2015-12-16 08:56

2015-12-16 08:56

Ger två julkonserter på hemmaplan

GÖTEBORG/KÖLA: Rosad Annalena Persson sjunger i Köla kyrka

Hon gör succé på sin professionella hemmaarena, Göteborgsoperan, där hon spelat huvudrollen Emilia Marty i Fallet Makropolus. Men lagom till jul kommer Annalena Persson hem till Köla för konsert.

”Annalena Persson är magnifik” skriver Aftonbladet.

”Annalena Persson gör en ytterst imponerande tolkning av den tvetydiga och komplexa kvinnogestalten” anser Göteborgs-posten.

”... en av årets starkaste operaupplevelser” tycker Dagens Nyheter.

”Annalena Persson övertygar som kalkylerat förförisk, iskallt desperat och cyniskt föraktfull primadonna med blänkande sopran och dramatiskt vibrato” enligt Svenska Dagbladet.

Vad säger du själv om din prestation?

– Jag kände ganska tidigt att det var en roll som passade mig väldigt bra, sen är det också så att jag har längtat efter att få göra de här mer krassa kvinnorna – jag har dött mycket för kärleken tidigare, säger hon och skrattar.

Hon beskriver rollen som komplex och föreställningen som ett maraton.

På originalspråk

De tre akterna spelas i ett, utan paus, och för Annalena som huvudrollsinnehavare innebär det också en rad klädbyten mellan de intensiva stunderna på scenen.

– Men jag trivs väldigt bra med det. Dessutom är Janáceks musik väldigt spännande, det är väldigt långt från den traditionella italienska repertoaren, säger hon.

Operan är Leos Janácek (1854-1928) näst sista och i Göteborgsoperans uppsättning framförs den för första gången på originalspråk, men med svensk översättning på textmaskin.

Ett kriminalfall med djup

Fallet Makropolus är inte bara en opera i traditionell mening. Den är samtidigt ett kriminalfall, nästan som en film för publiken, men väcker också tankar om liv och död.

Huvudpersonen Elina Makropulos/Emilia Marty har levt i 337 år efter att som flicka ha druckit ett livselixir.

Drycken har skapats av hennes far, läkare och alkemist, på order av kejsaren Rudolf II – som dock krävde att det först testades på dottern. Hon blir svårt sjuk och pappan kastas i fängelse. Men flickan kryar på sig och kan konstatera att den magiska drycken fungerar.

Inga känslor kvar

Elina rymmer och flyttar sedan runt i världen under sin långa, långa livstid.

Hon hamnar i olika relationer och får en son, men så småningom inser hon att livselixirets kraft börjar avta och hon återvänder till Prag för att hitta receptet till varje pris.

– Hon har rest runt i alla år och är framförallt en väldigt duktig sångerska, men alla de här människorna hon har omkring sig får henne att inse att hon inte har några känslor kvar.

Aktuellt ämne

Ämnet – drömmen om ett evigt liv – är aktuellt, konstaterar Annalena Persson. Arbetet med föreställningen har varit tankeväckande i sig och inför premiären hölls också en föreläsning på Operan med en inbjuden åldersforskare. Forskningen inom det här området går snabbt framåt.

– Vi har kommit enormt långt och det känns lite otäckt faktiskt. Jag har aldrig förstått meningen med döden förut, men nu förstår jag – vi har en utsatt tid där vi ska göra saker, känna saker och inte skjuta upp allt. Så ja, operan innehåller ett kriminalfall men också ett djupt budskap, och det handlar framförallt om att leva sant med sig själv och inte utifrån vad andra tycker, och om att känna kärlek.

Hemma i Köla

Fallet Makropolus spelas ytterligare några gånger innan det är dags för Annalena Persson att ta tag i nästa roll – Lady MacBeth – men snart kommer hon hem till Köla för ett helt annat uppdrag. Lördagen den 19 december ger hon julkonsert i Köla kyrka.

– Jag älskar mina julkonserter där! Det blir tredje gången nu i Köla – vi har bytt kyrka några gånger – och julkonserterna är höjdpunkterna på året. Det är alltid lika trevligt och det är alltid lika mysigt och man känner sig uppskattad både som sångare och artist, men framförallt som person. Det är så mycket värme och kärlek!

Vad har publiken att vänta?

– Det blir ett jättevarierat program med mycket traditionell julmusik förstås. Och så har jag med mig mina kollegor från Göteborgsoperan. Martin Andersson har varit med som pianist i alla år, det är en stor trygghet att ha honom med, och så är tenoren Tomas Lind med. Han är en fantastisk sångare, så vi kommer naturligtvis att sjunga operaduetter, och det blir säkert några tårdrypande arior också. Men fokus ligger på julmusik. Vi försöker att anpassa programmet så att det passar för alla, både vuxna och barn.

Köla manskör deltar

Tidigare år har Värmlandsensemblen deltagit i julkonserterna, men i år får lokala förmågor ta plats i Köla kyrka tillsammans med Annalena Persson.

– I år blir det lite skillnad. Jag månar och värnar mycket om Köla manskör och känner så mycket att jag vill göra något med dem. Jag tycker om manskörer, det blir alltid en sådan varm klang, säger hon.

