2017-03-19 21:13

2017-03-19 21:13

Final i Nordic Piano Competition

MUSIK

På fredagen möttes de sex finalisterna i kamp om solistuppdragen vid söndagens final med Wermland Operas Orkester. De tävlande spelade konserter av Mozart, Beethoven, Schumann och Chopin. Hsin- Bei Lee, Ingesund, spelade vid uttagningarna orkestersatsen på flygel. I går framträdde vinnarna med Värmlandsoperans Orkester under Johannes Gustavsson.

Redan till semifinalen hade tumskruvarna dragits åt. Av grundomgångens trettiofem tävlande återstod femton. Efter onsdagens och torsdagens semifinaler gick sex till final. I fredagens föruttagning utsågs i skarp konkurrens de tre vinnare som på söndagen förgyllde solistkonserten.

När anmälaren i fredags vandrade hemåt stod klart vilka de tre finalisterna var: Daumants Liepins, Jean-Baptiste Doulcet och Tony Lee. De var alla i den grupp som publik och kritik ventilerat flitigast under veckan. Självklart väcktes frågor om varför en och annan personlig favorit fallit utanför segrarfältet.

Juryns val kändes välgrundat. Med tillägget att den under hela tävlingen ytterst välspelande Jonathan Siahaan – en av de sex finalisterna – och som gjorde en vacker tolkning av Mozarts pianokonsert nummer 23 i A-dur ur publikens och programmets synvinkel, kanske hade fyllt en intressantare roll vid solistkonserten än det utfall som gav oss två upplagor av samma Beethovenkonsert. Men i en tävling är detta ovidkommande.

Publikt sett är det också spännande att jämföra hur personligheten färgar utförandet.

Wermland Operas Orkester framförde tillsammans med var och en av de tre solisterna, under ledning av sin chefsdirigent Johannes Gustavsson, först och sist Ludwig van Beethovens pianokonsert nummer 3 i c-moll opus 37 (komponerad 1800-1803) och däremellan, Schumanns pianokonsert opus 54 med Daumants Liepins. Verket uruppfördes 1845.

Orkestersoundet var torrt av någon anledning. Förmodar att blåsarna satt väl långt bak. Kanske kunde man skapat sig en mer kompakt uppställning. Första Beethoven med Jean-Baptiste Doulcet, kändes tung i ackompanjemanget. Solisten var utmärkt och skall inte lastas.

När man fick ett andra race med samma konsert med Tony Lee som solist hade orkestern vaknat upp och hans version av konserten hade ett glitter och en drömlik atmosfär i andra satsen som publiken uppskattade. Tony Lee knep därmed publikens pris! Röstsedlarna som spred sig över hela veckan hade enligt Konsertföreningens ordförande Petter Tveten fördelat sig på hela sexton av deltagarna. Tala om jämnt startfält!

Juryns jetonger gick med guld till en odiskutabel vinnare, Daumant Liepins, som i hela tävlingen var en het kandidat. Han tackade med en generös tolkning av Rachmaninovs Etude Tableaux op 36 no 6. Silvret tilldelades Jean-Baptiste Doulcet som gjort en fantastisk vecka och också uppvisat lysande improvisationskonst. Vid segerceremonin improviserade han över namnet ”Ingesund” i virtuos stil med drag av historiens ännu rykande kanoner! Bronset tog Tony Lee med originella drag. Vacker, lyrisk ton kombinerades med stort spel.

Övriga finalister var fyran Filip Michalak, Sverige, femman Jonathan Siahaan, Danmark och sexan Fanny Söderström, Finland.

Till icke-finalisterna utdelades pris till Janne Oksanen för bästa Preludium och fuga av Bach, Pontus Carron för bästa 18/1900-talsverk, David Munk-Nielsen för bästa romantiska interpretation (Lizt Sonata) och till Jonas Aune, bästa virtuosa Etude i första omgången (Agatha B. Grøndal).

