2015-10-19 06:00

2015-10-19 06:00

Ny pallplats i VM för Johan

BRESCIA: Rallycross

Johan Kristoffersson gjorde det igen: stod på pallen för tredje deltävlingen i rad i rallycross-VM.
Johan slutade på andra plats i Italien och befäste därmed sin bronsposition i förarmästerskapet inför finalen i Argentina i november månad.
– Det här var en perfekt helg bortsett från att jag fick lite för mycket hjulspinn i starten på finalen, konstaterade Johan efter målgång.

Johan Kristoffersson från Arvika dominerade VM-deltävlingen på Franciacorta International Circuit i norra Italien.

Johan, som tävlar för Koppsängsbaserade Volkswagen Team Sweden i Super Car-klassen, var i sin Polo snabbast i den inledande kvalomgången och tvåa i de nästkommande.

I den fjärde fick han visserligen nöja sig med nionde plats, men det spelade mindre roll. Kristoffersson var kvaletta och tog med sig 16 värdefulla VM-poäng in i sin semifinal, som han vann säkert från pole position före VM-ledande Petter Solberg.

Hjulspinn i starten

I första startruta stod Kristoffersson även i finalen.

– Men där fick jag som sagt lite för mycket hjulspinn i starten och det blev en tuff fight om tätpositionen in i den första kurvan, konstaterar Johan.

Norrmannen Andreas Bakkerud, som delade första startled med Johan, utmanade om ledningen.

– Jag var på honom lite, men tyckte inte att det läge att vara tuffare, säger Johan, som valde att gå in bakom norrmannen.

Efter det följdes de båda åt genom alla de sex finalvarven, Bakkerud i täten med Kristoffersson i lersprutet bakom.

Söndagens tävlingar stördes av en hel del regn vilket gjorde banan lerig och förhållandena besvärliga.

– Jag kanske kunde ha tagit alternativspåret något varv tidigare, men jag tror kanske inte att det hade spelat någon roll. Jag och Andreas hade ungefär samma pace, säger Johan, som hade Petter Solberg närmast efter sig i mål.

Oavgjord bronskamp

Resultatet från tävlingen i Italien gör att förhållandet mellan trean Kristoffersson och fyran Bakkerud är oförändrat inför VM-finalen i Argentina 26-27 november.

– Jag utökade med tre poäng i kvalet, men han tog tillbaka de i finalen, konstaterat Kristoffersson, vars teamkollega Tord Linnerud också avancerade till semifinal i Italien, genom att vara tia totalt efter de fyra kvalomgångarna.

Väl i semifinal hade emellertid norrmannen otur. Först blev han inblandad i en kollision i starten och därefter körde han punktering vilket innebar att han slutade femma och inte avancerade till final.

För Henning Solberg, som rattade Arvikateamet Eklund Motorsports Volkswagen Beetle, blev det en 15:e plats i kvalet.

Veiby trea i EM

Till final, fast i EM-delen av tävlingen, gick Koppsängsteamets tredje förare, Ole Christian Veiby, som var tvåa i mål i den första semifinalen.

Den bedriften lyckades inte Joni-Pekka Rajala, som körde en Saab 9-3 från Eklund Motorsport, upprepa i den andra semifinalen. Finländaren var fyra över mållinjen och missade därmed finalen, vilket skulle få stor betydelse för medaljfördelningen i EM.

– När Rajala missade finalen ökade min medaljchans, men samtidigt var jag tvungen att bli sämst trea för att erövra bronset, säger Ole Christian.

– Då skulle vi hamna på lika många poäng och jag skulle ta bronset i kraft av min seger i Spanien.

Finalen bjöd på dramatik för Ole Christian, som låg tvåa när vindrutetorkaren slutade fungera.

– Då såg jag ingenting och det var därför jag fick släppa andraplatsen ifrån mig.

Flitigt uppvaktad bakifrån kunde Veiby ändå hålla undan och passera mållinjen som trea i tävlingen – och totalt i EM.

Det tävlades även i klassen RX Lites under helgen, och här imponerade SMK Edas Simon Olofsson stort. Simon var snabbast i den inledande kvalomgången, och följde upp det med att vara näst snabbast i såväl den andra som den tredje omgången.

– Det funkade väldigt bra denna helgen, och jag fick en fin start i finalen, säger Simon, och suckar sedan tungt.

I finalen, som Simon tog sig till via seger i sin semifinal, tog nämligen det roliga slut redan i den första kurvan.

– Stolpe ut. Lamellerna gick sönder. När jag skulle gasa ut ur första kurvan hände ingenting, förklarar Simon, som inte kunde göra annat än att styra åt sidan och parkera bilen.

Från åskådarplats fick han sedan följa finalen, som vanns av Kevin Eriksson före Kevin Hansen.

Johan Kristoffersson från Arvika dominerade VM-deltävlingen på Franciacorta International Circuit i norra Italien.

Johan, som tävlar för Koppsängsbaserade Volkswagen Team Sweden i Super Car-klassen, var i sin Polo snabbast i den inledande kvalomgången och tvåa i de nästkommande.

