2015-09-14 06:00

2015-09-14 06:00

Flera hemmaåkare i topp

RACKSTAD: Rally

Lyckad tävling. Westomsprinten blev en lyckad tillställning på Westombanan i lördags, och det var flera hemmaåkare som placerade sig i topp. Bäst gick det för Emil Andersson, som vann VOC-klassen.
– Det har funkat väldigt bra, väldigt fint flyt genom hela tävlingen, säger tävlingsledaren Anders Gustafsson nöjt.

Den andra Westomsprinten för säsongen gick i lördags av stapeln, vilket lockade 39 förare att komma till start, vilket var nästintill ett fullt startfält då gränsen var 40 stycken.

– Det är jättebra, det var bra bilar till start, så det är vi absolut nöjda med. Roligt att vi hade lite långväga gäster, säger tävlingsledaren, Anders Gustafsson.

Och det fanns många västvärmländska förare med, inte minst hemmaåkare, på tävlingen. Många av dem placerade sig dessutom högt upp i den totala ställningen för sina respektive klasser.

Den som det gick allra bäst för är Emil Andersson, som vann VOC Mekonomen Rally-klassen. Han fick efter fyra körningar på banan en total tid på 6.01.9 minuter, vilket var 5.4 sekunder bättre än tvåan Micke Lindh, som också kör för Westom.

Det som också är intressant är att de båda körde med samma bil.

– Jag fick låna Emils bil eftersom jag kraschade min i somras, så det är kul att det gick så bra för oss båda. Men Emil är en riktigt duktig förare, säger tvåan Micke Lindh, som totalt var endast fem tiondelar snabbare än trean i klassen, Linus Thorsson, MK Ratten.

I klassen med trimmade tvåhjulsdrivna bilar vann Andreas Levin, Lima MS, med den totala tiden 5.38.1 minuter. Andreas kör visserligen inte för någon västvärmländsk klubb, men han bor i Arvika då han jobbar för Kristoffersson Motorsport ute i Koppsäng.

Fick för mycket sladd

Strax bakom Andreas fanns dock en Westomförare, Nicklas Karlsson, som körde in som tvåa på tiden 5.44.1, sex sekunder efter segraren.

På fjärde plats i samma klass fanns en Team Treske-förare, Magnus Engelbrektsson, som slutade på tiden 5.47.9, vilket var 3.3 sekunder långsammare än trean Kenneth Olsson, Hällefors MK.

– Det kändes bra, fick lite mycket sladd, men det blir så med en sån bil (Volvo 940). Annars har det gått skapligt, berättar Magnus Engelbrektsson.

Hade utlottning

– Vi hade utlottning om vem som skulle få vara kartläsare, det var Garry Apel som vann, så han har kört med mig hela dagen, det tycker han har varit väldigt roligt, fortsätter Magnus, som också är nöjd med själva tävlingen.

– Det var jättebra, kanonarrangemang. Det är en lite annorlunda tävling eftersom man kan ta med sig sponsorer, man får bjuda tillbaka lite, det är roligt.

Och Team Westoms ordförande, Anders Andersson, är också nöjd med dagen.

– Det här är ju mest en rolig grej, att vi får träffas. Att det är tävling är också kul, men det är inte det som är det viktiga, säger Anders, som ännu inte vet om det här var den sista tävlingen för året på Westombanan.

– Vi har inte tagit beslut om det, det är varken ja eller nej, så det får vi återkomma med.

I övrigt vann Emil Överström, Munkfors MC, Grupp-E-klassen före Westomförarna Stefan Åhsberg och just Anders Andersson, med tiden 6.10.3.

I den fyrhjulsdrivna klassen vann norrmannen Frank Sörhaug på tiden 5.28.5, tre tiondelar före landsmannen Jo Inge Bakken.

Den andra Westomsprinten för säsongen gick i lördags av stapeln, vilket lockade 39 förare att komma till start, vilket var nästintill ett fullt startfält då gränsen var 40 stycken.

– Det är jättebra, det var bra bilar till start, så det är vi absolut nöjda med. Roligt att vi hade lite långväga gäster, säger tävlingsledaren, Anders Gustafsson.

Och det fanns många västvärmländska förare med, inte minst hemmaåkare, på tävlingen. Många av dem placerade sig dessutom högt upp i den totala ställningen för sina respektive klasser.

Den som det gick allra bäst för är Emil Andersson, som vann VOC Mekonomen Rally-klassen. Han fick efter fyra körningar på banan en total tid på 6.01.9 minuter, vilket var 5.4 sekunder bättre än tvåan Micke Lindh, som också kör för Westom.

Det som också är intressant är att de båda körde med samma bil.

– Jag fick låna Emils bil eftersom jag kraschade min i somras, så det är kul att det gick så bra för oss båda. Men Emil är en riktigt duktig förare, säger tvåan Micke Lindh, som totalt var endast fem tiondelar snabbare än trean i klassen, Linus Thorsson, MK Ratten.

I klassen med trimmade tvåhjulsdrivna bilar vann Andreas Levin, Lima MS, med den totala tiden 5.38.1 minuter. Andreas kör visserligen inte för någon västvärmländsk klubb, men han bor i Arvika då han jobbar för Kristoffersson Motorsport ute i Koppsäng.

Fick för mycket sladd

Strax bakom Andreas fanns dock en Westomförare, Nicklas Karlsson, som körde in som tvåa på tiden 5.44.1, sex sekunder efter segraren.

På fjärde plats i samma klass fanns en Team Treske-förare, Magnus Engelbrektsson, som slutade på tiden 5.47.9, vilket var 3.3 sekunder långsammare än trean Kenneth Olsson, Hällefors MK.

– Det kändes bra, fick lite mycket sladd, men det blir så med en sån bil (Volvo 940). Annars har det gått skapligt, berättar Magnus Engelbrektsson.

Hade utlottning

– Vi hade utlottning om vem som skulle få vara kartläsare, det var Garry Apel som vann, så han har kört med mig hela dagen, det tycker han har varit väldigt roligt, fortsätter Magnus, som också är nöjd med själva tävlingen.

– Det var jättebra, kanonarrangemang. Det är en lite annorlunda tävling eftersom man kan ta med sig sponsorer, man får bjuda tillbaka lite, det är roligt.

Och Team Westoms ordförande, Anders Andersson, är också nöjd med dagen.

– Det här är ju mest en rolig grej, att vi får träffas. Att det är tävling är också kul, men det är inte det som är det viktiga, säger Anders, som ännu inte vet om det här var den sista tävlingen för året på Westombanan.

– Vi har inte tagit beslut om det, det är varken ja eller nej, så det får vi återkomma med.

I övrigt vann Emil Överström, Munkfors MC, Grupp-E-klassen före Westomförarna Stefan Åhsberg och just Anders Andersson, med tiden 6.10.3.

I den fyrhjulsdrivna klassen vann norrmannen Frank Sörhaug på tiden 5.28.5, tre tiondelar före landsmannen Jo Inge Bakken.