2017-04-19 06:00

2017-04-19 06:00

Nytänk i marinbranschen

ÅMOTFORS: Har lanserat ny produktlinje

Åmotforsföretaget Aluhaven AB har nyligen lanserat en ny produktlinje för marinbranschen: Flytbryggor, landgångar och båtbommar i aluminium
– Det blir mindre miljöpåverkan, säger vd:n Kjell-Erik Löfblad.

I Norden är flytbryggor, landgångar och båtbommar traditionellt tillverkade av betong, trä eller stål.

Men nu utmanas marinbranschen av Åmotforsföretaget Aluhaven AB som tillverkar samma produkter – men i aluminium.

Marinprodukter

Vd:n Kjell-Erik Löfblad, som sedan 2005 drivit företaget Rör & Smide i Vittensten AB, började utveckla produkterna 2014 och året därpå bildade han bolaget Aluhaven AB.

– Tidigare gjorde jag detaljer åt en firma i Norge som tillverkade marinprodukter. Men den firman försvann och då började jag utveckla en egen konstruktion med annat utseende och funktion. Tanken var att göra det starkare, bättre och snyggare, säger Kjell-Erik Löfblad.

Han har utvecklat produkterna tillsammans med Oddbjørn Grønnevik som tidigare drev den norska firman.

– Han blev min marinmentor, han har lärt mig allt på den marintekniska sidan.

Ekosmarta

Att produkterna tillverkas i aluminium har en rad fördelar, enligt Kjell-Erik.

De väger mindre, håller längre och har en mindre miljöpåverkan. Det blir ingen utfällning av zink och bly och alla komponenter är återvinningsbara.

Kjell-Erik kallar sina produkter för ekosmarta.

– I mina ögon har det inte hänt något nytt i marinbranschen sedan 1960-talet, men det här är en helt ny teknik. För vår framtid är det en viktig sak i den marina världen, säger Kjell-Erik.

Tagit fart

Den nya produktlinjen – som innehåller flytbryggor, landgångar och båtbommar – lanserades förra sommaren.

Och nu börjar försäljningen ta fart på allvar. Kunder är privatpersoner, båtklubbar, hamnar och kommuner.

– Jag har koncept som passar fyra meters ekor upp till 48 fots segelbåtar. Vi tillverkar vad kunden önskar. Nu rullar det på bra, vi säljer hyfsat och har många affärer på gång och har redan återförsäljare i både Sverige och Norge.

Stor investering

När Kjell-Erik startade Aluhaven AB köpte han också upp en grannfastighet till Rör & Smide i Vittensten AB. Båda företagen fick inte plats i samma lokaler och hanteringen av aluminium kräver rena miljöer.

Totalt har Kjell-Erik Löfblad investerat 5,5 miljoner kronor i Aluhaven. Pengarna har gått till fastighetsköp, renovering och produktutveckling.

– Det är en tuff satsning, men jag har alltid trott på idén. Jag hade känt ånger om jag inte hade gjort det, säger han.

I dag har företagen sju anställda.

Hur stort tror du det kan det bli?

– Vi klarar inte av att tillverka hur mycket som helst, så ribban lägger vi själva. Men potentialen för det finns det inget stopp för i marinvärlden, säger Kjell-Erik Löfblad.

I Norden är flytbryggor, landgångar och båtbommar traditionellt tillverkade av betong, trä eller stål.

Men nu utmanas marinbranschen av Åmotforsföretaget Aluhaven AB som tillverkar samma produkter – men i aluminium.

Marinprodukter

Vd:n Kjell-Erik Löfblad, som sedan 2005 drivit företaget Rör & Smide i Vittensten AB, började utveckla produkterna 2014 och året därpå bildade han bolaget Aluhaven AB.

– Tidigare gjorde jag detaljer åt en firma i Norge som tillverkade marinprodukter. Men den firman försvann och då började jag utveckla en egen konstruktion med annat utseende och funktion. Tanken var att göra det starkare, bättre och snyggare, säger Kjell-Erik Löfblad.

Han har utvecklat produkterna tillsammans med Oddbjørn Grønnevik som tidigare drev den norska firman.

– Han blev min marinmentor, han har lärt mig allt på den marintekniska sidan.

Ekosmarta

Att produkterna tillverkas i aluminium har en rad fördelar, enligt Kjell-Erik.

De väger mindre, håller längre och har en mindre miljöpåverkan. Det blir ingen utfällning av zink och bly och alla komponenter är återvinningsbara.

Kjell-Erik kallar sina produkter för ekosmarta.

– I mina ögon har det inte hänt något nytt i marinbranschen sedan 1960-talet, men det här är en helt ny teknik. För vår framtid är det en viktig sak i den marina världen, säger Kjell-Erik.

Tagit fart

Den nya produktlinjen – som innehåller flytbryggor, landgångar och båtbommar – lanserades förra sommaren.

Och nu börjar försäljningen ta fart på allvar. Kunder är privatpersoner, båtklubbar, hamnar och kommuner.

– Jag har koncept som passar fyra meters ekor upp till 48 fots segelbåtar. Vi tillverkar vad kunden önskar. Nu rullar det på bra, vi säljer hyfsat och har många affärer på gång och har redan återförsäljare i både Sverige och Norge.

Stor investering

När Kjell-Erik startade Aluhaven AB köpte han också upp en grannfastighet till Rör & Smide i Vittensten AB. Båda företagen fick inte plats i samma lokaler och hanteringen av aluminium kräver rena miljöer.

Totalt har Kjell-Erik Löfblad investerat 5,5 miljoner kronor i Aluhaven. Pengarna har gått till fastighetsköp, renovering och produktutveckling.

– Det är en tuff satsning, men jag har alltid trott på idén. Jag hade känt ånger om jag inte hade gjort det, säger han.

I dag har företagen sju anställda.

Hur stort tror du det kan det bli?

– Vi klarar inte av att tillverka hur mycket som helst, så ribban lägger vi själva. Men potentialen för det finns det inget stopp för i marinvärlden, säger Kjell-Erik Löfblad.