Nordic Piano Competions upphovsmän, Marianne Jacobs och prisdonatorn Blüthner hyllade arrangemanget och tackade särskilt Ingesunds professor i pianospel Julia Mustonen-Dahlkvist.

Redan till semifinalen hade tumskruvarna dragits åt. Av grundomgångens trettiofem tävlande återstod femton. Efter onsdagens och torsdagens semifinaler gick sex till final. I fredagens föruttagning utsågs i skarp konkurrens de tre vinnare som på söndagen förgyllde solistkonserten.

När anmälaren i fredags vandrade hemåt stod klart vilka de tre finalisterna var: Daumants Liepins, Jean-Baptiste Doulcet och Tony Lee. De var alla i den grupp som publik och kritik ventilerat flitigast under veckan. Självklart väcktes frågor om varför en och annan personlig favorit fallit utanför segrarfältet.

Juryns val kändes välgrundat. Med tillägget att den under hela tävlingen ytterst välspelande Jonathan Siahaan – en av de sex finalisterna – och som gjorde en vacker tolkning av Mozarts pianokonsert nummer 23 i A-dur ur publikens och programmets synvinkel, kanske hade fyllt en intressantare roll vid solistkonserten än det utfall som gav oss två upplagor av samma Beethovenkonsert. Men i en tävling är detta ovidkommande.

Publikt sett är det också spännande att jämföra hur personligheten färgar utförandet.

Wermland Operas Orkester framförde tillsammans med var och en av de tre solisterna, under ledning av sin chefsdirigent Johannes Gustavsson, först och sist Ludwig van Beethovens pianokonsert nummer 3 i c-moll opus 37 (komponerad 1800-1803) och däremellan, Schumanns pianokonsert opus 54 med Daumants Liepins. Verket uruppfördes 1845.

Orkestersoundet var torrt av någon anledning. Förmodar att blåsarna satt väl långt bak. Kanske kunde man skapat sig en mer kompakt uppställning. Första Beethoven med Jean-Baptiste Doulcet, kändes tung i ackompanjemanget. Solisten var utmärkt och skall inte lastas.

När man fick ett andra race med samma konsert med Tony Lee som solist hade orkestern vaknat upp och hans version av konserten hade ett glitter och en drömlik atmosfär i andra satsen som publiken uppskattade. Tony Lee knep därmed publikens pris! Röstsedlarna som spred sig över hela veckan hade enligt Konsertföreningens ordförande Petter Tveten fördelat sig på hela sexton av deltagarna. Tala om jämnt startfält!

Juryns jetonger gick med guld till en odiskutabel vinnare, Daumant Liepins, som i hela tävlingen var en het kandidat. Han tackade med en generös tolkning av Rachmaninovs Etude Tableaux op 36 no 6. Silvret tilldelades Jean-Baptiste Doulcet som gjort en fantastisk vecka och också uppvisat lysande improvisationskonst. Vid segerceremonin improviserade han över namnet ”Ingesund” i virtuos stil med drag av historiens ännu rykande kanoner! Bronset tog Tony Lee med originella drag. Vacker, lyrisk ton kombinerades med stort spel.

Övriga finalister var fyran Filip Michalak, Sverige, femman Jonathan Siahaan, Danmark och sexan Fanny Söderström, Finland.

Till icke-finalisterna utdelades pris till Janne Oksanen för bästa Preludium och fuga av Bach, Pontus Carron för bästa 18/1900-talsverk, David Munk-Nielsen för bästa romantiska interpretation (Lizt Sonata) och till Jonas Aune, bästa virtuosa Etude i första omgången (Agatha B. Grøndal).

Nordic Piano Competions upphovsmän, Marianne Jacobs och prisdonatorn Blüthner hyllade arrangemanget och tackade särskilt Ingesunds professor i pianospel Julia Mustonen-Dahlkvist.

  • Sverker Magnusson