2016-08-09 14:08

2016-08-09 14:08

Arvika Nyheter satsar mera på film

ARVIKA/KARLSTAD: Journalistiken breddas

Arvika Nyheter och NWT AB satsar allt mera på webben och inte minst på webbteve.

Journalistiken breddas. Det handlar numera inte bara om text och bild i papperstidningen och på nätet utan även om rörliga bilder i form av webbteve och livesändningar på webben. Sedan i höstas gör NWT AB en koncentrerad satsning på webbteve.

– Vi upplever att det finns ett intresse för rörlig bild, det ger ett mervärde rent journalistiskt utöver text och bild, säger Daniel Lundström, digital utvecklingschef på NWT AB. Och sedan finns det förstås ett intresse för ökad annonsering, teveannonser på webben.

Val

Det handlar om att ge tittare och läsare ökade valmöjligheter. Den tekniska utvecklingen har också förenklat framställningen av webbfilm genom att mobiltelefonernas videoprogram blivit allt bättre.

– Det gäller att göra ett gott webbklipp till rimlig arbetsinsats, så enkelt och så bra som möjligt. Vi ska heller inte jämföra oss med tevebolag även om vi försöker göra så bra klipp som möjligt. Och kvalitén har ökat allt eftersom.

Ökar

Tittandet på webbsidan i fråga, nwt.se, har ökat under våren, ju fler filmer som produceras ju mer tar tittarna och läsarna del av dem.

Rörliga aktiviteter lämpar sig kanske allra bäst för webbteve men det går att göra bra film på de flesta händelser i samhället. Sett till Arvika Nyheter produceras cirka 2-5 filmer per vecka, vilka hittas på nwt.se/arvika. De flesta filmer är mellan en till två minuter långa.

– Vi har en målsättning att hålla dem korta, tittandet är kort på nätet. Men sett inom nwt.se har vi även gjort längre livesändningar, exempelvis från Putte i Parken och från olika presskonferenser och idrottsevenemang.

2-5

Vissa klipp får många tittare, andra färre. Tågkraschen på stationen i Karlstad när ett veterantåg backade av spåret tillhör exempelvis de som fått många. Även vissa av Arvika Nyheters filmer har intresserat många samtidigt som kunskapen om webbfilmerna existens kan komma fler till del. På webben visar symbolen play att det finns en film att se på och ofta finns det även hänvisningar i papperstidningen om film.

– Jag tror att vi kommer att få se fler och fler webbfilmer framöver inte bara hos oss utan även hos andra media. Facebook exempelvis satsar mycket på video.

– Vi kommer att se det här som en naturlig del av journalistiken. Och vi kommer att bli bättre och bättre.

Journalistiken breddas. Det handlar numera inte bara om text och bild i papperstidningen och på nätet utan även om rörliga bilder i form av webbteve och livesändningar på webben. Sedan i höstas gör NWT AB en koncentrerad satsning på webbteve.

– Vi upplever att det finns ett intresse för rörlig bild, det ger ett mervärde rent journalistiskt utöver text och bild, säger Daniel Lundström, digital utvecklingschef på NWT AB. Och sedan finns det förstås ett intresse för ökad annonsering, teveannonser på webben.

Val

Det handlar om att ge tittare och läsare ökade valmöjligheter. Den tekniska utvecklingen har också förenklat framställningen av webbfilm genom att mobiltelefonernas videoprogram blivit allt bättre.

– Det gäller att göra ett gott webbklipp till rimlig arbetsinsats, så enkelt och så bra som möjligt. Vi ska heller inte jämföra oss med tevebolag även om vi försöker göra så bra klipp som möjligt. Och kvalitén har ökat allt eftersom.

Ökar

Tittandet på webbsidan i fråga, nwt.se, har ökat under våren, ju fler filmer som produceras ju mer tar tittarna och läsarna del av dem.

Rörliga aktiviteter lämpar sig kanske allra bäst för webbteve men det går att göra bra film på de flesta händelser i samhället. Sett till Arvika Nyheter produceras cirka 2-5 filmer per vecka, vilka hittas på nwt.se/arvika. De flesta filmer är mellan en till två minuter långa.

– Vi har en målsättning att hålla dem korta, tittandet är kort på nätet. Men sett inom nwt.se har vi även gjort längre livesändningar, exempelvis från Putte i Parken och från olika presskonferenser och idrottsevenemang.

2-5

Vissa klipp får många tittare, andra färre. Tågkraschen på stationen i Karlstad när ett veterantåg backade av spåret tillhör exempelvis de som fått många. Även vissa av Arvika Nyheters filmer har intresserat många samtidigt som kunskapen om webbfilmerna existens kan komma fler till del. På webben visar symbolen play att det finns en film att se på och ofta finns det även hänvisningar i papperstidningen om film.

– Jag tror att vi kommer att få se fler och fler webbfilmer framöver inte bara hos oss utan även hos andra media. Facebook exempelvis satsar mycket på video.

– Vi kommer att se det här som en naturlig del av journalistiken. Och vi kommer att bli bättre och bättre.