2016-08-11 13:01

2016-08-11 16:03

Ett lyft för de som cyklar

NORRA BY: Bro över riksväg 61

Nu är gång- och cykelbron i Norra By på plats.

Etappen Åmotfors-Norra By som ingår i Trafikverkets och Arvika och Eda kommuners förbättring av riksväg 61 fortskrider enligt planerna. I onsdags morse, till och med före utsatt tid, kom exempelvis den 27 ton tunga gång- och cykelbron i Norra By på plats efter insatser av bland annat kranbilsförare Simon Johansson, anställd av Nordic Crane från Kynningsrud.

– Lastbilen med bron kom i går kväll, i dag på morgonen har vi lossat den och monterat den. Även om det är många timmars förberedelser tog själva lyfter bara 25 minuter, säger Simon.

Skicklighet

Via bland annat stroppar på kranbilen, fyra lyftpunkter på bron och yrkesskicklighet i övrigt kom bron på plats.

Är detta vardagsmat för dig?

– Nja, inte träbroar, men det blir fler och fler lyft med dem för det är ju en billigare konstruktion även om den är stark och håller länge.

Passar

Träbron, placerad 5,25 meter över 61:an, är tillverkad av Martinssons från norrländska Bygdsiljum (Skellefteå), en bro för ett par miljoner kronor som nu ska underlätta för gående och cyklister i dessa trakter.

– Den ser fin ut och passar in här, säger Björn Jonsson, projektledare på Trafikverket i Karlstad. Träbroar lämpar sig som gc-broar.

2016/2017

Etappen Åmotfors-Norra By är totalt sett 4,5 kilometer lång och kostnadsberäknad till knappt 40 miljoner kronor inkluderat medfinansiering av Arvika och Eda kommuner. Entreprenörer är Veidekke och runt årsskiftet ska allt vara klart, enligt Björn Jonsson.

– Arbetena rullar på, för dagen håller vi på med uppsättning av skyddsräcken och närmare Åmotfors pågår breddningsarbeten. När arbetena med och runt bron är klara kommer vi att släppa på trafiken på den förbättrade långa raksträckan över Renbäcken så att trafiken inte behöver gå via den avstickare vi gjort förbi broområdet. Här, nära bron, ska det också breddas på ett parti.

Etappen Åmotfors-Norra By som ingår i Trafikverkets och Arvika och Eda kommuners förbättring av riksväg 61 fortskrider enligt planerna. I onsdags morse, till och med före utsatt tid, kom exempelvis den 27 ton tunga gång- och cykelbron i Norra By på plats efter insatser av bland annat kranbilsförare Simon Johansson, anställd av Nordic Crane från Kynningsrud.

– Lastbilen med bron kom i går kväll, i dag på morgonen har vi lossat den och monterat den. Även om det är många timmars förberedelser tog själva lyfter bara 25 minuter, säger Simon.

Skicklighet

Via bland annat stroppar på kranbilen, fyra lyftpunkter på bron och yrkesskicklighet i övrigt kom bron på plats.

Är detta vardagsmat för dig?

– Nja, inte träbroar, men det blir fler och fler lyft med dem för det är ju en billigare konstruktion även om den är stark och håller länge.

Passar

Träbron, placerad 5,25 meter över 61:an, är tillverkad av Martinssons från norrländska Bygdsiljum (Skellefteå), en bro för ett par miljoner kronor som nu ska underlätta för gående och cyklister i dessa trakter.

– Den ser fin ut och passar in här, säger Björn Jonsson, projektledare på Trafikverket i Karlstad. Träbroar lämpar sig som gc-broar.

2016/2017

Etappen Åmotfors-Norra By är totalt sett 4,5 kilometer lång och kostnadsberäknad till knappt 40 miljoner kronor inkluderat medfinansiering av Arvika och Eda kommuner. Entreprenörer är Veidekke och runt årsskiftet ska allt vara klart, enligt Björn Jonsson.

– Arbetena rullar på, för dagen håller vi på med uppsättning av skyddsräcken och närmare Åmotfors pågår breddningsarbeten. När arbetena med och runt bron är klara kommer vi att släppa på trafiken på den förbättrade långa raksträckan över Renbäcken så att trafiken inte behöver gå via den avstickare vi gjort förbi broområdet. Här, nära bron, ska det också breddas på ett parti.