2015-10-25 20:08

2015-10-25 20:08

Tidemand segrade i Spanien

BARCELONA: Rally

Pontus Tidemand imponerade stort när han i helgen kontrollerade WRC 2-klassen i det spanska VM-rallyt.

Efter en enastående snabb start på rallyt skapade han en god lucka till konkurrenterna och bevakade sitt försprång tills han på söndagen kunde gå i mål som segrare i WRC 2-klassen.

– Vilken känsla, utbrister Pontus efter målgången. Det här har varit en av mina bästa helger i VM och jag är otroligt glad över att kunna hjälpa Skoda till ännu en seger. Jag har inte känt någon press, utan har kunnat känna mig för och anpassat upplägget efter det. Nu stämde allt från start och det banar väg för en bra tävling.

På fredagen var det i huvudsak grus, med några inslag av asfalt, som gällde och Pontus visade snabbt att han trivs på de spanska vägarna när han gick ut och vann sträcka efter sträcka. Det dröjde inte länge förrän han gick upp i ledning i klassen och försprånget ökade under loppet av dagen.

Vid fredagens slut hade de jobbat ihop över en halvminuts ledning med teamkompisarna Jan Kopecký och Esapekka Lappi bakom sig på andra och tredje plats.

På lördagen låg inte fokus på full attack utan på att göra smarta drag när underlaget gick över till asfalt. Med tanke på vikten av att ta sig i mål slog Pontus av på tempot något.

Med Kopecký flåsandes i nacken blev finaldagen en rysare. Pontus höll sin vana trogen lugnet i stormen och koncentrerade sig på att ta sig igenom sträckorna. Inför rallyts sista sträcka hade han fortfarande övertaget och 10.7 sekunder tillgodo på sin teamkamrat och när den sträckan ströks, efter att WRC-världsmästaren Sebastién Ogier kraschat in i ett vägräcke, stod det klart att Pontus och Emil vunnit WRC 2.

– Vi kom hit med målet helt klart för oss. Det var att ta oss helskinnade igenom rallyt, ta så många poäng som möjligt för teamet och samtidigt få den erfarenheten vi behöver från de här asfaltvägarna. Den planen höll vi oss till och vi har kört riskfritt och kontrollerat. Men när bilen går som en riktig maskin, noterna sitter perfekt och samarbetet med både team och kartläsare fungerar till 100%, ja då går det helt enkelt fantastiskt bra, säger Pontus.

Inte nog med att Pontus segrade i sin klass, han slutade också på tionde plats totalt, med några av WRC-bilarna bakom sig. Det spanska VM-rallyt blev även en dubbel succé för Skoda Motorsport som i och med Pontus vinst och Jan Kopeckýs andraplats tog hem teammästerskapet i WRC 2.

”Platt” bakdäck

I den stora WRC-klassen fick Mads Östberg och Jonas Andersson en bra start på rallyt med en femteplats efter den andra dagen, trots att en smygpunka gjorde att man tvingades köra drygt 13 kilometer på ett ”platt” bakdäck och tappade mycket tid.

– Jag är mycket nöjd med dagen. Vi fick med oss två sträcksegrar, har haft ett bra tempo och har varit med i tätstriden på sex av åtta sträckor, utan drama eller några risker, konstaterade Mads.

Under lördagen slet man med inställningarna på bilen och en rejäl understyrning. Det blev efterhand bättre, men man tappade ändå många värdefulla sekunder och i och med det också ner till en sjätteplats i sammandraget – med en och en halv sekund upp till teamkompisen Kris Meek.

Upp till fjärde

Ett avstånd som man åt ikapp under den avslutande dagen, samtidigt ledaren Sebastien Ogier slog av ett framdäck i ett vägräcke och tvingades bryta – vilket gjorde att Mads och Jonas avancerade upp till fjärdeplats.

– Jag och Jonas har ökat marginalen inför avslutningen i Wales. Möjligheten att vara med och slåss om en pallplats försvann när vi fick stå över i Australien, men å andra sidan har vi en god chans att säkra en andraplats åt Citroen i märkesmästerskapet

Mads landsman Andreas Mikkelsen gjorde ett bra jobb i pallkampen mot Jari-Matti Latvala och tog segern före finländaren, när Ogier försvann ut i kulisserna.