Årets julkonsert kommer också att förevigas och mångfaldigas – P4 Värmland spelar in den och sänder delar av den på julaftonen och i mellandagarna.

Men bäst avnjuts den förstås på plats i kyrkan.

”Annalena Persson är magnifik” skriver Aftonbladet.

”Annalena Persson gör en ytterst imponerande tolkning av den tvetydiga och komplexa kvinnogestalten” anser Göteborgs-posten.

”... en av årets starkaste operaupplevelser” tycker Dagens Nyheter.

”Annalena Persson övertygar som kalkylerat förförisk, iskallt desperat och cyniskt föraktfull primadonna med blänkande sopran och dramatiskt vibrato” enligt Svenska Dagbladet.

Vad säger du själv om din prestation?

– Jag kände ganska tidigt att det var en roll som passade mig väldigt bra, sen är det också så att jag har längtat efter att få göra de här mer krassa kvinnorna – jag har dött mycket för kärleken tidigare, säger hon och skrattar.

Hon beskriver rollen som komplex och föreställningen som ett maraton.

På originalspråk

De tre akterna spelas i ett, utan paus, och för Annalena som huvudrollsinnehavare innebär det också en rad klädbyten mellan de intensiva stunderna på scenen.

– Men jag trivs väldigt bra med det. Dessutom är Janáceks musik väldigt spännande, det är väldigt långt från den traditionella italienska repertoaren, säger hon.

Operan är Leos Janácek (1854-1928) näst sista och i Göteborgsoperans uppsättning framförs den för första gången på originalspråk, men med svensk översättning på textmaskin.

Ett kriminalfall med djup

Fallet Makropolus är inte bara en opera i traditionell mening. Den är samtidigt ett kriminalfall, nästan som en film för publiken, men väcker också tankar om liv och död.

Huvudpersonen Elina Makropulos/Emilia Marty har levt i 337 år efter att som flicka ha druckit ett livselixir.

Drycken har skapats av hennes far, läkare och alkemist, på order av kejsaren Rudolf II – som dock krävde att det först testades på dottern. Hon blir svårt sjuk och pappan kastas i fängelse. Men flickan kryar på sig och kan konstatera att den magiska drycken fungerar.

Inga känslor kvar

Elina rymmer och flyttar sedan runt i världen under sin långa, långa livstid.

Hon hamnar i olika relationer och får en son, men så småningom inser hon att livselixirets kraft börjar avta och hon återvänder till Prag för att hitta receptet till varje pris.

– Hon har rest runt i alla år och är framförallt en väldigt duktig sångerska, men alla de här människorna hon har omkring sig får henne att inse att hon inte har några känslor kvar.

Aktuellt ämne

Ämnet – drömmen om ett evigt liv – är aktuellt, konstaterar Annalena Persson. Arbetet med föreställningen har varit tankeväckande i sig och inför premiären hölls också en föreläsning på Operan med en inbjuden åldersforskare. Forskningen inom det här området går snabbt framåt.

– Vi har kommit enormt långt och det känns lite otäckt faktiskt. Jag har aldrig förstått meningen med döden förut, men nu förstår jag – vi har en utsatt tid där vi ska göra saker, känna saker och inte skjuta upp allt. Så ja, operan innehåller ett kriminalfall men också ett djupt budskap, och det handlar framförallt om att leva sant med sig själv och inte utifrån vad andra tycker, och om att känna kärlek.

Hemma i Köla

Fallet Makropolus spelas ytterligare några gånger innan det är dags för Annalena Persson att ta tag i nästa roll – Lady MacBeth – men snart kommer hon hem till Köla för ett helt annat uppdrag. Lördagen den 19 december ger hon julkonsert i Köla kyrka.

– Jag älskar mina julkonserter där! Det blir tredje gången nu i Köla – vi har bytt kyrka några gånger – och julkonserterna är höjdpunkterna på året. Det är alltid lika trevligt och det är alltid lika mysigt och man känner sig uppskattad både som sångare och artist, men framförallt som person. Det är så mycket värme och kärlek!

Vad har publiken att vänta?

– Det blir ett jättevarierat program med mycket traditionell julmusik förstås. Och så har jag med mig mina kollegor från Göteborgsoperan. Martin Andersson har varit med som pianist i alla år, det är en stor trygghet att ha honom med, och så är tenoren Tomas Lind med. Han är en fantastisk sångare, så vi kommer naturligtvis att sjunga operaduetter, och det blir säkert några tårdrypande arior också. Men fokus ligger på julmusik. Vi försöker att anpassa programmet så att det passar för alla, både vuxna och barn.

Köla manskör deltar

Tidigare år har Värmlandsensemblen deltagit i julkonserterna, men i år får lokala förmågor ta plats i Köla kyrka tillsammans med Annalena Persson.

– I år blir det lite skillnad. Jag månar och värnar mycket om Köla manskör och känner så mycket att jag vill göra något med dem. Jag tycker om manskörer, det blir alltid en sådan varm klang, säger hon.

Årets julkonsert kommer också att förevigas och mångfaldigas – P4 Värmland spelar in den och sänder delar av den på julaftonen och i mellandagarna.

Men bäst avnjuts den förstås på plats i kyrkan.