2016-08-24 15:45

2016-08-24 15:45

Kurs gör unga ekonomismarta

EDA: Fokus på privatekonomi och konsumenträtt

Kunskapskraven på konsumenter ökar och allt fler unga drar på sig skulder.
Under veckan har unga vuxna i Eda gått en kurs i privatekonomi och konsumenträtt.

Det är inte lätt att vara ung och konsument i dag, menar Katrin Rundström som är utbildningsledare för Ekonomismart.

– Det är ett massivt konsumtionstryck mot unga. Reklam och marknadsföring vänder sig specifikt mot unga eftersom de är trendsättare, säger hon.

Det har lett till att allt fler unga drar på sig skulder. För samtidigt som konsumenttrycket är högt så har inte alla unga människor en stabil inkomst.

– Det är svårt att planera ekonomin om man har en låg eller varierad månadsinkomst. Och i kombination med det finns det lättillgängliga krediter. Unga har ett starkt köptryck men har inte pengarna – men det finns pengar att få för ett väldigt dyrt pris, säger Katrin Rundström.

Tiotal deltagare

Under tisdagen och onsdagen deltog ett tiotal unga vuxna i kursen Klimatsmart som hölls på Eda gymnasieskola.

Kursen anordnas av Konsumentverket, Finansinspektionen och Folkuniversitetet.

Katrin Rundström, som tidigare jobbade som budget- och skuldrådgivare, grundade kursen för sju år sedan när hon såg att allt fler unga fick problem med sin privatekonomi.

– Så jag ville göra något förebyggande så man inte hamnar i den situationen. Kursen handlar inte om hur man placerar aktier, utan den ska ge en bred grund för att klara vardagen. Förr sparade man pengar och köpte något, i dag lånar man och betalar dubbelt så mycket i morgon, säger hon.

Kritiska

Kursen fokuserar på konsumenträtt, reklam, vardagsekonomi, sparande och samboregler.

– Tanken är att deltagarna ska bli kritiskt, medvetna konsumenter. Mycket ansvar har flyttats över till konsumenten. Förut fanns bara ett telefonabonnemang, i dag finns en hel djungel. Och ansvaret att välja rätt ligger hos konsumenten, man måste granska och jämföra. Därför behövs kunskap, säger Katrin Runström.

Samhället har förändrats en hel del på senare tid, menar Katrin Rundström.

– Vi förväntas konsumera och visa upp vilka vi vill vara genom hur vi klär oss och vilka prylar vi har. Förut identifierade vi oss mer med andra saker, som med vårt yrke, säger hon.

Gillade kursen

Michelle Högberg, 21, var en av alla som gick kursen. Hon tyckte den var bra.

– Det var väldigt lärorikt, säger hon.

Och fortsätter:

– Vi har fått lära oss om ekonomi och vilka rättigheter vi har.

Något nytt du har lärt dig?

– Ja, om man blir nykär och blir sambo kan man skriva på papper så det inte blir något strul om det tar slut. Och man ska alltid läsa igenom kontrakt noga innan man skriver på, säger Michelle Högberg.

Det är inte lätt att vara ung och konsument i dag, menar Katrin Rundström som är utbildningsledare för Ekonomismart.

– Det är ett massivt konsumtionstryck mot unga. Reklam och marknadsföring vänder sig specifikt mot unga eftersom de är trendsättare, säger hon.

Det har lett till att allt fler unga drar på sig skulder. För samtidigt som konsumenttrycket är högt så har inte alla unga människor en stabil inkomst.

– Det är svårt att planera ekonomin om man har en låg eller varierad månadsinkomst. Och i kombination med det finns det lättillgängliga krediter. Unga har ett starkt köptryck men har inte pengarna – men det finns pengar att få för ett väldigt dyrt pris, säger Katrin Rundström.

Tiotal deltagare

Under tisdagen och onsdagen deltog ett tiotal unga vuxna i kursen Klimatsmart som hölls på Eda gymnasieskola.

Kursen anordnas av Konsumentverket, Finansinspektionen och Folkuniversitetet.

Katrin Rundström, som tidigare jobbade som budget- och skuldrådgivare, grundade kursen för sju år sedan när hon såg att allt fler unga fick problem med sin privatekonomi.

– Så jag ville göra något förebyggande så man inte hamnar i den situationen. Kursen handlar inte om hur man placerar aktier, utan den ska ge en bred grund för att klara vardagen. Förr sparade man pengar och köpte något, i dag lånar man och betalar dubbelt så mycket i morgon, säger hon.

Kritiska

Kursen fokuserar på konsumenträtt, reklam, vardagsekonomi, sparande och samboregler.

– Tanken är att deltagarna ska bli kritiskt, medvetna konsumenter. Mycket ansvar har flyttats över till konsumenten. Förut fanns bara ett telefonabonnemang, i dag finns en hel djungel. Och ansvaret att välja rätt ligger hos konsumenten, man måste granska och jämföra. Därför behövs kunskap, säger Katrin Runström.

Samhället har förändrats en hel del på senare tid, menar Katrin Rundström.

– Vi förväntas konsumera och visa upp vilka vi vill vara genom hur vi klär oss och vilka prylar vi har. Förut identifierade vi oss mer med andra saker, som med vårt yrke, säger hon.

Gillade kursen

Michelle Högberg, 21, var en av alla som gick kursen. Hon tyckte den var bra.

– Det var väldigt lärorikt, säger hon.

Och fortsätter:

– Vi har fått lära oss om ekonomi och vilka rättigheter vi har.

Något nytt du har lärt dig?

– Ja, om man blir nykär och blir sambo kan man skriva på papper så det inte blir något strul om det tar slut. Och man ska alltid läsa igenom kontrakt noga innan man skriver på, säger Michelle Högberg.

Ekonomitips

Konkreta tips från Katrin Rundström

Planera ekonomin, gör en budget

Konfrontera ditt köpbeteende genom att följa upp kvitton och kontoutdrag

Betala inte mer än prislappen

Jämför och var kritisk

Källa: