2015-11-20 06:00

2015-11-20 06:00

Slutåkt i Citroën för Jonas

GUNNARSKOG: Rally

I går meddelade Citroëns fabriksteam att man inte ställer upp i rally-VM under nästa år. För Mads Østberg och hans co-driver Jonas Andersson innebär det att får ge sig ut på jakt efter ett nytt team att tävla för.
– Jag är anställd av Citroën en månad till i alla fall. Sedan får vi se, men jag tror att det ska ordna sig, säger Jonas.

Citroën kommer alltså inte till start med något fabriksteam i rally-VM nästa år.

I stället kommer teamet att fortsätta utvecklingsarbetet med den nya bilen, som teamet kommer att tävla med i rally-VM från och med 2017 när det nya reglementet träder i kraft.

– Det är synd på kort sikt, men bra på lång sikt, kommenterar Jonas Andersson nyheten som Citroën släppte under gårdagen.

– För alla är det bra på lång sikt. Det blir ett starkt startfält i VM 2017, nu när Citroën har gett klartecken. Även Toyota kommer ju in då.

Vad innebär beskedet från Citroën för dig och Mads Østberg?

– Att vi inte kör för Citroën nästa år, konstaterar Jonas.

– Vad vi ska köra i stället vet jag inte. Du får fråga Mads.

Lovar start i Värmland

När frågan om vilken bil den norsksvenska duon ska köra nästa år ställs till chauffören Mads är tongångarna inledningsvis desamma.

– Jag vet ingenting, säger Mads, och tystnar för en sekund innan han fortsätter:

– Det är det endaste jag kan säga i nuläget i alla fall. Allt jag kan säga är att jag och Jonas kommer att köra WRC nästa år. Vi kommer till start i Svenska Rallyt. Det kan jag garantera, men jag kan inte berätta vilken bil vi ska köra.

Historien upprepar sig

Citroëns fabriksteam har tidigare gjort ett ettårigt uppehåll från rally-VM.

Det var 2006 och då tävlades det ändå med Citroën-bilar i VM. Detta då privatteamet Kronos Racing tog över driften av bilarna – Xsara WRC – som fabriksteamet hade tävlat med året innan.

Den delen av historien kan mycket väl komma att upprepa sig nästa år.

– Citroën har sagt att det kan köras privata DS3-or i WRC nästa år, säger Jonas.

Volkswagen nöjt

Att historien från 2006, då Sébastien Loeb vann VM som förste ”privatförare”, skulle upprepa sig fullt ut nästa år är dock inte särskilt troligt sett till Volkswagens dominans i VM de senaste åren.

Att Mads och Jonas skulle få tävla med en Volkswagen Polo WRC nästa säsong är inte heller särskilt troligt.

Det tyska teamet lade beslag på de tre första platserna i VM såväl ifjol som i år, genom de tre förarna, världsmästaren Sébastien Ogier, tvåan Jari-Matti Latvala och trean Andreas Mikkelsen.

– Volkswagen är säkert väldigt nöjda med de förare de redan har, konstaterar Jonas, som precis som alla andra rallyintresserade även har kunnat läsa i tidningar att även Hyundai-teamet kommer att fortsätta med samma uppställning nästa säsong som de har haft i år.

Tillbaka till M-Sport?

Återstår av fabriksteamen i VM gör då teamet som Mads och Jonas tävlade för innan de bytte till Citroën inför 2014, Fordteamet M-Sport – som dessutom inte har gått ut med vilka som ska köra stallets bilar nästa år.

– Jag vill inte spekulera. Jag väntar och ser tills allt blir klart innan jag säger något mer, säger Jonas avslutningsvis.

Citroën kommer alltså inte till start med något fabriksteam i rally-VM nästa år.

I stället kommer teamet att fortsätta utvecklingsarbetet med den nya bilen, som teamet kommer att tävla med i rally-VM från och med 2017 när det nya reglementet träder i kraft.

– Det är synd på kort sikt, men bra på lång sikt, kommenterar Jonas Andersson nyheten som Citroën släppte under gårdagen.

– För alla är det bra på lång sikt. Det blir ett starkt startfält i VM 2017, nu när Citroën har gett klartecken. Även Toyota kommer ju in då.

Vad innebär beskedet från Citroën för dig och Mads Østberg?

– Att vi inte kör för Citroën nästa år, konstaterar Jonas.

– Vad vi ska köra i stället vet jag inte. Du får fråga Mads.

Lovar start i Värmland

När frågan om vilken bil den norsksvenska duon ska köra nästa år ställs till chauffören Mads är tongångarna inledningsvis desamma.

– Jag vet ingenting, säger Mads, och tystnar för en sekund innan han fortsätter:

– Det är det endaste jag kan säga i nuläget i alla fall. Allt jag kan säga är att jag och Jonas kommer att köra WRC nästa år. Vi kommer till start i Svenska Rallyt. Det kan jag garantera, men jag kan inte berätta vilken bil vi ska köra.

Historien upprepar sig

Citroëns fabriksteam har tidigare gjort ett ettårigt uppehåll från rally-VM.

Det var 2006 och då tävlades det ändå med Citroën-bilar i VM. Detta då privatteamet Kronos Racing tog över driften av bilarna – Xsara WRC – som fabriksteamet hade tävlat med året innan.

Den delen av historien kan mycket väl komma att upprepa sig nästa år.

– Citroën har sagt att det kan köras privata DS3-or i WRC nästa år, säger Jonas.

Volkswagen nöjt

Att historien från 2006, då Sébastien Loeb vann VM som förste ”privatförare”, skulle upprepa sig fullt ut nästa år är dock inte särskilt troligt sett till Volkswagens dominans i VM de senaste åren.

Att Mads och Jonas skulle få tävla med en Volkswagen Polo WRC nästa säsong är inte heller särskilt troligt.

Det tyska teamet lade beslag på de tre första platserna i VM såväl ifjol som i år, genom de tre förarna, världsmästaren Sébastien Ogier, tvåan Jari-Matti Latvala och trean Andreas Mikkelsen.

– Volkswagen är säkert väldigt nöjda med de förare de redan har, konstaterar Jonas, som precis som alla andra rallyintresserade även har kunnat läsa i tidningar att även Hyundai-teamet kommer att fortsätta med samma uppställning nästa säsong som de har haft i år.

Tillbaka till M-Sport?

Återstår av fabriksteamen i VM gör då teamet som Mads och Jonas tävlade för innan de bytte till Citroën inför 2014, Fordteamet M-Sport – som dessutom inte har gått ut med vilka som ska köra stallets bilar nästa år.

– Jag vill inte spekulera. Jag väntar och ser tills allt blir klart innan jag säger något mer, säger Jonas avslutningsvis.