2016-04-01 10:56

2016-04-01 10:56

Spelar musik som den lät förr

ARVIKA: Schubertiad på Ingesund

På torsdag finns det möjlighet att uppleva klassisk musik som den lät när den skrevs. Då kommer sällskapet Anima Eterna från Brügge till Musikhögskolan Ingesund.

Har ni någonsin hört Schubert eller kanske Beethoven spelas på ett hammarklaver? Har ni någonsin hört en stråkkvartett spelad på sensträngar?

Det är en välklingade upplevelse att få upptäcka detta – det låter inte som man är van att höra det, och ändå, det var på sådana instrument som musiken framfördes när den skrevs.

Ovanligt hammarklaver

Det är kanske ett allmänt känt faktum, åtminstone inom musikkretsar, att våra moderna instrument låter annorlunda än vad de instrumenten för tvåhundra år sedan lät.

Med undantag från cembalo som ändå relativt ofta används till barockmusik så är det högst ovanligt på våra breddgrader att få höra ett hammarklaver, speciellt inte i Schubert.

Passade precis

Det råder delade meningar om man bör framföra musiken på tidstrogna instrument eller våra moderna. Tex. Pianisten Andras Schiff hävdar att Beethoven (som klagade på att hammarklaveret inte sjöng tillräckligt då tonen dör ut väsentligt snabbare än på en modern flygel) skulle vara eld och lågor över våra moderna instrument.

Men samtidigt passar Schuberts musik det galanta hammarklaveret precis, med sina intima och färgrika klangmöjligheter.

Det finns i alla fall ett oomtvistligt värde i att få uppleva musiken som den kan tänkas ha låtit när den skrevs.

Belgisk ensemble

I Arvika kommer vi få chansen då Arvika konsertförening tillsammans med Musikhögskolan Ingesund bjudit in sällskapet Anima Eterna från Brügge. Eldsjälen Jos van Immerseel tog 1985 initiativ till den belgiska ensemblen Anima Eterna, en grupp som han sedan dess är ledare för och ensemblen har nischat in sig bland annat på att framföra musik på tidstrogna instrument men förstås med fokus på högkvalitativt musicerande.

Schubertiad

I aulan på Ingesund kommer vi få höra en Schubertiad, ett blandat program med Forellkvintetten, den stora fantasin i f-moll för fyrhändigt piano och en samling romanser.

Det blir ett återskapande av den borgerliga salongen i vilken Franz Schubert ofta framförde sin musik.

Har ni någonsin hört Schubert eller kanske Beethoven spelas på ett hammarklaver? Har ni någonsin hört en stråkkvartett spelad på sensträngar?

Det är en välklingade upplevelse att få upptäcka detta – det låter inte som man är van att höra det, och ändå, det var på sådana instrument som musiken framfördes när den skrevs.

Ovanligt hammarklaver

Det är kanske ett allmänt känt faktum, åtminstone inom musikkretsar, att våra moderna instrument låter annorlunda än vad de instrumenten för tvåhundra år sedan lät.

Med undantag från cembalo som ändå relativt ofta används till barockmusik så är det högst ovanligt på våra breddgrader att få höra ett hammarklaver, speciellt inte i Schubert.

Passade precis

Det råder delade meningar om man bör framföra musiken på tidstrogna instrument eller våra moderna. Tex. Pianisten Andras Schiff hävdar att Beethoven (som klagade på att hammarklaveret inte sjöng tillräckligt då tonen dör ut väsentligt snabbare än på en modern flygel) skulle vara eld och lågor över våra moderna instrument.

Men samtidigt passar Schuberts musik det galanta hammarklaveret precis, med sina intima och färgrika klangmöjligheter.

Det finns i alla fall ett oomtvistligt värde i att få uppleva musiken som den kan tänkas ha låtit när den skrevs.

Belgisk ensemble

I Arvika kommer vi få chansen då Arvika konsertförening tillsammans med Musikhögskolan Ingesund bjudit in sällskapet Anima Eterna från Brügge. Eldsjälen Jos van Immerseel tog 1985 initiativ till den belgiska ensemblen Anima Eterna, en grupp som han sedan dess är ledare för och ensemblen har nischat in sig bland annat på att framföra musik på tidstrogna instrument men förstås med fokus på högkvalitativt musicerande.

Schubertiad

I aulan på Ingesund kommer vi få höra en Schubertiad, ett blandat program med Forellkvintetten, den stora fantasin i f-moll för fyrhändigt piano och en samling romanser.

Det blir ett återskapande av den borgerliga salongen i vilken Franz Schubert ofta framförde sin musik.