2017-08-09 06:00

2017-08-09 06:00

Mer pengar är inte lösningen

Arvika: Sjukskrivningar inom hemtjänsten under hamnfesten

Vård. Läser AN:s artikel ”Kaos i hemtjänsten när festen tar över”, fredagen den 4 augusti och blir både förvånad och arg.

Om personal som ansvarar över andra människor uteblir från arbetspasset, utan att höra av sig eller sjukskriver sig på grund av att man varit ute på festligheter och inte orkar upp dagen efter, finns det bara en åtgärd för arbetsgivaren att vidta och det är att avskeda den anställde. Då är förtroendet förbrukat. Jag tror knappt att det jag läser är sant. Att locka med extra lön kan ni väl ändå inte mena på allvar.

Att göra jobbet inom hemvården mer attraktivt kräver nog helt andra lösningar på sikt, som man behöver jobba med.

Hemtjänsten är en kommunal verksamhet och personalens lön kommer från skattebetalarna. Jag är som skattebetalare inte villig att betala deras sjuklön vid frånvaro i samband med att Arvika har fest.

Ett samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare borde bygga på förtroende mellan båda parter, där ett givande och ett tagande ingår som byggstenar. Som arbetare ska man vara lojal och har man fått ett arbetsschema är man skyldig att följa det, om inte semester eller byte har gått att ordna.

Hoppas verkligen att jag aldrig behöver lämna ”mina nära och kära” i hemtjänstens händer, om jag som anhörig inte kan känna en trygghet och lita på att personalen kommer och gör sitt jobb. Men när man kommer i den situationen finns det tyvärr inte så mycket annat att välja på. En brukare inom vården ska ses som en kund är för en säljare, det är tack vare kunden som säljaren har ett jobb. Är kunden inte nöjd med säljaren, går denne till en annan butik. Kanske skulle lite konkurrens inom hemvården inte skada.

Arbetande och skattebetalande kvinna mitt i livet

Om personal som ansvarar över andra människor uteblir från arbetspasset, utan att höra av sig eller sjukskriver sig på grund av att man varit ute på festligheter och inte orkar upp dagen efter, finns det bara en åtgärd för arbetsgivaren att vidta och det är att avskeda den anställde. Då är förtroendet förbrukat. Jag tror knappt att det jag läser är sant. Att locka med extra lön kan ni väl ändå inte mena på allvar.

Att göra jobbet inom hemvården mer attraktivt kräver nog helt andra lösningar på sikt, som man behöver jobba med.

Hemtjänsten är en kommunal verksamhet och personalens lön kommer från skattebetalarna. Jag är som skattebetalare inte villig att betala deras sjuklön vid frånvaro i samband med att Arvika har fest.

Ett samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare borde bygga på förtroende mellan båda parter, där ett givande och ett tagande ingår som byggstenar. Som arbetare ska man vara lojal och har man fått ett arbetsschema är man skyldig att följa det, om inte semester eller byte har gått att ordna.

Hoppas verkligen att jag aldrig behöver lämna ”mina nära och kära” i hemtjänstens händer, om jag som anhörig inte kan känna en trygghet och lita på att personalen kommer och gör sitt jobb. Men när man kommer i den situationen finns det tyvärr inte så mycket annat att välja på. En brukare inom vården ska ses som en kund är för en säljare, det är tack vare kunden som säljaren har ett jobb. Är kunden inte nöjd med säljaren, går denne till en annan butik. Kanske skulle lite konkurrens inom hemvården inte skada.

Arbetande och skattebetalande kvinna mitt i livet

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.