka upp överst på pallen, säger M-Sports teamchef, Malcolm Wilson.

Bra alternativ

Mads kartläsare, Jonas Andersson, ser M-Sport som ett bra alternativ.

– Det är inte så mycket nytt så sett, det är ett team som vi varit i förut och vi vet hur det fungerar där, konstaterar Jonas, som satt vid Mads sida förra gången det begav sig i M-Sport.

– Lite nytt folk i teamet är det så klart, men strukturen är likadan, och vi känner redan de allra flesta.

Att läsa noter i Citroën eller en Ford innebär inte någon större skillnad för Jonas.

– Nej, det är inga större grejer. Bilarna beter sig lite olika, men det är inget som påverkar mig för min del.

Med ett nytt reglemente som träder i kraft 2017 och flera starka aktörer, som exempelvis Citroën och Toyota, som lägger allt krut på att utveckla nya bilar till det reglementet, ser 2016-års WRC-säsong lite tunn ut.

Kamp om positioner

Jonas tycker dock inte att det gör det till ett mellanår utan större nerv.

– Det är både ja och nej. Det kan bli intressant i och med att det är många som vill positionerna sig och det är många kontrakt som går ut och många som vill vara bra med när det kommer nya märken och nya bilar.

M-Sport bygger i alla fall vidare på sin beprövade Ford Fiesta till nästa säsong.

– Det är en ny uppgraderad bil och det ska bli intressant att se vad de fått fram.

– Jag ser verkligen fram emot nästa säsong och känner mig hedrad över att få komma tillbaka till M-Sport. Ford Fiesta RS WRC har format en stor del av min karriär och det är en skön känsla att återigen bli en del av ett team där vi har nått många framgångar tidigare, konstaterar Mads, som tillsammans med Jonas körde sig till en fjärdeplats i årets VM-serie – efter en trippel av Volkswagenförare.

Elfyn Evans och Ott Tanak som körde för M-Sport den gångna säsongen, och nådde placering sju respektive tio i VM-tabellen, försvinner ut till vänster och in istället kommer Östberg och relativt oprövade fransmannen Eric Camilli, som haft en hel del duster med Pontus Tidemand i WRC 2.

– Med Mads och Eric tror jag vi har ett väldigt starkt team för 2016. Mads är en erfaren utmanare om pallplatserna i VM och en av de genomgående snabbaste förarna i mästerskapet. Vi vet vad Mads är kapabel till och jag tror han har förmågan att föra M-Sport och Ford tillbaka upp överst på pallen, säger M-Sports teamchef, Malcolm Wilson.

Bra alternativ

Mads kartläsare, Jonas Andersson, ser M-Sport som ett bra alternativ.

– Det är inte så mycket nytt så sett, det är ett team som vi varit i förut och vi vet hur det fungerar där, konstaterar Jonas, som satt vid Mads sida förra gången det begav sig i M-Sport.

– Lite nytt folk i teamet är det så klart, men strukturen är likadan, och vi känner redan de allra flesta.

Att läsa noter i Citroën eller en Ford innebär inte någon större skillnad för Jonas.

– Nej, det är inga större grejer. Bilarna beter sig lite olika, men det är inget som påverkar mig för min del.

Med ett nytt reglemente som träder i kraft 2017 och flera starka aktörer, som exempelvis Citroën och Toyota, som lägger allt krut på att utveckla nya bilar till det reglementet, ser 2016-års WRC-säsong lite tunn ut.

Kamp om positioner

Jonas tycker dock inte att det gör det till ett mellanår utan större nerv.

– Det är både ja och nej. Det kan bli intressant i och med att det är många som vill positionerna sig och det är många kontrakt som går ut och många som vill vara bra med när det kommer nya märken och nya bilar.

M-Sport bygger i alla fall vidare på sin beprövade Ford Fiesta till nästa säsong.

– Det är en ny uppgraderad bil och det ska bli intressant att se vad de fått fram.