2016-03-11 10:40

2016-03-11 10:40

Frågetecken runt val av hållplatser

ARVIKA: Mer missnöje med ny skolskjutsentreprenör

I Prästhög oroas föräldrar över trafiksäkerheten där bussarna vänder. Ett åttaårigt skolbarn på Öna stiger på bussen på ett ställe, men släpps av på ett annat. Kritiken mot nyordningen med skolskjutsarna har fortsatt.

Det fortsätter komma in synpunkter på Nobina, den nya skolskjutsentreprenören i Arvika kommun. Främst handlar det om ändrade hållplatser.

I Högerud och Prästhög känner några föräldrar oro över trafiksäkerheten, eftersom bussarna nu vänder på den krokiga vägen istället för att köra en slinga och plocka upp barnen som innan entreprenörsbytet.

Fungerade förut

Joacim Lindén har en sexårig dotter som går i förskoleklass i Klässbol.

– Här fungerade det perfekt tills de nya tog över, säger han.

Men redan första dagen blev det problem.

– Då blev inte vår dotter hämtad förrän 8.15 och vi fick reda på att hon förväntades gå cirka 700 meter utmed en väg som inte är lämplig för en sexåring att gå. Bussen skulle vända i ett vägskäl vid dagis i Prästhög – där är det totalt olämpligt att vända på grund av dålig sikt, vägförhållanden och bilar som kör väldigt fort, säger han.

Vänder i kurva

Efter att problemet hade påtalats flyttades hållplatsen.

– Nu går vi 75 meter genom skogen, och de vänder istället i ett annat vägskäl, vid en s-kurva, där sikten också är minimal. Det är 70-väg och där kommer det många bilar. Flera av dem kör ohyggligt fort. Två av våra katter har blivit ihjälkörda där. Man funderar ju på om det ska hända nåt värre, säger Joacim Lindén.

Han vill att det ska vara som förut, något som föräldrarna också lovats i ett brev som kommunen skickade ut inför bytet av skolskjutsentreprenör.

– Där stod det att det inte skulle bli några förändringar i skolskjutsen. Vi vill att det ska vara samma turer som förut, då bussarna inte behövde vändas alls. Det är säkrare för barnen och det har ju funkat klockrent tidigare, säger han.

Olika hållplatser

Nästan längst ut på Öna, mellan Sulvik och Åmotfors, bor Finn Judin med sin familj. Hans åttaårige son går i Sulviks skola och åker skolskjuts både dit och hem. På morgonen är det fortfarande Arvika-Eda taxi som kör bussen, då hämtas pojken några hundra meter ifrån där han bor, precis som innan entreprenörsbytet.

Men på eftermiddagen är det Nobina som kör. Då släpps pojken istället av en knapp kilometer hemifrån, något som inte föräldrarna fick information om innan.

– Första gången han släpptes av där spöregnade det, så han var ju helt genomblöt och stelfrusen när han kom hem, säger Finn Judin.

Den enkla förklaringen är, enligt Värmlandstrafiks trafikchef Markus Bergman, att Nobinas buss är större, den har 30 platser medan Arvika-Eda taxi kör ett mindre fordon med åtta platser. Senare på eftermiddagen kör Nobina ytterligare en vända med de äldre barnen från skolan, även den bussen går ända fram. Men det är också en betydligt mindre buss.

Båda hållplatserna ligger dock inom det avstånd som är fastslaget i skolskjutsreglementet, så i den meningen gör vare sig kommunen eller Nobina något fel.

Det fortsätter komma in synpunkter på Nobina, den nya skolskjutsentreprenören i Arvika kommun. Främst handlar det om ändrade hållplatser.

I Högerud och Prästhög känner några föräldrar oro över trafiksäkerheten, eftersom bussarna nu vänder på den krokiga vägen istället för att köra en slinga och plocka upp barnen som innan entreprenörsbytet.

Fungerade förut

Joacim Lindén har en sexårig dotter som går i förskoleklass i Klässbol.

– Här fungerade det perfekt tills de nya tog över, säger han.

Men redan första dagen blev det problem.

– Då blev inte vår dotter hämtad förrän 8.15 och vi fick reda på att hon förväntades gå cirka 700 meter utmed en väg som inte är lämplig för en sexåring att gå. Bussen skulle vända i ett vägskäl vid dagis i Prästhög – där är det totalt olämpligt att vända på grund av dålig sikt, vägförhållanden och bilar som kör väldigt fort, säger han.

Vänder i kurva

Efter att problemet hade påtalats flyttades hållplatsen.

– Nu går vi 75 meter genom skogen, och de vänder istället i ett annat vägskäl, vid en s-kurva, där sikten också är minimal. Det är 70-väg och där kommer det många bilar. Flera av dem kör ohyggligt fort. Två av våra katter har blivit ihjälkörda där. Man funderar ju på om det ska hända nåt värre, säger Joacim Lindén.

Han vill att det ska vara som förut, något som föräldrarna också lovats i ett brev som kommunen skickade ut inför bytet av skolskjutsentreprenör.

– Där stod det att det inte skulle bli några förändringar i skolskjutsen. Vi vill att det ska vara samma turer som förut, då bussarna inte behövde vändas alls. Det är säkrare för barnen och det har ju funkat klockrent tidigare, säger han.

Olika hållplatser

Nästan längst ut på Öna, mellan Sulvik och Åmotfors, bor Finn Judin med sin familj. Hans åttaårige son går i Sulviks skola och åker skolskjuts både dit och hem. På morgonen är det fortfarande Arvika-Eda taxi som kör bussen, då hämtas pojken några hundra meter ifrån där han bor, precis som innan entreprenörsbytet.

Men på eftermiddagen är det Nobina som kör. Då släpps pojken istället av en knapp kilometer hemifrån, något som inte föräldrarna fick information om innan.

– Första gången han släpptes av där spöregnade det, så han var ju helt genomblöt och stelfrusen när han kom hem, säger Finn Judin.

Den enkla förklaringen är, enligt Värmlandstrafiks trafikchef Markus Bergman, att Nobinas buss är större, den har 30 platser medan Arvika-Eda taxi kör ett mindre fordon med åtta platser. Senare på eftermiddagen kör Nobina ytterligare en vända med de äldre barnen från skolan, även den bussen går ända fram. Men det är också en betydligt mindre buss.

Båda hållplatserna ligger dock inom det avstånd som är fastslaget i skolskjutsreglementet, så i den meningen gör vare sig kommunen eller Nobina något fel.