2016-08-12 06:00

2016-08-12 06:00

Celebert besök i hamnen

ARVIKA: Möt engelsmännen Alison och Roger

En celebritet har legat i Arvikas hamn. Skönheten heter Lily och är en 15 meter lång så kallad barge, en engelskbyggd holländsk kanalbåt. Möt ägaren, Alison Alderton, som är en av Englands mest kända skribenter och fotografer med specialitet på vattenvägar i hela Europa!

I en dryg vecka hade jag beundrat båten vid mina dagliga promenader utmed gästhamnen på Strand. Liknande båtar har jag bara sett i Amsterdam. I sanning en ovanlig gäst i Arvika, som ändå kan stoltsera med att ha Sveriges innersta hamn.

Men en morgon hade jag tur och mötte ägarna på väg från båten. Nice boat!

Och därmed var bekantskapen gjord med Alison och hennes sambo Roger Harrington, båda från England.

Vid det korta mötet konstaterades att Alison och jag var kollegor samt att paret gärna tog emot för en artikel. Men först måste de göra en tur med bilen för att leta efter en uppställningsplats för Lily i Sverige över vintern.

Kaffe och kaka

Full av förväntan äntrade jag några dagar senare Lily, där jag direkt inbjöds ned till Salongen, en mysig kombination av allrum och kök. Här välkomnades jag också av valpen Maksi, parets nya beagle.

Tea or coffea? Det blev kaffe och hembakad kaka. Roger är bra på bakning visade det sig.

Jag fick en dryg timmes spännande intervju med paret, som tyvärr redan samma dag måste vända åter mot Vänern och nya äventyr via Göta kanal mot Stockholm.

Det visade sig snart att Alison och Roger år 2005 gjorde det som många aldrig vågat – bytte bekvämlighet mot livskvalité – och i stället satsade på det gemensamma intresset för båtliv, natur och historik.

Alison, som egentligen är utbildad inom design och konst, var genuint trött på jobbet på en begravningsbyrå och Roger hängde direkt på då han kunde fortsätta sitt jobb som ingenjör delvis på distans. Now or never!

De har aldrig ångrat sin nya livsstil, som fört dem runt på vattenvägarna i stora delar av Europa. Inkomsterna har de fått genom Alisons artiklar och foton i en mängd böcker och tidskrifter (Waterways World, Canals rivers+boats, Towpath, Canal Boat Magazine, Womans Weekly Magazine, etc) samt Rogers konsultjobb. Inga stora pengar, men tillräckligt för att de ska kunna föra det liv, som båda älskar.

Sålde huset

Huset i England såldes när Lily inköptes. Deras enda fasta punkt är nu ett litet hus i Danmark.

Äventyret startade med fyra års resor på vattenvägarna/kanalerna i England åtföljda av ytterligare ett par år på Irland. År 2012 inledde paret två års utforskning av Hollands kanaler, innan de vände fören mot de tyska farvattnen.

Alison visar en bild från julen 2014 i Berlin, där deras förra hund Buster står på Lilys snötäckta däck. Buster ser frusen ut, men Alison intygar att inomhus rådde härlig julstämning tack vare den vedeldade kaminen mitt i båten. Helst ingen jul på land!

I fjol lämnade de Lübeck för Danmark och i år ställdes färden till Sverige och Göteborg. Här gjordes turer ända till Halmstad innan de vände om. Färden över Kattegatt och öppet hav är inget som kanalfarare gillar.

Desto trevligare hade paret på resan uppför Göta älv till Vänern. De hade kompassen respektive GPS: en inställda på en tvåveckorstur tur på Dalslands kanal, men så blev det inte. De förälskade sig i naturen runt kanalen med dess sjöar och de två veckorna blev snabbt till sju....

Very charming and nice people everywhere!

Trivs i Sverige

Trion (Maksi räknas också som del av manskapet) blev så populär bland kanalens slussvaktare och dess båtfolk, som inbjöd dem att som hedersgäster delta i firande av Dalslands 150-årsjubileum år 2018. Självklart lovade de att återkomma. Kanske tillsammans med vänner i en hel armada av kanalbåtar!

Alison och Roger stortrivs i svenska farvatten. Resan från slussen i Säffle uppför Vikingaleden till Arvika prisas för sin natur medan Arvikas läge vid Kyrkviken beskrivs som very charming.

Säkert kommer vår vackra vattenled att omnämnas med värme i Alisons artiklar och kommande bok, där skeppshundarna Buster ( avled 2015) och Maksi har en av huvudrollerna.

Det kändes litet trist att se Lily passera bryggan vid Blåsut på Glafsfjorden i lördags. Tänk om jag hade kunnat följa med...

I en dryg vecka hade jag beundrat båten vid mina dagliga promenader utmed gästhamnen på Strand. Liknande båtar har jag bara sett i Amsterdam. I sanning en ovanlig gäst i Arvika, som ändå kan stoltsera med att ha Sveriges innersta hamn.

Men en morgon hade jag tur och mötte ägarna på väg från båten. Nice boat!

Och därmed var bekantskapen gjord med Alison och hennes sambo Roger Harrington, båda från England.

Vid det korta mötet konstaterades att Alison och jag var kollegor samt att paret gärna tog emot för en artikel. Men först måste de göra en tur med bilen för att leta efter en uppställningsplats för Lily i Sverige över vintern.

Kaffe och kaka

Full av förväntan äntrade jag några dagar senare Lily, där jag direkt inbjöds ned till Salongen, en mysig kombination av allrum och kök. Här välkomnades jag också av valpen Maksi, parets nya beagle.

Tea or coffea? Det blev kaffe och hembakad kaka. Roger är bra på bakning visade det sig.

Jag fick en dryg timmes spännande intervju med paret, som tyvärr redan samma dag måste vända åter mot Vänern och nya äventyr via Göta kanal mot Stockholm.

Det visade sig snart att Alison och Roger år 2005 gjorde det som många aldrig vågat – bytte bekvämlighet mot livskvalité – och i stället satsade på det gemensamma intresset för båtliv, natur och historik.

Alison, som egentligen är utbildad inom design och konst, var genuint trött på jobbet på en begravningsbyrå och Roger hängde direkt på då han kunde fortsätta sitt jobb som ingenjör delvis på distans. Now or never!

De har aldrig ångrat sin nya livsstil, som fört dem runt på vattenvägarna i stora delar av Europa. Inkomsterna har de fått genom Alisons artiklar och foton i en mängd böcker och tidskrifter (Waterways World, Canals rivers+boats, Towpath, Canal Boat Magazine, Womans Weekly Magazine, etc) samt Rogers konsultjobb. Inga stora pengar, men tillräckligt för att de ska kunna föra det liv, som båda älskar.

Sålde huset

Huset i England såldes när Lily inköptes. Deras enda fasta punkt är nu ett litet hus i Danmark.

Äventyret startade med fyra års resor på vattenvägarna/kanalerna i England åtföljda av ytterligare ett par år på Irland. År 2012 inledde paret två års utforskning av Hollands kanaler, innan de vände fören mot de tyska farvattnen.

Alison visar en bild från julen 2014 i Berlin, där deras förra hund Buster står på Lilys snötäckta däck. Buster ser frusen ut, men Alison intygar att inomhus rådde härlig julstämning tack vare den vedeldade kaminen mitt i båten. Helst ingen jul på land!

I fjol lämnade de Lübeck för Danmark och i år ställdes färden till Sverige och Göteborg. Här gjordes turer ända till Halmstad innan de vände om. Färden över Kattegatt och öppet hav är inget som kanalfarare gillar.

Desto trevligare hade paret på resan uppför Göta älv till Vänern. De hade kompassen respektive GPS: en inställda på en tvåveckorstur tur på Dalslands kanal, men så blev det inte. De förälskade sig i naturen runt kanalen med dess sjöar och de två veckorna blev snabbt till sju....

Very charming and nice people everywhere!

Trivs i Sverige

Trion (Maksi räknas också som del av manskapet) blev så populär bland kanalens slussvaktare och dess båtfolk, som inbjöd dem att som hedersgäster delta i firande av Dalslands 150-årsjubileum år 2018. Självklart lovade de att återkomma. Kanske tillsammans med vänner i en hel armada av kanalbåtar!

Alison och Roger stortrivs i svenska farvatten. Resan från slussen i Säffle uppför Vikingaleden till Arvika prisas för sin natur medan Arvikas läge vid Kyrkviken beskrivs som very charming.

Säkert kommer vår vackra vattenled att omnämnas med värme i Alisons artiklar och kommande bok, där skeppshundarna Buster ( avled 2015) och Maksi har en av huvudrollerna.

Det kändes litet trist att se Lily passera bryggan vid Blåsut på Glafsfjorden i lördags. Tänk om jag hade kunnat följa med...

  • Bodil Diseth

Lily

Vikt:15 ton, längd: 15 m, bredd: 3 m. Bästa marschfart 5 knop i timmen

Djupgående cirka 1 m. Dieseltanken rymmer 360 l. Vattentanken 500 l. Köl och skrov av stål.

Tilläggas bör att styrhyttens tak kan fällas ned vid behov!

Källa: