2016-09-27 13:29

2016-09-27 13:29

Vi ger oss inte

skolan: Här kommer argumenten igen

Arvika kommun (med adress dem som hanterar just skolfrågan) säger sig ha ”lyssnat” och gjort det vi föräldrar vill. Endast halva meningen stämmer menar jag. Man har ”lyssnat” på vad vi vill, men inte tagit ”intryck” av vad vi vill. Varenda argument från vår motpart har vi kunnat möta med en annan vinkling, varenda handling vi gjort för att visa vad vi står för har svarats med ett motargument eller ett luddigt inlindat svar för att slippa bemöta ytterligare korrespondens. Eller helt enkelt nonchalerats. Dock har ju frågan uppmärksammats så till vida att insändarna i AN numera har börjat fått svar och debatteras. Annat var det ju i våras när politiker teg hyfsat tyst om saken i detta forum åtminstone. Denna förändring ser jag som en positiv sak, kanske kanske kan vi trots allt lämna ”intryck” och inte bara bli ”lyssnade” på.

Jag har senast veckan blivit intervjuad av media i rollen som talesperson för vår grupp som vill rädda kvar Vikeneskolan. Och jag har fått frågorna, ”vad vill ni?”, ”vad menar ni är fel?” och liknande frågor. Jag har nu, efter att ha svarat ärligt samtliga gånger, börjat fundera om jag rakt upp och ner säger nåt fel, eller nåt som inte går fram i diskussionen. För vår önskan och vår uppfattning om läget trodde man ju skulle vara klargjord och kunna vägas in efter alla turer. Men, jag tänker enträget försöka tills vi ”vinner” eller ”förlorar”. Så här kommer ett varv till.

1. Vikeneskolan är inte komplett. Nej, det är den inte men det har aldrig setts som ett problem av oss som nyttjar den. Fördelarna av närheten till skolan överväger dessa tillkortakommanden.

2. Personalen trivs med den lilla skolan och man måste inte se rekrytering som ett problem om man tar till vara på strömmingar i samhället där vår bygd är en motpol till urbanisering i stort.

3. Resultaten hos eleverna är likvärdiga kompisar från andra skolor enligt personal som jobbat på högstadiet i Arvika. Så tillkortakommande i punkt 1 drabbar således inte resultaten.

4. Ekonomin. Besparingen (eller omfördelningen av resurser) måste ses som högst osäker för kommunen som helhet, kanske LoS får sin budget att gå ihop, men vi är alla del av kommunens budget som helhet. Trots vad kommunens representanter så kaxigt uttalat sig om kommer folk dels se sig om efter en möjlig flytt med minskade skatteintäkter som följd, dels sätta sina barn i en skola i en annan kommun med förlorad skolpeng som följd. Varför jag är säker? Det har redan börjat ske. Och, det viktigaste av allt, vad ger det för signaler till inflyttande/möjligt inflyttande av familjer med denna rockad.

5. Grovt ändrade spelregler i det enskilda livet inte bara för Vikeneskolans familjer utan för alla med barn i Edane och Brunskog som helhet. Det finns så många enskilda berättelser om hur uppdelandet av förskola i Vikene, skola och fritids i Edane drabbar den enskilda familjens möjligheter att leva och jobba som vi gör.

Jag inser att detta blev ett långt inlägg. Vi brinner fortsatt i frågan, om än med risk för att tårarna inombords över vad som håller på att ske riskerar att släcka den där lågan.

Anders Neiker, Brunskog

Jag har senast veckan blivit intervjuad av media i rollen som talesperson för vår grupp som vill rädda kvar Vikeneskolan. Och jag har fått frågorna, ”vad vill ni?”, ”vad menar ni är fel?” och liknande frågor. Jag har nu, efter att ha svarat ärligt samtliga gånger, börjat fundera om jag rakt upp och ner säger nåt fel, eller nåt som inte går fram i diskussionen. För vår önskan och vår uppfattning om läget trodde man ju skulle vara klargjord och kunna vägas in efter alla turer. Men, jag tänker enträget försöka tills vi ”vinner” eller ”förlorar”. Så här kommer ett varv till.

1. Vikeneskolan är inte komplett. Nej, det är den inte men det har aldrig setts som ett problem av oss som nyttjar den. Fördelarna av närheten till skolan överväger dessa tillkortakommanden.

2. Personalen trivs med den lilla skolan och man måste inte se rekrytering som ett problem om man tar till vara på strömmingar i samhället där vår bygd är en motpol till urbanisering i stort.

3. Resultaten hos eleverna är likvärdiga kompisar från andra skolor enligt personal som jobbat på högstadiet i Arvika. Så tillkortakommande i punkt 1 drabbar således inte resultaten.

4. Ekonomin. Besparingen (eller omfördelningen av resurser) måste ses som högst osäker för kommunen som helhet, kanske LoS får sin budget att gå ihop, men vi är alla del av kommunens budget som helhet. Trots vad kommunens representanter så kaxigt uttalat sig om kommer folk dels se sig om efter en möjlig flytt med minskade skatteintäkter som följd, dels sätta sina barn i en skola i en annan kommun med förlorad skolpeng som följd. Varför jag är säker? Det har redan börjat ske. Och, det viktigaste av allt, vad ger det för signaler till inflyttande/möjligt inflyttande av familjer med denna rockad.

5. Grovt ändrade spelregler i det enskilda livet inte bara för Vikeneskolans familjer utan för alla med barn i Edane och Brunskog som helhet. Det finns så många enskilda berättelser om hur uppdelandet av förskola i Vikene, skola och fritids i Edane drabbar den enskilda familjens möjligheter att leva och jobba som vi gör.

Jag inser att detta blev ett långt inlägg. Vi brinner fortsatt i frågan, om än med risk för att tårarna inombords över vad som håller på att ske riskerar att släcka den där lågan.

Anders Neiker, Brunskog