2017-01-27 08:23

2017-01-27 08:37

Gasa och bromsa samtidigt

LEDARE

"Det är roligt att vara Arvikabo”.
Det säger Leif Höök, uppväxt i Arvika och intresserad av lokalhistoria, i dagens intervju om hur stadsbilden förändras just nu. I dagens tidning har vi tittat lite närmare på allt som händer när det gäller stadsbyggnadsplaner och pågående nybyggen i Arvika centrum.

Leif Höök tycker sig se ett trendbrott, och att det satsas mer. ”Det gäller att gasa lite” säger han.

Det är bara att hålla med. En stad kan inte bara leva på sin historia och det som byggts upp av tidigare generationer. Arvet måste hela tiden vårdas och utvecklas. Satsningar föder nya satsningar och det sprider sig en framtidstro.

Men pratar vi om stadskärnan och dess attraktivitet är det viktigt att man utvecklar och förnyar med respekt för historien. Att gasa och bromsa samtidigt är en svår konst men det är nödvändigt i en stadskärna med så stora kulturhistoriska värden som i Arvika. Därför är det glädjande att det är precis det som sker just nu. Det byggs och satsas, men det sker med känsla för historien. Det är i alla fall min högst personliga uppfattning. Och när jag gick ut på stan och gjorde en liten enkätundersökning om vad Arvikaborna tycker om nya Dahlinsfasaden var samtliga positiva (se sidan 7). Det är ett gott betyg åt dem som upphandlat arkitektuppdraget.

Jag uppmuntrar alla andra som har åsikter i de här frågorna – man får gärna tycka annorlunda! – att höra av sig med insändare och Facebookkommentarer. Vi vill gärna fortsätta debatten om hur det rivs och byggs i Arvika.

Men även om det händer mycket trevligt i centrum just nu finns det mycket kvar att göra. Staden är inte färdigbyggd. Det de flesta går och väntar på just nu är väl att det ska börja hända något i hamnområdet. Under det här året kommer vi att få se en färdig fördjupad översiktsplan har kommunen lovat. Här, på obebyggd före detta industrimark, finns det inte lika mycket kulturhistoriska hänsyn att ta och här skulle jag vilja se ett djärvare tänkande än inne på de känsliga gatorna i centrum. Kontrasten mellan nytt och gammalt kan bli häftig, bara kopplingen mellan de båda sidorna görs på ett smart sätt så att det blir lätt att röra sig över järnvägen.

Centrumkärnans utveckling är viktig i alla kommuner, och det gäller i hög grad Arvika vars attraktionskraft till stor del bygger på en vacker stadskärna med mycket atmosfär. Att man har fastighetsägare som vill något, och att man har en kommun som svarar upp till förväntningarna från företagare som vill bidra till samhällets utveckling är grunden. Man kan konstatera att det finns bra grundförutsättningar, men att uppgifterna de kommande åren är stora och att mycket står på spel. Ett attraktivt, levande hamnområde skulle kunna innebära ett fantastiskt lyft åt en redan intressant stad, och en missad chans att skapa lyftet skulle vara desto bittrare.

 

Leif Höök tycker sig se ett trendbrott, och att det satsas mer. ”Det gäller att gasa lite” säger han.

Det är bara att hålla med. En stad kan inte bara leva på sin historia och det som byggts upp av tidigare generationer. Arvet måste hela tiden vårdas och utvecklas. Satsningar föder nya satsningar och det sprider sig en framtidstro.

Men pratar vi om stadskärnan och dess attraktivitet är det viktigt att man utvecklar och förnyar med respekt för historien. Att gasa och bromsa samtidigt är en svår konst men det är nödvändigt i en stadskärna med så stora kulturhistoriska värden som i Arvika. Därför är det glädjande att det är precis det som sker just nu. Det byggs och satsas, men det sker med känsla för historien. Det är i alla fall min högst personliga uppfattning. Och när jag gick ut på stan och gjorde en liten enkätundersökning om vad Arvikaborna tycker om nya Dahlinsfasaden var samtliga positiva (se sidan 7). Det är ett gott betyg åt dem som upphandlat arkitektuppdraget.

Jag uppmuntrar alla andra som har åsikter i de här frågorna – man får gärna tycka annorlunda! – att höra av sig med insändare och Facebookkommentarer. Vi vill gärna fortsätta debatten om hur det rivs och byggs i Arvika.

Men även om det händer mycket trevligt i centrum just nu finns det mycket kvar att göra. Staden är inte färdigbyggd. Det de flesta går och väntar på just nu är väl att det ska börja hända något i hamnområdet. Under det här året kommer vi att få se en färdig fördjupad översiktsplan har kommunen lovat. Här, på obebyggd före detta industrimark, finns det inte lika mycket kulturhistoriska hänsyn att ta och här skulle jag vilja se ett djärvare tänkande än inne på de känsliga gatorna i centrum. Kontrasten mellan nytt och gammalt kan bli häftig, bara kopplingen mellan de båda sidorna görs på ett smart sätt så att det blir lätt att röra sig över järnvägen.

Centrumkärnans utveckling är viktig i alla kommuner, och det gäller i hög grad Arvika vars attraktionskraft till stor del bygger på en vacker stadskärna med mycket atmosfär. Att man har fastighetsägare som vill något, och att man har en kommun som svarar upp till förväntningarna från företagare som vill bidra till samhällets utveckling är grunden. Man kan konstatera att det finns bra grundförutsättningar, men att uppgifterna de kommande åren är stora och att mycket står på spel. Ett attraktivt, levande hamnområde skulle kunna innebära ett fantastiskt lyft åt en redan intressant stad, och en missad chans att skapa lyftet skulle vara desto bittrare.