2015-11-05 16:50

2015-11-05 16:50

Berätta om din roll!

Hallå där Karolina Andersson, operasångare och ägare av Högvalta handelsträdgård, som fått rollen som Carlotta i the Phantom of the opera på Cirkus i Stockholm 2016, med premiär i september.

– Jag har ju sett Fantomen för längesen i London men därifrån kommer jag inte direkt ihåg rollen. Sen har jag sett filmen också för många år sen. Carlotta är operans diva, hon är väl van att vara i centrum och tar för självklart att hon ständigt är medelpunkten. Nu börjar dock hennes glans att falna, och det är ju inte roligt så klart. Hon börjar tappa sin status. Det är inte så himla kul att se sig omkörd av andra yngre förmågor.

Hur fick du rollen, var det en audition eller hur gick det till?

Ja, det var audition. Jag såg faktiskt på facebook först att de sökte, för det var en massa kompisar som la ut. När jag läste beskrivningen över de roller de sökte så tänkte jag, att ja, jag kanske ska söka den där Carlotta, operans diva! Jag sjunger ju Nattens drottning på Kungliga operan i Stockholm och mer primadonnaaktigt än så kan det väl inte vara. Sen är jag ju inte så privat precis... Jag har också sjungit på Palais Garnier, den gamla operan i Paris, där Phantom of the opera egentligen utspelar sig, så jag tyckte att jag kunde passa bra, haha!

Att ge sig in i musikalvärlden är lite annorlunda än operans värld, berättar Karolina, med många fler moment i uttagningsprocessen. Karolina hade dessutom oturen att bli sjuk när hon kallades tillbaka för att sjunga upp igen. Det var nära att hon ställde in alltihop, men en vän drog med henne till juryn och sa ”Du skulle ju vara bäst för den här rollen”

– Så jag tänkte, skit samma, jag får väl köra på när jag ändå åkt hit. Jag sjöng igenom mitt auditionstycke, hes som jag var, drog några kassa skämt för juryn och åkte hem igen. Sen hörde jag en massa rykten om vilka som kanske hade fått roller och så vidare, men en dag ringde de och sa att de ville ha mig som Carlotta. Jag fick däremot inte säga det till någon... Det har varit ett väldigt hysch-hysch kring det hela.

När nyheten om rollen släpptes befann sig Karolina i Kina.

Vad gjorde du där?

– Det var ett gästspel med Komische Oper Berlin. Vi gjorde Trollflöjten och jag sjöng Nattens drottning.

Vad händer med blommorna i handelsträdgården nu då, får de klara sig utan dig, när du spelar i Stockholm?

Ja, just nu är det inte så många blommor där, det fixade jag med innan jag åkte. Oftast är det ju så med operaproduktioner - om det då inte är specifikt sommaropera - att teatersäsongen tar vid när trädgårdssäsongen slutar, sen är det ju på våren det överlappar varandra. Vi har hela tiden tänkt och sagt att Anna Mossberg ska driva handelsträdgården. Hon jobbar där heltid och ansvarar för verksamheten, sen ska jag mer bolla idéer och så. Det har dock blivit så att jag jobbat där väldigt mycket, men i förlängningen ska det egentligen inte vara så, även om jag såklart tycker att det är roligt. Vi har fantastiskt duktiga tjejer som jobbar hos oss, de är oerhört kompetenta och ger kunderna bra hjälp och vettiga råd.

Det har hänt andra grejer på jobbfronten också. Berätta!

– Jag har fått en anställning inom musikalliansen, som är en statlig anställning för frilansmusiker. Det låter för bra för att vara sant nästan! Det var Lars Warnstad, violinist härifrån Arvika, som berättade om det och tipsade om att de skulle nyanställa i våras. Det var över 600 som sökte och 30 blev anställda. Så jag hade en väldig tur, för ena dagen ringde de från musikalliansen och andra dagen från Fantomen!

Det är en anställning som ger viss trygghet till oss frilansare. Den räcker åtminstone i tre år, sen får vi se. Det är en villkorad anställning med många kriterier att uppfylla men på det stora hela jobbar jag precis som vanligt.

Hur funkar det annars att ha ett företag och vara operasångerska?

Det är både och. Jag försvinner ju iväg ibland och då är det inte alltid så lätt. Därför är det också bra att inte vara en så avgörande del av den dagliga verksamheten. Visst älskar jag blommor och trädgård men jag är ingen utbildad trädgårdsmästare utan mitt jobb är att sjunga. Jag köpte stället och startade handelsträdgården, dels för att det var viktigt både för mig och för Högvalta vad som hände med fastigheten, dels som en framtida möjlighet. Vem vet hur länge det funkar med sången. Vad händer sen? Du kan inte försörja dig som sångare tills du är 65-67 år. Så det kan ju hända att jag kommer tillbaka mer praktiskt i verksamheten igen framöver men oavsett så ska den ju som pågå även utan min fysiska närvaro. Det är fortfarande min fastighet och mitt företag och det måste jag ju självklart se till och hålla koll på. Jag är fortfarande delaktig i Högvalta Handelsträdgård även om jag står på scen och sjunger i någon annan stad, i något annat land.

Premiären för Phantom of the opera på Cirkus i Stockholm är den 14 september, med sex föreställningar i veckan och dubbla föreställningar på lördagar.

Du säger att det redan är högt tryck på biljetter?

– Ja, folk är galna efter biljetter redan. Jag hade väl aldrig tänkt att det skulle vara ett sånt här pådrag, att det är så stort. Jag är ju glad för alla roller, alla jobb jag får. Det här är dock ganska långt ifrån hur jag är van att jobba så vi får väl se om jag överlever fram till maj 2017, haha!