I den fjärde fick han visserligen nöja sig med nionde plats, men det spelade mindre roll. Kristoffersson var kvaletta och tog med sig 16 värdefulla VM-poäng in i sin semifinal, som han vann säkert från pole position före VM-ledande Petter Solberg.

Hjulspinn i starten

I första startruta stod Kristoffersson även i finalen.

– Men där fick jag som sagt lite för mycket hjulspinn i starten och det blev en tuff fight om tätpositionen in i den första kurvan, konstaterar Johan.

Norrmannen Andreas Bakkerud, som delade första startled med Johan, utmanade om ledningen.

– Jag var på honom lite, men tyckte inte att det läge att vara tuffare, säger Johan, som valde att gå in bakom norrmannen.

Efter det följdes de båda åt genom alla de sex finalvarven, Bakkerud i täten med Kristoffersson i lersprutet bakom.

Söndagens tävlingar stördes av en hel del regn vilket gjorde banan lerig och förhållandena besvärliga.

– Jag kanske kunde ha tagit alternativspåret något varv tidigare, men jag tror kanske inte att det hade spelat någon roll. Jag och Andreas hade ungefär samma pace, säger Johan, som hade Petter Solberg närmast efter sig i mål.

Oavgjord bronskamp

Resultatet från tävlingen i Italien gör att förhållandet mellan trean Kristoffersson och fyran Bakkerud är oförändrat inför VM-finalen i Argentina 26-27 november.

– Jag utökade med tre poäng i kvalet, men han tog tillbaka de i finalen, konstaterat Kristoffersson, vars teamkollega Tord Linnerud också avancerade till semifinal i Italien, genom att vara tia totalt efter de fyra kvalomgångarna.

Väl i semifinal hade emellertid norrmannen otur. Först blev han inblandad i en kollision i starten och därefter körde han punktering vilket innebar att han slutade femma och inte avancerade till final.

För Henning Solberg, som rattade Arvikateamet Eklund Motorsports Volkswagen Beetle, blev det en 15:e plats i kvalet.

Veiby trea i EM

Till final, fast i EM-delen av tävlingen, gick Koppsängsteamets tredje förare, Ole Christian Veiby, som var tvåa i mål i den första semifinalen.

Den bedriften lyckades inte Joni-Pekka Rajala, som körde en Saab 9-3 från Eklund Motorsport, upprepa i den andra semifinalen. Finländaren var fyra över mållinjen och missade därmed finalen, vilket skulle få stor betydelse för medaljfördelningen i EM.

– När Rajala missade finalen ökade min medaljchans, men samtidigt var jag tvungen att bli sämst trea för att erövra bronset, säger Ole Christian.

– Då skulle vi hamna på lika många poäng och jag skulle ta bronset i kraft av min seger i Spanien.

Finalen bjöd på dramatik för Ole Christian, som låg tvåa när vindrutetorkaren slutade fungera.

– Då såg jag ingenting och det var därför jag fick släppa andraplatsen ifrån mig.

Flitigt uppvaktad bakifrån kunde Veiby ändå hålla undan och passera mållinjen som trea i tävlingen – och totalt i EM.

Det tävlades även i klassen RX Lites under helgen, och här imponerade SMK Edas Simon Olofsson stort. Simon var snabbast i den inledande kvalomgången, och följde upp det med att vara näst snabbast i såväl den andra som den tredje omgången.

– Det funkade väldigt bra denna helgen, och jag fick en fin start i finalen, säger Simon, och suckar sedan tungt.

I finalen, som Simon tog sig till via seger i sin semifinal, tog nämligen det roliga slut redan i den första kurvan.

– Stolpe ut. Lamellerna gick sönder. När jag skulle gasa ut ur första kurvan hände ingenting, förklarar Simon, som inte kunde göra annat än att styra åt sidan och parkera bilen.

Från åskådarplats fick han sedan följa finalen, som vanns av Kevin Eriksson före Kevin Hansen.

Super Car, VM

Franciacorta, 17-18 oktober

1) Andreas Bakkerud, Norge, Ford, 2) Johan Kristoffersson, Sverige, VW, 3) Petter Solberg, Norge, Citroën, 11) Tord Linnerud, Norge, VW, 15) Henning Solberg, Norge, VW

Förar-VM efter 12 av 13 deltävlingar

1) Petter Solberg, Norge, Citroën, 279, 2) Timmy Hansen, Sverige, Peugeot, 253, 3) Johan Kristoffersson, Sverige, VW, 228, 4) Andreas Bakkerud, Norge, Ford, 215, 5) Davy Jeanney, Frankrike, Peugeot, 189

Super Car, EM

Franciacorta, 17-18 oktober

1) Tommy Rustad, Norge, Volkswagen, 2) Jean-Baptiste Dubourg, Frankrike, Citroën, 3) Ole Christian Veiby, Norge, Volkswagen, 7) Joni-Pekka Rajala, Finland, Saab

Slutställning förar-EM efter 5 deltävlingar

1) Tommy Rustad, Norge, Volkswagen, 135 poäng, 2) Jerome Grosset-Janin, Frankrike, Peugeot, 117, 3) Ole Christian Veiby, Norge, Volkswagen, 86, 4) Joni-Pekka Rajala, Finland, Saab, 86, 5) Jean-Baptiste Dubourg, Frankrike, Citroën, 77