2017-09-12 19:38

2017-09-12 19:43

Snabbtågen till Oslo stoppas i fyra år

ARVIKA: Banarbetena på den norska sidan tar längre tid än man trott

De populära snabbtågen till Oslo kommer att behöva göra en fyra år lång paus från 2018.
Detta på grund av banarbeten på den norska sidan.
Det beskedet lämnade SJ:s affärschef Anders Larsson i Arvika på tisdagen.

Snabbtågen mellan Stockholm och Oslo blev en formidabel succé när de lanserades 2015. Resenärerna från Karlstad till Oslo har ökat med 130 procent sedan starten. Eftersom Arvika är ett av få stopp på banan har både privatpersoner och företag i stan kunnat dra stor nytta av satsningen.

Men SJ:s och tågresenärernas glädje ser ut att bli kortvarig.

Längre än väntat

Jernbaneverket, den norska motsvarigheten till Trafikverket, har meddelat SJ att kontaktledningsarbetena på Kongsvingerbanan på den norska sidan kommer att ta hela fyra år.

– De har gått ifrån sitt löfte om att kontaktledningsarbetena ska ta två år. Nu säger de att det i praktiken kommer att ta fyra år, sa Anders Larsson på ett frukostmöte med Handelskammarens medlemsföretag på Scandic i Arvika på tisdagen.

Eftersom Jernbaneverket har bestämt sig för att göra underhållsarbetena dagtid, kl. 8:30–14, har SJ kommit fram till att deras snabbtåg under ombyggnadsperioden gör större nytta på andra sträckor. Anders Larsson lovade dock att man kommer att fortsätta köra till Oslo, men att man ersätter X2000-tågen med loktåg under ombyggnadsperioden.

Ska lobba hårt

”Fyra år är en lång tid”, konstaterade Handelskammarens Mikael Björemo. som intervjuade SJ-chefen på Scandic.

– Ja, men vi kommer att föra dialog med Jernbaneverket hela tiden och lobba hårt för snabbtågen. Där behöver vi all hjälp vi kan få, sa Anders Larsson.

Sista ordet är därmed inte sagt i hur lång pausen i snabbtågstrafiken blir, och Anders Larsson kunde heller inte ge några exakta svar på hur tidtabellerna kommer att se ut framöver. Beskedet att underhållsarbetet kommer att ta fyra år i stället för två kom sent, och har ställt till det för SJ när det gäller deras planeringsarbete för kommande tidtabeller.

– Den 22 september fastställs nästa tidtabell. I fredags lämnade vi in vår nya ansökan om tidtabell med de nya förutsättningarna.

Bättre punktlighet

Snabba tåg är inte det enda resenärerna önskar sig. Man vill också ha pålitliga tåg som går när de ska. De närvarande företagarna fick inför frukostmötet frågan om de hade valt bort tåget någon gång på grund av att risken är för stor att man inte kommer fram i tid. 83 procent av de närvarande företagarna sa att man hade gjort det flera gånger, och resten att man gjort det någon enstaka gång.

– Det där är lite av en myt, att tågen inte går i tid. Det sprids så lätt en bild av att det är så. Men nio av tio tåg är i tid, svarade Anders Larsson.

”Otroligt stabil”

På sträckan Karlstad–Göteborg är punktligheten enligt Anders Larsson numera 90 procent. En ”otroligt stabil” sträcka, enligt affärschefen. Till Oslo är punktligheten numera 80 procent, efter att ha varit så låg som 60 förra året på den 4,5 timme långa sträckan mellan huvudstäderna.

– Det är ganska bra med tanke på den omfattande trafiken och de långa enkelspåriga sträckorna.

Han säger att arbetet för att förbättra punktligheten fortsätter och målsättningen är 95 procents punktlighet.

– Det är vad som krävs för att få folk att välja bort bilen.

Snabbtågen mellan Stockholm och Oslo blev en formidabel succé när de lanserades 2015. Resenärerna från Karlstad till Oslo har ökat med 130 procent sedan starten. Eftersom Arvika är ett av få stopp på banan har både privatpersoner och företag i stan kunnat dra stor nytta av satsningen.

Men SJ:s och tågresenärernas glädje ser ut att bli kortvarig.

Längre än väntat

Jernbaneverket, den norska motsvarigheten till Trafikverket, har meddelat SJ att kontaktledningsarbetena på Kongsvingerbanan på den norska sidan kommer att ta hela fyra år.

– De har gått ifrån sitt löfte om att kontaktledningsarbetena ska ta två år. Nu säger de att det i praktiken kommer att ta fyra år, sa Anders Larsson på ett frukostmöte med Handelskammarens medlemsföretag på Scandic i Arvika på tisdagen.

Eftersom Jernbaneverket har bestämt sig för att göra underhållsarbetena dagtid, kl. 8:30–14, har SJ kommit fram till att deras snabbtåg under ombyggnadsperioden gör större nytta på andra sträckor. Anders Larsson lovade dock att man kommer att fortsätta köra till Oslo, men att man ersätter X2000-tågen med loktåg under ombyggnadsperioden.

Ska lobba hårt

”Fyra år är en lång tid”, konstaterade Handelskammarens Mikael Björemo. som intervjuade SJ-chefen på Scandic.

– Ja, men vi kommer att föra dialog med Jernbaneverket hela tiden och lobba hårt för snabbtågen. Där behöver vi all hjälp vi kan få, sa Anders Larsson.

Sista ordet är därmed inte sagt i hur lång pausen i snabbtågstrafiken blir, och Anders Larsson kunde heller inte ge några exakta svar på hur tidtabellerna kommer att se ut framöver. Beskedet att underhållsarbetet kommer att ta fyra år i stället för två kom sent, och har ställt till det för SJ när det gäller deras planeringsarbete för kommande tidtabeller.

– Den 22 september fastställs nästa tidtabell. I fredags lämnade vi in vår nya ansökan om tidtabell med de nya förutsättningarna.

Bättre punktlighet

Snabba tåg är inte det enda resenärerna önskar sig. Man vill också ha pålitliga tåg som går när de ska. De närvarande företagarna fick inför frukostmötet frågan om de hade valt bort tåget någon gång på grund av att risken är för stor att man inte kommer fram i tid. 83 procent av de närvarande företagarna sa att man hade gjort det flera gånger, och resten att man gjort det någon enstaka gång.

– Det där är lite av en myt, att tågen inte går i tid. Det sprids så lätt en bild av att det är så. Men nio av tio tåg är i tid, svarade Anders Larsson.

”Otroligt stabil”

På sträckan Karlstad–Göteborg är punktligheten enligt Anders Larsson numera 90 procent. En ”otroligt stabil” sträcka, enligt affärschefen. Till Oslo är punktligheten numera 80 procent, efter att ha varit så låg som 60 förra året på den 4,5 timme långa sträckan mellan huvudstäderna.

– Det är ganska bra med tanke på den omfattande trafiken och de långa enkelspåriga sträckorna.

Han säger att arbetet för att förbättra punktligheten fortsätter och målsättningen är 95 procents punktlighet.

– Det är vad som krävs för att få folk att välja bort bilen.