2015-09-30 06:00

2015-09-30 09:41

Utveckla i stället för att avveckla

GUNNARSKOG: Skolförslaget

Skola. Järvenskolans resultat har varit mycket bra, kommunens bästa. Man skulle kunna tycka att den bästa skolan ska få utvecklas mer men nej, den ska avvecklas, oops här kommer det igen – OMÖJLIGA ARVIKA – inte logiskt någonstans.

Alla barn trivs inte heller med stora grupper av olika anledningar. Hur ska man göra då? Ska det byggas ett litet undantag för dem? Vad händer sen om inte man fyller upp lokalerna till nya skolan – ska man ta in mellanstadiet då? Eller om det kommer ett stort antal asylsökande, säg 300 stycken? som kommunen har ansvar för och som ska integreras, då kanske inte lokalerna i stället räcker till, hur ser planen ut? OBS! det blir i alla fall inte frågan om några moduler, eller hur? Hur blir det på rasterna för alla dessa barn? Är det här alla samlade resurser kommer in, ska de vara rastvakter som motverkar gängbildning? Vi förstår att alla inte har rast samtidigt men klimatet blir hårdare, det blir en tuffare arbetsmiljö för barnen.

Ska man kopiera detta tänkande, är nästa steg att samla alla äldreboenden på ett och samma ställe. Det är brist på läkare och sjuksköterskor, särskilt sommartid. Ska man lägga ner Västängsgården, Gunnebo, Lövåsen, Nybacken, Solgården med flera, för att samla all kunskap hos vårdpersonalen på ett och samma ställe? Så praktiskt, men vårdtagarna då? Livskvalitet?

Hur ger man barnen samma förutsättning? Att åka buss tar flera timmar om dagen för en del. Sedan är det läxor, aktiviteter eller umgås med familjen. De blir verkligen trötta och slitna av detta. Du som läsare, om du bor i Arvika, kan ju jämföra detta med att låta ditt barn eller barnbarn gå i Årjäng på skola där. Det tar ca 60 min enkelväg och det är ändock en asfalterad och fin väg, men det tar lång tid för barnen. Tänk er ett par timmar i bussen, varje dag. I enbart resande.

– Är det detta som menas med samma förutsättningar, att låta Järvens elever bli så trötta att de inte orkar hänga med i skolan, blir det samma förutsättningar för alla då?

Gönnerskeinger

Alla barn trivs inte heller med stora grupper av olika anledningar. Hur ska man göra då? Ska det byggas ett litet undantag för dem? Vad händer sen om inte man fyller upp lokalerna till nya skolan – ska man ta in mellanstadiet då? Eller om det kommer ett stort antal asylsökande, säg 300 stycken? som kommunen har ansvar för och som ska integreras, då kanske inte lokalerna i stället räcker till, hur ser planen ut? OBS! det blir i alla fall inte frågan om några moduler, eller hur? Hur blir det på rasterna för alla dessa barn? Är det här alla samlade resurser kommer in, ska de vara rastvakter som motverkar gängbildning? Vi förstår att alla inte har rast samtidigt men klimatet blir hårdare, det blir en tuffare arbetsmiljö för barnen.

Ska man kopiera detta tänkande, är nästa steg att samla alla äldreboenden på ett och samma ställe. Det är brist på läkare och sjuksköterskor, särskilt sommartid. Ska man lägga ner Västängsgården, Gunnebo, Lövåsen, Nybacken, Solgården med flera, för att samla all kunskap hos vårdpersonalen på ett och samma ställe? Så praktiskt, men vårdtagarna då? Livskvalitet?

Hur ger man barnen samma förutsättning? Att åka buss tar flera timmar om dagen för en del. Sedan är det läxor, aktiviteter eller umgås med familjen. De blir verkligen trötta och slitna av detta. Du som läsare, om du bor i Arvika, kan ju jämföra detta med att låta ditt barn eller barnbarn gå i Årjäng på skola där. Det tar ca 60 min enkelväg och det är ändock en asfalterad och fin väg, men det tar lång tid för barnen. Tänk er ett par timmar i bussen, varje dag. I enbart resande.

– Är det detta som menas med samma förutsättningar, att låta Järvens elever bli så trötta att de inte orkar hänga med i skolan, blir det samma förutsättningar för alla då?

Gönnerskeinger