– Jag har ju sett Fantomen för längesen i London men därifrån kommer jag inte direkt ihåg rollen. Sen har jag sett filmen också för många år sen. Carlotta är operans diva, hon är väl van att vara i centrum och tar för självklart att hon ständigt är medelpunkten. Nu börjar dock hennes glans att falna, och det är ju inte roligt så klart. Hon börjar tappa sin status. Det är inte så himla kul att se sig omkörd av andra yngre förmågor.

Hur fick du rollen, var det en audition eller hur gick det till?

Ja, det var audition. Jag såg faktiskt på facebook först att de sökte, för det var en massa kompisar som la ut. När jag läste beskrivningen över de roller de sökte så tänkte jag, att ja, jag kanske ska söka den där Carlotta, operans diva! Jag sjunger ju Nattens drottning på Kungliga operan i Stockholm och mer primadonnaaktigt än så kan det väl inte vara. Sen är jag ju inte så privat precis... Jag har också sjungit på Palais Garnier, den gamla operan i Paris, där Phantom of the opera egentligen utspelar sig, så jag tyckte att jag kunde passa bra, haha!

Att ge sig in i musikalvärlden är lite annorlunda än operans värld, berättar Karolina, med många fler moment i uttagningsprocessen. Karolina hade dessutom oturen att bli sjuk när hon kallades tillbaka för att sjunga upp igen. Det var nära att hon ställde in alltihop, men en vän drog med henne till juryn och sa ”Du skulle ju vara bäst för den här rollen”

– Så jag tänkte, skit samma, jag får väl köra på när jag ändå åkt hit. Jag sjöng igenom mitt auditionstycke, hes som jag var, drog några kassa skämt för juryn och åkte hem igen. Sen hörde jag en massa rykten om vilka som kanske hade fått roller och så vidare, men en dag ringde de och sa att de ville ha mig som Carlotta. Jag fick däremot inte säga det till någon... Det har varit ett väldigt hysch-hysch kring det hela.

När nyheten om rollen släpptes befann sig Karolina i Kina.

Vad gjorde du där?

– Det var ett gästspel med Komische Oper Berlin. Vi gjorde Trollflöjten och jag sjöng Nattens drottning.

Vad händer med blommorna i handelsträdgården nu då, får de klara sig utan dig, när du spelar i Stockholm?

Ja, just nu är det inte så många blommor där, det fixade jag med innan jag åkte. Oftast är det ju så med operaproduktioner - om det då inte är specifikt sommaropera - att teatersäsongen tar vid när trädgårdssäsongen slutar, sen är det ju på våren det överlappar varandra. Vi har hela tiden tänkt och sagt att Anna Mossberg ska driva handelsträdgården. Hon jobbar där heltid och ansvarar för verksamheten, sen ska jag mer bolla idéer och så. Det har dock blivit så att jag jobbat där väldigt mycket, men i förlängningen ska det egentligen inte vara så, även om jag såklart tycker att det är roligt. Vi har fantastiskt duktiga tjejer som jobbar hos oss, de är oerhört kompetenta och ger kunderna bra hjälp och vettiga råd.

Det har hänt andra grejer på jobbfronten också. Berätta!

– Jag har fått en anställning inom musikalliansen, som är en statlig anställning för frilansmusiker. Det låter för bra för att vara sant nästan! Det var Lars Warnstad, violinist härifrån Arvika, som berättade om det och tipsade om att de skulle nyanställa i våras. Det var över 600 som sökte och 30 blev anställda. Så jag hade en väldig tur, för ena dagen ringde de från musikalliansen och andra dagen från Fantomen!

Det är en anställning som ger viss trygghet till oss frilansare. Den räcker åtminstone i tre år, sen får vi se. Det är en villkorad anställning med många kriterier att uppfylla men på det stora hela jobbar jag precis som vanligt.

Hur funkar det annars att ha ett företag och vara operasångerska?

Det är både och. Jag försvinner ju iväg ibland och då är det inte alltid så lätt. Därför är det också bra att inte vara en så avgörande del av den dagliga verksamheten. Visst älskar jag blommor och trädgård men jag är ingen utbildad trädgårdsmästare utan mitt jobb är att sjunga. Jag köpte stället och startade handelsträdgården, dels för att det var viktigt både för mig och för Högvalta vad som hände med fastigheten, dels som en framtida möjlighet. Vem vet hur länge det funkar med sången. Vad händer sen? Du kan inte försörja dig som sångare tills du är 65-67 år. Så det kan ju hända att jag kommer tillbaka mer praktiskt i verksamheten igen framöver men oavsett så ska den ju som pågå även utan min fysiska närvaro. Det är fortfarande min fastighet och mitt företag och det måste jag ju självklart se till och hålla koll på. Jag är fortfarande delaktig i Högvalta Handelsträdgård även om jag står på scen och sjunger i någon annan stad, i något annat land.

Premiären för Phantom of the opera på Cirkus i Stockholm är den 14 september, med sex föreställningar i veckan och dubbla föreställningar på lördagar.

Du säger att det redan är högt tryck på biljetter?

– Ja, folk är galna efter biljetter redan. Jag hade väl aldrig tänkt att det skulle vara ett sånt här pådrag, att det är så stort. Jag är ju glad för alla roller, alla jobb jag får. Det här är dock ganska långt ifrån hur jag är van att jobba så vi får väl se om jag överlever fram till maj 2017, haha!