Efter en enastående snabb start på rallyt skapade han en god lucka till konkurrenterna och bevakade sitt försprång tills han på söndagen kunde gå i mål som segrare i WRC 2-klassen.

– Vilken känsla, utbrister Pontus efter målgången. Det här har varit en av mina bästa helger i VM och jag är otroligt glad över att kunna hjälpa Skoda till ännu en seger. Jag har inte känt någon press, utan har kunnat känna mig för och anpassat upplägget efter det. Nu stämde allt från start och det banar väg för en bra tävling.

På fredagen var det i huvudsak grus, med några inslag av asfalt, som gällde och Pontus visade snabbt att han trivs på de spanska vägarna när han gick ut och vann sträcka efter sträcka. Det dröjde inte länge förrän han gick upp i ledning i klassen och försprånget ökade under loppet av dagen.

Vid fredagens slut hade de jobbat ihop över en halvminuts ledning med teamkompisarna Jan Kopecký och Esapekka Lappi bakom sig på andra och tredje plats.

På lördagen låg inte fokus på full attack utan på att göra smarta drag när underlaget gick över till asfalt. Med tanke på vikten av att ta sig i mål slog Pontus av på tempot något.

Med Kopecký flåsandes i nacken blev finaldagen en rysare. Pontus höll sin vana trogen lugnet i stormen och koncentrerade sig på att ta sig igenom sträckorna. Inför rallyts sista sträcka hade han fortfarande övertaget och 10.7 sekunder tillgodo på sin teamkamrat och när den sträckan ströks, efter att WRC-världsmästaren Sebastién Ogier kraschat in i ett vägräcke, stod det klart att Pontus och Emil vunnit WRC 2.

– Vi kom hit med målet helt klart för oss. Det var att ta oss helskinnade igenom rallyt, ta så många poäng som möjligt för teamet och samtidigt få den erfarenheten vi behöver från de här asfaltvägarna. Den planen höll vi oss till och vi har kört riskfritt och kontrollerat. Men när bilen går som en riktig maskin, noterna sitter perfekt och samarbetet med både team och kartläsare fungerar till 100%, ja då går det helt enkelt fantastiskt bra, säger Pontus.

Inte nog med att Pontus segrade i sin klass, han slutade också på tionde plats totalt, med några av WRC-bilarna bakom sig. Det spanska VM-rallyt blev även en dubbel succé för Skoda Motorsport som i och med Pontus vinst och Jan Kopeckýs andraplats tog hem teammästerskapet i WRC 2.

”Platt” bakdäck

I den stora WRC-klassen fick Mads Östberg och Jonas Andersson en bra start på rallyt med en femteplats efter den andra dagen, trots att en smygpunka gjorde att man tvingades köra drygt 13 kilometer på ett ”platt” bakdäck och tappade mycket tid.

– Jag är mycket nöjd med dagen. Vi fick med oss två sträcksegrar, har haft ett bra tempo och har varit med i tätstriden på sex av åtta sträckor, utan drama eller några risker, konstaterade Mads.

Under lördagen slet man med inställningarna på bilen och en rejäl understyrning. Det blev efterhand bättre, men man tappade ändå många värdefulla sekunder och i och med det också ner till en sjätteplats i sammandraget – med en och en halv sekund upp till teamkompisen Kris Meek.

Upp till fjärde

Ett avstånd som man åt ikapp under den avslutande dagen, samtidigt ledaren Sebastien Ogier slog av ett framdäck i ett vägräcke och tvingades bryta – vilket gjorde att Mads och Jonas avancerade upp till fjärdeplats.

– Jag och Jonas har ökat marginalen inför avslutningen i Wales. Möjligheten att vara med och slåss om en pallplats försvann när vi fick stå över i Australien, men å andra sidan har vi en god chans att säkra en andraplats åt Citroen i märkesmästerskapet

Mads landsman Andreas Mikkelsen gjorde ett bra jobb i pallkampen mot Jari-Matti Latvala och tog segern före finländaren, när Ogier försvann ut i kulisserna.