2016-02-05 15:21

2016-02-05 15:21

Lovas lösning ett år för sent

GUNNARSKOG: Problem med internet

Lite av en parodi på internetuppkoppling och dåligt kundbemötande, det anser Lennart Johansson att han upplevt i Treskog det senaste året.

Berättelsen om den borttagna ledningen i Treskog går vidare: Den började för nästan exakt ett år sedan då Skanova tog bort Lennart Johanssons telefonledning i Södra Treskog.

Telefonledningar, stolpar, allt längs en 700 meter lång sträcka försvann när bolaget tog fel på Lennarts och en grannes adress.

Som egen företagare inom Sjövikens antik med en stor del av försäljningen via auktioner på internet drabbades Johansson hårt.

– Jag har varit förtvivlad, för mig har det varit rena parodin, säger han. Och jag har ringt minst tio gånger till nätägaren Skanova och operatören Telia utan att få svar, ingen tar riktigt ansvar för det här.

Lovad

Misstaget skulle snabbt åtgärdas när tjälen gick ur marken blev Johansson tidigt utlovad, men någon beständig lösning kom aldrig till stånd utan bara en provisorisk. Det vill säga att en ledning lades i dikeskanten.

Denna ledning har dock körts av två gånger av vägmaskiner som klippt gräs i dikesrenen och dessutom har blåsten gjort att de lagningar Johansson själv tvingats göra gått sönder lika många gånger.

Nu senast var det dessutom en skoter som körde sönder ledningen.

– Man förbereder sig inför en auktion och när den väl ska till har man inget internet. Man kan bli helförbaskad för mindre. När det dessutom visar sig efteråt att det varit köpvärda priser på auktionen blir man smått tokig. Det är ju det här jag lever på. Att de inte rättar till det de lovat gör mig otroligt irriterad.

Nedgrävd

Johansson vill att kabeln grävs ner i marken så som det utlovades från början. Och efter nya kontakter med Skanova har hoppets låga åter tänts om en beständig lösning.

– Problemet har inte flaggat upp i vårt system som det borde ha gjort men nu är det fokus på en beständig lösning, säger informationschefen Inger Gunterberg, Skanova. Så fort tjälen gått ur marken ska vi åtgärda det här.

Ett år för sent då?

– Ja, det är bara att beklaga att det blivit så här. Vårt system har inte flaggat upp som det borde ha gjort inför det här problemet.

Media

Johansson hoppas även på en snar provisorisk luftburen lösning innan den mera permanenta kommer till stånd.

– Jag har fått det här lovat mig tre, fyra gånger tidigare utan att det hänt något, nu får vi ser hur det blir. Synd att det inte händer något när man kontaktar bolagen som privatperson utan att det måste till media.

Berättelsen om den borttagna ledningen i Treskog går vidare: Den började för nästan exakt ett år sedan då Skanova tog bort Lennart Johanssons telefonledning i Södra Treskog.

Telefonledningar, stolpar, allt längs en 700 meter lång sträcka försvann när bolaget tog fel på Lennarts och en grannes adress.

Som egen företagare inom Sjövikens antik med en stor del av försäljningen via auktioner på internet drabbades Johansson hårt.

– Jag har varit förtvivlad, för mig har det varit rena parodin, säger han. Och jag har ringt minst tio gånger till nätägaren Skanova och operatören Telia utan att få svar, ingen tar riktigt ansvar för det här.

Lovad

Misstaget skulle snabbt åtgärdas när tjälen gick ur marken blev Johansson tidigt utlovad, men någon beständig lösning kom aldrig till stånd utan bara en provisorisk. Det vill säga att en ledning lades i dikeskanten.

Denna ledning har dock körts av två gånger av vägmaskiner som klippt gräs i dikesrenen och dessutom har blåsten gjort att de lagningar Johansson själv tvingats göra gått sönder lika många gånger.

Nu senast var det dessutom en skoter som körde sönder ledningen.

– Man förbereder sig inför en auktion och när den väl ska till har man inget internet. Man kan bli helförbaskad för mindre. När det dessutom visar sig efteråt att det varit köpvärda priser på auktionen blir man smått tokig. Det är ju det här jag lever på. Att de inte rättar till det de lovat gör mig otroligt irriterad.

Nedgrävd

Johansson vill att kabeln grävs ner i marken så som det utlovades från början. Och efter nya kontakter med Skanova har hoppets låga åter tänts om en beständig lösning.

– Problemet har inte flaggat upp i vårt system som det borde ha gjort men nu är det fokus på en beständig lösning, säger informationschefen Inger Gunterberg, Skanova. Så fort tjälen gått ur marken ska vi åtgärda det här.

Ett år för sent då?

– Ja, det är bara att beklaga att det blivit så här. Vårt system har inte flaggat upp som det borde ha gjort inför det här problemet.

Media

Johansson hoppas även på en snar provisorisk luftburen lösning innan den mera permanenta kommer till stånd.

– Jag har fått det här lovat mig tre, fyra gånger tidigare utan att det hänt något, nu får vi ser hur det blir. Synd att det inte händer något när man kontaktar bolagen som privatperson utan att det måste till media.