2015-11-27 10:40

2015-11-27 10:40

Skulptur och lera i detalj

ARVIKA: Utställning med konstnärsfamilj går vidare

Först mamma, pappa och nu barn. Per-Inge Fridlund bygger vidare på sina utställningar med konstnärsfamiljen Friberg på Galleri PI. På lördag öppnar utställningen med Johanna Friberg och Marta Runemark.

Lera och skulptur, Johanna Friberg och Marta Runemark, uppväxta med Lena Permérs och Roj Friberg har hittat egna uttryck och skapat sig egna namn inom konstvärlden. Sinne för detaljer förenar.

Marta Runemark, var en gång PI-stipendiat och har således ställt ut i Arvika.

– Hon är den som nästan alla människor kommer ihåg. När de får höra att hon kommer tillbaka för en ny utställning blir det förtjusta och säger att vad roligt att hon kommer tillbaka, berättar Per-Inge Fridlund.

I onsdags när AN besökte galleri PI hade ännu inte allt till utställningen anlänt, men en skulptur med en häst och människa, signerad Marta Runemark, finns i Per-Inges ägo och ska vara en del av utställningen, liksom en kanna och skål av Johanna Friberg

– Det är roligt med Johanna som jobbar med keramik. Det här skiljer sig mycket från det vi är vana att se i Arvika. Hon har arbetat i Nigeria och dessa kannor och vaser är inspirerade därifrån.

– De är användbara men också fina som skulpturer, säger han.

Samtidigt som Marta Runemark ställer ut i Arvika ställer hon också ut på Rydal, i Mark.

– Det var roligt att hon orkade engagera sig och jobba med den här utställningen, säger Per-Inge och berättar att konstnären ägnat fyra månader åt att skapa nio verk till galleri PI.

Men, Mamma pappa barn, som utställningsserien heter. Syns det något släktskap i konsten?

– Själva uttrycken är det skillnad på...

Per-Inge funderar, det detaljerade går igen. Lena Permér arbetar med textila skulpturer, fast mer humoristiska än Martas allvarliga. Roj Friberg arbetade många år som scenograf, vilket går igen i målningarna.

– Visst finns det en slags släktskap. På ett vis är de scenografer de här också, säger Per-Inge och blickar mot utställningsplanschen med Johanna Friberg och Marta Runemarks konst.

Lera och skulptur, Johanna Friberg och Marta Runemark, uppväxta med Lena Permérs och Roj Friberg har hittat egna uttryck och skapat sig egna namn inom konstvärlden. Sinne för detaljer förenar.

Marta Runemark, var en gång PI-stipendiat och har således ställt ut i Arvika.

– Hon är den som nästan alla människor kommer ihåg. När de får höra att hon kommer tillbaka för en ny utställning blir det förtjusta och säger att vad roligt att hon kommer tillbaka, berättar Per-Inge Fridlund.

I onsdags när AN besökte galleri PI hade ännu inte allt till utställningen anlänt, men en skulptur med en häst och människa, signerad Marta Runemark, finns i Per-Inges ägo och ska vara en del av utställningen, liksom en kanna och skål av Johanna Friberg

– Det är roligt med Johanna som jobbar med keramik. Det här skiljer sig mycket från det vi är vana att se i Arvika. Hon har arbetat i Nigeria och dessa kannor och vaser är inspirerade därifrån.

– De är användbara men också fina som skulpturer, säger han.

Samtidigt som Marta Runemark ställer ut i Arvika ställer hon också ut på Rydal, i Mark.

– Det var roligt att hon orkade engagera sig och jobba med den här utställningen, säger Per-Inge och berättar att konstnären ägnat fyra månader åt att skapa nio verk till galleri PI.

Men, Mamma pappa barn, som utställningsserien heter. Syns det något släktskap i konsten?

– Själva uttrycken är det skillnad på...

Per-Inge funderar, det detaljerade går igen. Lena Permér arbetar med textila skulpturer, fast mer humoristiska än Martas allvarliga. Roj Friberg arbetade många år som scenograf, vilket går igen i målningarna.

– Visst finns det en slags släktskap. På ett vis är de scenografer de här också, säger Per-Inge och blickar mot utställningsplanschen med Johanna Friberg och Marta Runemarks konst.