2016-06-12 18:46

2016-06-12 18:46

Nytt ljus över Rackstadkonstnärer

KONST: Mindre kända verk på sommarens utställning

Sommarens utställning på Rackstadsmuseet visar verk av Gustaf Fjaestad, Bror Lindh och Alfred Ekstam.
De utställningsansvariga vill att även kännare av konstnärerna i Rackstadgruppen ska finna något nytt.
– Vi vill visa sidor av deras måleri som man inte främst förknippar med dem, säger Hannes Trygg, konstintendent.

Konstnärernas mest ikoniska finns inte med den här gången.

– Ingen som ser utställningen ska ha sett allt tidigare, säger Hannes Trygg.

Gustaf Fjaestad, den minst sagt mångsidigt begåvade ledaren för Rackstadgruppen, presenteras bland annat med verket Engelbrektsholmen, som tagits ut ur sin ram och i stället placerats i konstnärens staffli, mycket möjligt just det staffli målningen kom till i. Onekligen ett intressant grepp, där åskådaren kommer ännu närmare målaren och hans pensel.

Lindh och Ekstam får gott om utrymme i utställningen – även om Fjaestad är närvarande i en del av verken genom det inflytande han som lärare utövade över dem.

Hannes Trygg är nöjd med vad han och kollegan Hans Olof Boström åstadkommit, men han verkar faktiskt vara extra nöjd med Alfred Ekstam-delen i utställningen. Han visar bland annat gärna upp Kvarnen i Gullesbyn från 1909, en bild som påminner om konstnärens egen familjehistoria. När han började få kommersiell framgång köpte han loss kvarnen i Knaggen, Tobyn, till sig och sina bröder där de hade arbetade.

Extremt lokalt

– Alfred Ekstam är den av Rackenkonstnärerna som har påverkats mest av världen utanför, men även han förhåller sig främst till närområdet. Nästan alla målningar kommer från Mangskog, så det är extremt lokalt, säger Hannes Trygg.

Utställningen i museets nedervåning är också en hyllning till den lokala konsthistorien, men här handlar det om konsthantverk. Här finns bland annat ett urval vackra stolar och andra möbler från Bröderna Erikssons möbelverkstad.

Men sommaren på Rackstadmuseet är inte bara lokal konst. Man visar också verk av Johan Patricny. 40-årige Patricny från Södertälje målar i en stil som är helt egen, men som ändå kan sägas passa bredvid Rackenmålarna i sin totala brist på modernitet. Här är det trädgårdar, hus, vattendrag och andra stillsamma motiv från konstnärsbyn Grez-sur-Loing, där han under en stipendievistelse fick möjlighet att måla utomhus.

– Det ger en mer levande känsla än när man målar från fotografier, säger Johan Patricny.

Konstnärernas mest ikoniska finns inte med den här gången.

– Ingen som ser utställningen ska ha sett allt tidigare, säger Hannes Trygg.

Gustaf Fjaestad, den minst sagt mångsidigt begåvade ledaren för Rackstadgruppen, presenteras bland annat med verket Engelbrektsholmen, som tagits ut ur sin ram och i stället placerats i konstnärens staffli, mycket möjligt just det staffli målningen kom till i. Onekligen ett intressant grepp, där åskådaren kommer ännu närmare målaren och hans pensel.

Lindh och Ekstam får gott om utrymme i utställningen – även om Fjaestad är närvarande i en del av verken genom det inflytande han som lärare utövade över dem.

Hannes Trygg är nöjd med vad han och kollegan Hans Olof Boström åstadkommit, men han verkar faktiskt vara extra nöjd med Alfred Ekstam-delen i utställningen. Han visar bland annat gärna upp Kvarnen i Gullesbyn från 1909, en bild som påminner om konstnärens egen familjehistoria. När han började få kommersiell framgång köpte han loss kvarnen i Knaggen, Tobyn, till sig och sina bröder där de hade arbetade.

Extremt lokalt

– Alfred Ekstam är den av Rackenkonstnärerna som har påverkats mest av världen utanför, men även han förhåller sig främst till närområdet. Nästan alla målningar kommer från Mangskog, så det är extremt lokalt, säger Hannes Trygg.

Utställningen i museets nedervåning är också en hyllning till den lokala konsthistorien, men här handlar det om konsthantverk. Här finns bland annat ett urval vackra stolar och andra möbler från Bröderna Erikssons möbelverkstad.

Men sommaren på Rackstadmuseet är inte bara lokal konst. Man visar också verk av Johan Patricny. 40-årige Patricny från Södertälje målar i en stil som är helt egen, men som ändå kan sägas passa bredvid Rackenmålarna i sin totala brist på modernitet. Här är det trädgårdar, hus, vattendrag och andra stillsamma motiv från konstnärsbyn Grez-sur-Loing, där han under en stipendievistelse fick möjlighet att måla utomhus.

– Det ger en mer levande känsla än när man målar från fotografier, säger Johan Patricny.