2016-07-13 06:00

2016-07-13 06:00

Slarvar med högerregeln

ARVIKA: Kan få böter på upp till 2 000 kronor

Hur bra är Arvikaborna på högerregeln?
I centrumkärnan fungerar det bra, enligt trafiklärare och polisen.
Men utanför slarvas det.

AN gav sig ut på vägarna med trafikläraren Anders Guldbrandsson för att se hur duktiga Arvikaborna är på högerregeln.

Längs Strandvägen, mot Mikaelikyrkan, slarvas det rejält.

Anders Guldbrandsson försöker köra ut från Styrmansgatan när det kommer en bilist på Strandvägen.

– Jag försöker smyga fram för att visa att jag vill åka, säger han.

Noll av tio

Enligt högerregeln ska bilisten på Strandvägen stanna och lämna företräde. Det gör den inte.

AN testade regeln totalt tio gånger på Strandvägen. Noll bilister följde den.

– Inne i stan tycker jag att högerregeln fungerar bra, men om man kommer utanför citykärnan så kan det bli lite småkaos ibland, säger Anders Guldbrandsson.

Mellan trafikanter uppstår ibland en slags förståelse om hur man ska bete sig i trafiken på vissa ställen.

– Det finns några så kallade ”hemmagjorda huvudleder” där man kör som om det vore huvudled. Jag tror inte att det är en kunskapsmiss utan det är nog av gammal vana, säger kollegan Wilhelm Brusell på Arvika trafikskola.

Slarvas på fler ställen

Det finns fler vägar i Arvika där det slarvas med högerregeln, menar Wilhelm och Anders.

– Västra kyrkogatan är en klassiker. Även Högåsgatan från Fältgatan, säger Wilhelm.

Det finns också vägar där det är oklart vad som gäller.

Småvägarna in mot Graningevägen har väjningsplikt, men det kan vara svårt för bilisterna på Graningevägen att se väjningspliktskyltarna som är aningen undangömda.

– Och om det är snö ute så ser man inte vägmarkeringarna, säger Anders.

AN testade även högerregeln ett antal gånger i centrum. Där fungerade den varenda gång.

– Högerregeln är en väldigt enkel regel, men missuppfattad. Många tänker små och stora vägar, men det gör ingen skillnad, säger Wilhelm.

Tips

Anders och Wilhelm har flera tips till sina elever – och övriga bilister:

– Anpassa farten vid korsningar och visa tydligt vad du ska göra.

Polisen menar att högerregeln fungerar bra i Arvika, åtminstone i centrum.

– Där är högerregeln stenhård. Lämnar man inte företräde så krockar man garanterat. Men det finns många gator i stan där folk tror att det är huvudled, men där högerregeln gäller. Det gäller att läsa skyltarna, säger Göran Brofeldt vid polisen.

Regeln är inte högt prioriterad hos polisen. Göran Brofeldt berättar att de inte har några särskilda kontroller för att kolla högerregeln.

– Nej, det är vanligt trafikvett som gäller. Men patrullerna ute är tillsagda att kolla körbeteendet hos folk. Så om man kör väldigt dåligt kan man bli bötfälld, säger han.

Kan få böter

För den som bryter mot väjningsplikt väntar böter, 2 000 kronor för bilar, motorcyklar och mopeder klass 1 och 1 000 kronor för cyklister.

Men att någon bötfälls för det är ovanligt, säger Göran Brofeldt.

– Det är nästan bara vid olyckor, säger han.

AN gav sig ut på vägarna med trafikläraren Anders Guldbrandsson för att se hur duktiga Arvikaborna är på högerregeln.

Längs Strandvägen, mot Mikaelikyrkan, slarvas det rejält.

Anders Guldbrandsson försöker köra ut från Styrmansgatan när det kommer en bilist på Strandvägen.

– Jag försöker smyga fram för att visa att jag vill åka, säger han.

Noll av tio

Enligt högerregeln ska bilisten på Strandvägen stanna och lämna företräde. Det gör den inte.

AN testade regeln totalt tio gånger på Strandvägen. Noll bilister följde den.

– Inne i stan tycker jag att högerregeln fungerar bra, men om man kommer utanför citykärnan så kan det bli lite småkaos ibland, säger Anders Guldbrandsson.

Mellan trafikanter uppstår ibland en slags förståelse om hur man ska bete sig i trafiken på vissa ställen.

– Det finns några så kallade ”hemmagjorda huvudleder” där man kör som om det vore huvudled. Jag tror inte att det är en kunskapsmiss utan det är nog av gammal vana, säger kollegan Wilhelm Brusell på Arvika trafikskola.

Slarvas på fler ställen

Det finns fler vägar i Arvika där det slarvas med högerregeln, menar Wilhelm och Anders.

– Västra kyrkogatan är en klassiker. Även Högåsgatan från Fältgatan, säger Wilhelm.

Det finns också vägar där det är oklart vad som gäller.

Småvägarna in mot Graningevägen har väjningsplikt, men det kan vara svårt för bilisterna på Graningevägen att se väjningspliktskyltarna som är aningen undangömda.

– Och om det är snö ute så ser man inte vägmarkeringarna, säger Anders.

AN testade även högerregeln ett antal gånger i centrum. Där fungerade den varenda gång.

– Högerregeln är en väldigt enkel regel, men missuppfattad. Många tänker små och stora vägar, men det gör ingen skillnad, säger Wilhelm.

Tips

Anders och Wilhelm har flera tips till sina elever – och övriga bilister:

– Anpassa farten vid korsningar och visa tydligt vad du ska göra.

Polisen menar att högerregeln fungerar bra i Arvika, åtminstone i centrum.

– Där är högerregeln stenhård. Lämnar man inte företräde så krockar man garanterat. Men det finns många gator i stan där folk tror att det är huvudled, men där högerregeln gäller. Det gäller att läsa skyltarna, säger Göran Brofeldt vid polisen.

Regeln är inte högt prioriterad hos polisen. Göran Brofeldt berättar att de inte har några särskilda kontroller för att kolla högerregeln.

– Nej, det är vanligt trafikvett som gäller. Men patrullerna ute är tillsagda att kolla körbeteendet hos folk. Så om man kör väldigt dåligt kan man bli bötfälld, säger han.

Kan få böter

För den som bryter mot väjningsplikt väntar böter, 2 000 kronor för bilar, motorcyklar och mopeder klass 1 och 1 000 kronor för cyklister.

Men att någon bötfälls för det är ovanligt, säger Göran Brofeldt.

– Det är nästan bara vid olyckor, säger han.