2017-08-08 16:45

2017-08-08 20:52

Nu är Artscapes konstverk klara

ARVIKA: Artscape

Gatukonstfestivalen Artscape drar vidare i Värmland, i Arvika är de två verken nu klara. Artscapes grundare, Daniel Wakeham och Tor Hedendahl, är nöjda med resultatet.

Under förra veckan var den brittiska konstnärsduon Nomad Clan och den indonesiske konstnären Wild Drawing i Arvika och målade en varsin vägg på Hantverksgatan.

Nu är målningarna klara, konstnärerna har åkt vidare i världen och Artscape fortsätter nu på andra platser i Värmland. Det är totalt tio värmländska kommuner som deltar i gatukonstfestivalen.

Artscapes grundare, Daniel Wakeham och Tor Hedendahl, har lagt ner mycket tid på att hitta rätt väggar och placera ut rätt konstnär på rätt ort.

– Varje kommun i Värmland är väldigt unik och har sin unika identitet. Vi har försökt att få känsla för vilken typ av konstverk som passar på vilken plats. Jag tror till exempel att konstverken i Arvika inte hade gjort sig lika bra i vissa av de andra kommunerna, säger Daniel Wakeham.

Vita älgar

Artscape har valt att lansera årets festival som White Moose Project, efter den population av vita älgar som finns i Värmland.

– Många av den här typen av projekt runt om i världen är nästan alltid i urbana stadsmiljöer, och vi valde att ta ut det på landsbygden genom att ha Värmland som plats. Då valde vi att profilera oss med den vinkeln internationellt, säger Daniel.

Häromdagen fick de se en vit älg strax utanför Arvika.

– Det var magiskt. Det är kul för många av de utländska konstnärerna tror ju att det är en myt, säger Tor Hedendahl.

Daniel och Tor berättar att Arvika har de bästa väggarna i hela Värmland.

– I vissa andra kommuner var det svårare att hitta rätt ytor, men när vi hade gått runt i Arvika hade vi en önskelista på säkert 20 väggar, säger Daniel och fortsätter:

– Precis som alla andra kommuner i Värmland har vi blivit jätteväl mottagna i Arvika. Värmland är ett fruktansvärt trevligt och välkomnande landskap.

För Artscape är det viktigt att ta in den lokala historien och förmedla det till konstnärerna.

– Det är jätteviktigt att konstverken förankras naturligt i staden, att det inte bara är att Artscape dyker upp, målar ett konstverk och sticker. Det här konstverket ska leva kvar i minst 20 år till och då måste det tillhöra Arvika, det kan inte vara någonting som har växt till utifrån, säger Daniel.

Under förra veckan var den brittiska konstnärsduon Nomad Clan och den indonesiske konstnären Wild Drawing i Arvika och målade en varsin vägg på Hantverksgatan.

Nu är målningarna klara, konstnärerna har åkt vidare i världen och Artscape fortsätter nu på andra platser i Värmland. Det är totalt tio värmländska kommuner som deltar i gatukonstfestivalen.

Artscapes grundare, Daniel Wakeham och Tor Hedendahl, har lagt ner mycket tid på att hitta rätt väggar och placera ut rätt konstnär på rätt ort.

– Varje kommun i Värmland är väldigt unik och har sin unika identitet. Vi har försökt att få känsla för vilken typ av konstverk som passar på vilken plats. Jag tror till exempel att konstverken i Arvika inte hade gjort sig lika bra i vissa av de andra kommunerna, säger Daniel Wakeham.

Vita älgar

Artscape har valt att lansera årets festival som White Moose Project, efter den population av vita älgar som finns i Värmland.

– Många av den här typen av projekt runt om i världen är nästan alltid i urbana stadsmiljöer, och vi valde att ta ut det på landsbygden genom att ha Värmland som plats. Då valde vi att profilera oss med den vinkeln internationellt, säger Daniel.

Häromdagen fick de se en vit älg strax utanför Arvika.

– Det var magiskt. Det är kul för många av de utländska konstnärerna tror ju att det är en myt, säger Tor Hedendahl.

Daniel och Tor berättar att Arvika har de bästa väggarna i hela Värmland.

– I vissa andra kommuner var det svårare att hitta rätt ytor, men när vi hade gått runt i Arvika hade vi en önskelista på säkert 20 väggar, säger Daniel och fortsätter:

– Precis som alla andra kommuner i Värmland har vi blivit jätteväl mottagna i Arvika. Värmland är ett fruktansvärt trevligt och välkomnande landskap.

För Artscape är det viktigt att ta in den lokala historien och förmedla det till konstnärerna.

– Det är jätteviktigt att konstverken förankras naturligt i staden, att det inte bara är att Artscape dyker upp, målar ett konstverk och sticker. Det här konstverket ska leva kvar i minst 20 år till och då måste det tillhöra Arvika, det kan inte vara någonting som har växt till utifrån, säger Daniel.

  • Anton Eriksson