2016-09-16 06:00

2016-09-16 06:00

Fuktig oas ska nå nya målgrupper

HÄLSA: Inte bara för Arvikaborna

På Arvika Hamam är det mesta sig likt – i hamamet. Men nu breddar företaget sin verksamhet. En ny webbshop ska ge affärer och nå nya målgrupper. Och nu ska man också satsa på uppsökande verksamhet med massagebehandlingar ute på företag.

I den varma och fuktiga oasen på Fabriksgatan kan man bada sig ren både på ut- och insidan. Elin Tienvieri, certifierad massageterapeut, och hennes kollegor erbjuder inte bara varma bad och stenhällar, ångbastu, tvagning och relaxavdelning i vackra lokaler fyllda med lokal historia. Här kan man också få massage, eller om man vill gå ännu mer på djupet, healing och medial vägledning.

– Jag tycker om att möta människor och vill skapa ett förtroende och personlig relation med gästerna, säger Elin Tienvieri.

Hon har drivit verksamheten i två år. Först ihop med sin kompanjon Ija Åkesdotter, men sedan i vintras tillsammans med Stefan Ahlmark, Karlstad, som då gick in som delägare och styrelseordförande.

Ovanlig kombination

Elin Tienvieri kombinerar att vara smart affärskvinna med att jobba praktiskt med saker som är så långt från den vanliga businessvärlden man kan tänka sig. Hon ger inte bara klassisk massage utan kan även ge andliga behandlingar och till och med åka ut på hus- och energireningsuppdrag, där hon med olika metoder renar hus vars ägare uppfattar negativa energier från huset.

Hennes nya kompanjon har sin styrka uteslutande på business-sidan.

– Vi kompletterar varandra bra. Vi har olika bakgrunder men delar värderingar. Vi är överens om att det är hög kvalitet och hög service som ska genomsyra verksamheten.

Försäljningen ökar

Under hennes två år i ledningen har antalet badande gäster varit ungefär det samma hela tiden. Men försäljningen när det gäller behandlingarna har ökat.

– Första året var det tufft ekonomiskt. Men jag tror på ett bra kommande år, säger hon.

Arvika Hamam når hela tiden nya målgrupper.

– Vi har haft gäster från både Stockholm, Göteborg och Oslo.

Nu intensifieras arbetet med att vidga målgruppen och stärka varumärket. Ett nytt sätt att nå ut är webbshoppen.

– Det är först och främst lokala och ekologiska produkter vi säljer.

Det handlar bland annat om badlakan från Klässbol och hudvårdsprodukter från Brunskog. Elin Tienvieri ser ett stort värde i att använda lokala produkter och att vårda den lokala känslan i verksamheten.

Gemensamt bad

Ett annat sätt att vidga målgruppen är ”Fredagslyx”, ett nytt koncept där kvinnor och män kan bada samtidigt. Separat bad för kvinnor och män är annars det vanliga i hamamet.

Fokuset på företagskunder kommer att bli ännu starkare, bland annat genom att personal från Arvika Hamam erbjuder massage ute på företag.

– Det finns ett stort sug och vi kommer att behöva fler massörer, säger Elin Tienvieri.

I den varma och fuktiga oasen på Fabriksgatan kan man bada sig ren både på ut- och insidan. Elin Tienvieri, certifierad massageterapeut, och hennes kollegor erbjuder inte bara varma bad och stenhällar, ångbastu, tvagning och relaxavdelning i vackra lokaler fyllda med lokal historia. Här kan man också få massage, eller om man vill gå ännu mer på djupet, healing och medial vägledning.

– Jag tycker om att möta människor och vill skapa ett förtroende och personlig relation med gästerna, säger Elin Tienvieri.

Hon har drivit verksamheten i två år. Först ihop med sin kompanjon Ija Åkesdotter, men sedan i vintras tillsammans med Stefan Ahlmark, Karlstad, som då gick in som delägare och styrelseordförande.

Ovanlig kombination

Elin Tienvieri kombinerar att vara smart affärskvinna med att jobba praktiskt med saker som är så långt från den vanliga businessvärlden man kan tänka sig. Hon ger inte bara klassisk massage utan kan även ge andliga behandlingar och till och med åka ut på hus- och energireningsuppdrag, där hon med olika metoder renar hus vars ägare uppfattar negativa energier från huset.

Hennes nya kompanjon har sin styrka uteslutande på business-sidan.

– Vi kompletterar varandra bra. Vi har olika bakgrunder men delar värderingar. Vi är överens om att det är hög kvalitet och hög service som ska genomsyra verksamheten.

Försäljningen ökar

Under hennes två år i ledningen har antalet badande gäster varit ungefär det samma hela tiden. Men försäljningen när det gäller behandlingarna har ökat.

– Första året var det tufft ekonomiskt. Men jag tror på ett bra kommande år, säger hon.

Arvika Hamam når hela tiden nya målgrupper.

– Vi har haft gäster från både Stockholm, Göteborg och Oslo.

Nu intensifieras arbetet med att vidga målgruppen och stärka varumärket. Ett nytt sätt att nå ut är webbshoppen.

– Det är först och främst lokala och ekologiska produkter vi säljer.

Det handlar bland annat om badlakan från Klässbol och hudvårdsprodukter från Brunskog. Elin Tienvieri ser ett stort värde i att använda lokala produkter och att vårda den lokala känslan i verksamheten.

Gemensamt bad

Ett annat sätt att vidga målgruppen är ”Fredagslyx”, ett nytt koncept där kvinnor och män kan bada samtidigt. Separat bad för kvinnor och män är annars det vanliga i hamamet.

Fokuset på företagskunder kommer att bli ännu starkare, bland annat genom att personal från Arvika Hamam erbjuder massage ute på företag.

– Det finns ett stort sug och vi kommer att behöva fler massörer, säger Elin Tienvieri.