2016-01-10 14:13

2016-01-10 14:13

Bussen som inte kom

VÄRMLAND: Misslyckad rekrytering?

Busstrubbel. ”Våra kunders upplevelse ska vara trygga och säkra resor i rätt tid med aktuell information. Det är viktigt för oss att våra kunder bemöts på ett bra sätt.”

Så lyder Värmlandstrafiks policy.

Vad den är värd fick vi, fem resenärer från Arvika busstation till Prästängen, klart för oss veckan före jul.

Där satt eller stod vi i slask och nollgradigt och väntade och väntade, men ingen buss kom 12.30 som tidtabellen utlovade.

Tills jag plockade upp min nödmobil och kontaktade Munkfors. Tjänstemannen uttryckte sin förvåning och det kan man ju förstå. Bara några dagar tidigare hade man bytt operatör, nu till Nobina, som sparkade de förra förarna, trotjänarna i Arvika Bussbolag, och tillsatte nya. Så agerar ett multinationellt företag, Nordens största inom kollektivtrafiken, i privatiseringshelvetets tidevarv.

Kanske misslyckades deras nyrekryteringar, så ingen chaufför fanns denna busstur? Ty från Munkfors fick vi veta, att ”Turen blivit inställd”!

Ingen skugga må dock falla på tjänstemannen i V-trafik, det är inte han som upphandlar skojaroperatörerna, utan ansvariga är en sossedominerad styrelse. Som alltså inte fört in i avtalet att de tidigare chaufförerna skulle tas över vid byte av operatör. Sossepartiet som numera är EU-anpassat och vrakar ut allt till marknaden på dess egna villkor.

Nej, tjänstemannen i Munkfors hjälpte oss förtjänstfullt att få en ersättningstaxi, Arvikastationerad. Så 13.15 kom vi iväg till Prästängen.

Ska det vara så även i fortsättningen med de nya operatörerna, att det är ren tur om turen inte är inställd?

Håkan Engvall

Så lyder Värmlandstrafiks policy.

Vad den är värd fick vi, fem resenärer från Arvika busstation till Prästängen, klart för oss veckan före jul.

Där satt eller stod vi i slask och nollgradigt och väntade och väntade, men ingen buss kom 12.30 som tidtabellen utlovade.

Tills jag plockade upp min nödmobil och kontaktade Munkfors. Tjänstemannen uttryckte sin förvåning och det kan man ju förstå. Bara några dagar tidigare hade man bytt operatör, nu till Nobina, som sparkade de förra förarna, trotjänarna i Arvika Bussbolag, och tillsatte nya. Så agerar ett multinationellt företag, Nordens största inom kollektivtrafiken, i privatiseringshelvetets tidevarv.

Kanske misslyckades deras nyrekryteringar, så ingen chaufför fanns denna busstur? Ty från Munkfors fick vi veta, att ”Turen blivit inställd”!

Ingen skugga må dock falla på tjänstemannen i V-trafik, det är inte han som upphandlar skojaroperatörerna, utan ansvariga är en sossedominerad styrelse. Som alltså inte fört in i avtalet att de tidigare chaufförerna skulle tas över vid byte av operatör. Sossepartiet som numera är EU-anpassat och vrakar ut allt till marknaden på dess egna villkor.

Nej, tjänstemannen i Munkfors hjälpte oss förtjänstfullt att få en ersättningstaxi, Arvikastationerad. Så 13.15 kom vi iväg till Prästängen.

Ska det vara så även i fortsättningen med de nya operatörerna, att det är ren tur om turen inte är inställd?

Håkan Engvall

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.