2016-02-24 09:39

2016-02-24 09:40

Utbyte som ger mersmak

ARVIKA: Lyckat projekt mellan förskolebarn och gymnasieelever

Eleverna får träna på att planera och genomföra framträdande inför grupp. Förskolebarnen får lära sig om elektricitet, vatten och bilar. Ett lyckat projekt avslutades på fordonsmuseet förra onsdagen.

Christine Ericsson är svenskalärare vid Taserudsgymnasiet, men hon ingår också i förskolan Rosengårdens föräldraråd. När tredjeårseleverna som läser svenska 3, en valbar kurs, i höstas uttryckte önskemål om att ”få göra något vi inte har gjort tidigare i skolan” började idéerna snurra och planen tog form.

Planerat själva

– Eleverna har jobbat i tre grupper, i stort sett indelade efter vilket program de går – el, vvs och fordon – och de har lagt upp och planerat hela arbetet själva, jag har bara visat dem vad som ska ingå enligt ämnesplanen i svenska och skött logistiken, säger Christine Ericsson.

Eleverna började med att gå till stadsbiblioteket – det var också ett önskemål de hade – där de bland annat fick tips om lämpliga böcker som handlar om de olika temana. Sedan har de funderat, skrivit och planerat sina framträdanden för en publik som inte riktigt är lik den de är vana vid.

– Det blir ju ganska annorlunda att prata inför barn, konstaterar Nils Olsson, Patrik Lundberg och Ida Leverström.

”Väldigt lyckat”

Å ena sidan lite mer avslappnat, å andra sidan ställs ganska stora krav på pedagogiken och planeringen. Hur länge ska man prata? Hur håller man intresset uppe? Hur förklarar man ganska krångliga saker så att även fem- och sexåringar förstår?

– Men de har gjort det väldigt bra och det har blivit väldigt lyckat, säger Christine Ericsson.

Lärorika utflykter

Vid två tillfällen har de tio barnen i Ugglegruppen – där de lite äldre barnen förbereds inför förskoleklass – fått lämna sin vanliga miljö för att tas om hand av tolv gymnasieelever. Första gången var de på Taserudsgymnasiet, där elever från el och vvs tog hand om dem, läste böcker och hade förevisningar om först el och sedan vatten. Förra onsdagen var det dags för det andra och sista tillfället, som då hade förlagts till Arvika fordonsmuseum.

Där läste Nils Olsson sagan ”Mulle Meck berättar om bilar”, sedan fortsatte han, tillsammans med Ida Leverström och Patrik Lundberg, med en powerpointpresentation om olika typer av bilar och andra fordon. Barnen fick sedan i uppdrag att rita hur de tror att bilar ser ut om hundra år, innan det var dags för fruktstund. Med batterierna påfyllda gav sig sedan hela gänget ut bland alla vackra klenoder i fordonshallen. Att ha en bil som faktiskt är gjord för lek är inte så dumt.

Lyxigt för barnen

Ugglegruppen har haft med sig sina pedagoger, Kennet Borg och Martina Gräsberg, under de här informativa studiebesöken. Och från förskolans sida är tongångarna enbart positiva.

– Det här är spännande, och ett nytt område för barnen. Vi gör ju mycket olika saker med Ugglegruppen, men det känns väldigt lyxigt att få vara med om det här, säger Kennet Borg.

Om det blir något liknande projekt nästa läsår är inte bestämt, men helt omöjligt är det inte:

– Det här har varit väldigt roligt, bland det roligaste jag har gjort, säger Christine Ericsson.

Christine Ericsson är svenskalärare vid Taserudsgymnasiet, men hon ingår också i förskolan Rosengårdens föräldraråd. När tredjeårseleverna som läser svenska 3, en valbar kurs, i höstas uttryckte önskemål om att ”få göra något vi inte har gjort tidigare i skolan” började idéerna snurra och planen tog form.

Planerat själva

– Eleverna har jobbat i tre grupper, i stort sett indelade efter vilket program de går – el, vvs och fordon – och de har lagt upp och planerat hela arbetet själva, jag har bara visat dem vad som ska ingå enligt ämnesplanen i svenska och skött logistiken, säger Christine Ericsson.

Eleverna började med att gå till stadsbiblioteket – det var också ett önskemål de hade – där de bland annat fick tips om lämpliga böcker som handlar om de olika temana. Sedan har de funderat, skrivit och planerat sina framträdanden för en publik som inte riktigt är lik den de är vana vid.

– Det blir ju ganska annorlunda att prata inför barn, konstaterar Nils Olsson, Patrik Lundberg och Ida Leverström.

”Väldigt lyckat”

Å ena sidan lite mer avslappnat, å andra sidan ställs ganska stora krav på pedagogiken och planeringen. Hur länge ska man prata? Hur håller man intresset uppe? Hur förklarar man ganska krångliga saker så att även fem- och sexåringar förstår?

– Men de har gjort det väldigt bra och det har blivit väldigt lyckat, säger Christine Ericsson.

Lärorika utflykter

Vid två tillfällen har de tio barnen i Ugglegruppen – där de lite äldre barnen förbereds inför förskoleklass – fått lämna sin vanliga miljö för att tas om hand av tolv gymnasieelever. Första gången var de på Taserudsgymnasiet, där elever från el och vvs tog hand om dem, läste böcker och hade förevisningar om först el och sedan vatten. Förra onsdagen var det dags för det andra och sista tillfället, som då hade förlagts till Arvika fordonsmuseum.

Där läste Nils Olsson sagan ”Mulle Meck berättar om bilar”, sedan fortsatte han, tillsammans med Ida Leverström och Patrik Lundberg, med en powerpointpresentation om olika typer av bilar och andra fordon. Barnen fick sedan i uppdrag att rita hur de tror att bilar ser ut om hundra år, innan det var dags för fruktstund. Med batterierna påfyllda gav sig sedan hela gänget ut bland alla vackra klenoder i fordonshallen. Att ha en bil som faktiskt är gjord för lek är inte så dumt.

Lyxigt för barnen

Ugglegruppen har haft med sig sina pedagoger, Kennet Borg och Martina Gräsberg, under de här informativa studiebesöken. Och från förskolans sida är tongångarna enbart positiva.

– Det här är spännande, och ett nytt område för barnen. Vi gör ju mycket olika saker med Ugglegruppen, men det känns väldigt lyxigt att få vara med om det här, säger Kennet Borg.

Om det blir något liknande projekt nästa läsår är inte bestämt, men helt omöjligt är det inte:

– Det här har varit väldigt roligt, bland det roligaste jag har gjort, säger Christine Ericsson.