2015-10-20 19:22

2015-10-20 19:22

En poäng från fjärdeplatsen

CHARLOTTENBERG: Rallycross

SMK Edas Simon Olofsson har inte haft så värst mycket medflyt under årets säsong i VM-seriens supportklass, RX Lites, och den sista deltävlingen var inget undantag.

– Jag är nöjd med körningen överlag, men helst skulle man ha fått med sig hem ett resultat också, nu är det ju bara de som varit där nere och sett tävlingen som vet hur det sett ut, konstaterar Simon.

En sjätteplats i finalen, som det blev nu, låter väl kanske inte så pjåkigt, men om man väger in att västvärmlänningen i praktiken dominerade tävlingen från den första kvalomgången och ända fram till finalen så borde nog utfallet i slutändan ha blivit ännu bättre.

Simon fick också en bra start i finalen, dit han tagit sig genom att defilera hem sin semifinal, men när lamellerna la igen så var det bara att rulla åt sidan och se på när de andra gjorde upp om mästerskapspoängen.

– Det var riktigt tråkigt. Vi bytte lamellerna inför deltävlingen i Spanien, så de har bara gått en tävling, och det har tydligen aldrig hänt tidigare att de gått så snabbt, så det måste ha varit något annat som påverkat.

Ingen djupare analys

Någon djupare analys av bilen har man inte hunnit med än, då den kom hem först under tisdagen.

Från sidan fick Simon se Joachim Hvaal rulla i mål som trea, på en riktigt blygsam tid, och därmed snuva Simon på fjärdeplatsen i mästerskapet – med en enda futtig poängs marginal.

– Det var lite tråkigt, men det har varit lite stolpe ut hela säsongen, konstaterar Simon, som också valde att stå över deltävlingen i Turkiet, där han – med facit i hand – definitivt kunde ha säkrat en fjärdeplats i mästerskapet.

Samtidigt så visade insatsen på Franciacorta i Italien att Olofsson definitivt har kapaciteten för något mer än en femteplats totalt.

– Det är jättemånga som har sett att det gått bra, kommit fram och tyckt att det varit roligt.

Det är i sin tur en bra grund inför den fortsatta satsningen inför nästa säsong.

– Förhoppningsvis blir det mer satsning och främst mer tillgång till träning. Kanske skulle man kunna få någon hjälp med bilen. Nu är det såpass tight mellan tävlingarna, så man hinner inte mer än att bli klar med den kvällen före. Då hinner man inte gå igenom hela bilen och heller inte träna.

Färdigkört

Medan VM-cirkusen i rallycross har sin finaltävling kvar, i Argentina om en månad, så är det färdigkört för RX Lites – och även för Simon – för den här säsongen.

– Vi får se lite hur det blir, det var prat om att den första vintertävlingen nästa säsong kommer redan tidigt i januari.

– Jag är nöjd med körningen överlag, men helst skulle man ha fått med sig hem ett resultat också, nu är det ju bara de som varit där nere och sett tävlingen som vet hur det sett ut, konstaterar Simon.

En sjätteplats i finalen, som det blev nu, låter väl kanske inte så pjåkigt, men om man väger in att västvärmlänningen i praktiken dominerade tävlingen från den första kvalomgången och ända fram till finalen så borde nog utfallet i slutändan ha blivit ännu bättre.

Simon fick också en bra start i finalen, dit han tagit sig genom att defilera hem sin semifinal, men när lamellerna la igen så var det bara att rulla åt sidan och se på när de andra gjorde upp om mästerskapspoängen.

– Det var riktigt tråkigt. Vi bytte lamellerna inför deltävlingen i Spanien, så de har bara gått en tävling, och det har tydligen aldrig hänt tidigare att de gått så snabbt, så det måste ha varit något annat som påverkat.

Ingen djupare analys

Någon djupare analys av bilen har man inte hunnit med än, då den kom hem först under tisdagen.

Från sidan fick Simon se Joachim Hvaal rulla i mål som trea, på en riktigt blygsam tid, och därmed snuva Simon på fjärdeplatsen i mästerskapet – med en enda futtig poängs marginal.

– Det var lite tråkigt, men det har varit lite stolpe ut hela säsongen, konstaterar Simon, som också valde att stå över deltävlingen i Turkiet, där han – med facit i hand – definitivt kunde ha säkrat en fjärdeplats i mästerskapet.

Samtidigt så visade insatsen på Franciacorta i Italien att Olofsson definitivt har kapaciteten för något mer än en femteplats totalt.

– Det är jättemånga som har sett att det gått bra, kommit fram och tyckt att det varit roligt.

Det är i sin tur en bra grund inför den fortsatta satsningen inför nästa säsong.

– Förhoppningsvis blir det mer satsning och främst mer tillgång till träning. Kanske skulle man kunna få någon hjälp med bilen. Nu är det såpass tight mellan tävlingarna, så man hinner inte mer än att bli klar med den kvällen före. Då hinner man inte gå igenom hela bilen och heller inte träna.

Färdigkört

Medan VM-cirkusen i rallycross har sin finaltävling kvar, i Argentina om en månad, så är det färdigkört för RX Lites – och även för Simon – för den här säsongen.

– Vi får se lite hur det blir, det var prat om att den första vintertävlingen nästa säsong kommer redan tidigt i januari.