2016-01-29 14:20

2016-01-29 14:20

Najmeh Navid fick jobb efter praktiken

ARVIKA: Får använda sin kompetens inom skolan

Hon arbetade som lärare i kemi, fysik, matte, biologi och historia i Afghanistan. Efter drygt två år i Sverige har hon på nytt fått jobb inom skolan.

Najmeh Navid är ett bra exempel på en lyckad matchning. Hon har en gedigen utbildning och arbetslivserfarenhet med sig från hemlandet, som hon nu kan använda i sitt nya land. I januari började hon sin tjänst som studiehandledare inom gymnasieskolan i Arvika efter några månaders praktik.

– Det känns jättebra, det här jobbet passar för mig och jag har bra kollegor som alltid hjälper mig när jag har frågor, säger hon.

Till Östersund

Najmeh kom till Sverige den 20 september 2013, först till Stockholm och sedan till Östersund, där hon först läste SFI och sedan fortsatte studera vid Folkuniversitetet.

Ett år senare flyttade hon till Charlottenberg där också några av hennes vänner bor. Via Arbetsförmedlingen i Arvika fick hon hjälp av sin handläggare Annika Franzén. Najmeh ville fortsätta med svenskastudierna och valet föll på Folkuniversitet i Karlstad. I samband med utbildningen anordnades också praktik inom hennes område.

– Jag hade först praktik i en månad på en förskola i Charlottenberg, sedan i en månad på Gunnarsbyskolan, berättar hon.

Gillar struktur

Skolans strukturerade värld passar henne bäst, med tydligt indelade dagar och scheman att följa.

– Det är lättare, tycker jag.

Hon gick bredvid en lärare i en fjärdeklass och hjälpte eleverna i olika ämnen, bland annat i matte.

Stora klasser

Det skiljer en hel del mellan skolan i Afghanistan och Sverige.

– Där är det kanske 45 elever i samma klass, det är mycket svårare att nå fram då. Och här i Sverige har eleverna datorer och bra undervisningsmaterial, så ser det inte ut i Afghanistan, säger hon.

I september började hon praktisera på Taserudsgymnasiet, där hon trivs bra och dessutom gör nytta. Sedan årsskiftet är hon anställd av Arvika kommun och delar sin arbetstid mellan gymnasieskolorna, där hon fungerar som studiehandledare och tolk. Hon arbetar främst med nyanlända elever – flera av dem ligger på en hög utbildningsnivå, konstaterar hon, – och har bland annat lektioner i svenska, matematik och teknik med dem.

Språket är viktigt

Språket är förstås den viktigaste nyckeln till det svenska samhället och arbetsmarknaden.

– När du kan prata svenska kan du också få kontakt med olika människor i olika situationer. Men det är också jätteviktigt att få praktik, så att man kan få prata mycket svenska och lära sig hur saker går till. Det gäller att hitta en praktikplats som passar en, där man trivs, säger hon.

En sådan plats har Najhme Navid hittat. Hon har ett kontrakt på ett år nu och hoppas att hon får förlängt sedan.

– Men om inte jag får det vill jag studera på universitet, säger hon.

Najmeh Navid är ett bra exempel på en lyckad matchning. Hon har en gedigen utbildning och arbetslivserfarenhet med sig från hemlandet, som hon nu kan använda i sitt nya land. I januari började hon sin tjänst som studiehandledare inom gymnasieskolan i Arvika efter några månaders praktik.

– Det känns jättebra, det här jobbet passar för mig och jag har bra kollegor som alltid hjälper mig när jag har frågor, säger hon.

Till Östersund

Najmeh kom till Sverige den 20 september 2013, först till Stockholm och sedan till Östersund, där hon först läste SFI och sedan fortsatte studera vid Folkuniversitetet.

Ett år senare flyttade hon till Charlottenberg där också några av hennes vänner bor. Via Arbetsförmedlingen i Arvika fick hon hjälp av sin handläggare Annika Franzén. Najmeh ville fortsätta med svenskastudierna och valet föll på Folkuniversitet i Karlstad. I samband med utbildningen anordnades också praktik inom hennes område.

– Jag hade först praktik i en månad på en förskola i Charlottenberg, sedan i en månad på Gunnarsbyskolan, berättar hon.

Gillar struktur

Skolans strukturerade värld passar henne bäst, med tydligt indelade dagar och scheman att följa.

– Det är lättare, tycker jag.

Hon gick bredvid en lärare i en fjärdeklass och hjälpte eleverna i olika ämnen, bland annat i matte.

Stora klasser

Det skiljer en hel del mellan skolan i Afghanistan och Sverige.

– Där är det kanske 45 elever i samma klass, det är mycket svårare att nå fram då. Och här i Sverige har eleverna datorer och bra undervisningsmaterial, så ser det inte ut i Afghanistan, säger hon.

I september började hon praktisera på Taserudsgymnasiet, där hon trivs bra och dessutom gör nytta. Sedan årsskiftet är hon anställd av Arvika kommun och delar sin arbetstid mellan gymnasieskolorna, där hon fungerar som studiehandledare och tolk. Hon arbetar främst med nyanlända elever – flera av dem ligger på en hög utbildningsnivå, konstaterar hon, – och har bland annat lektioner i svenska, matematik och teknik med dem.

Språket är viktigt

Språket är förstås den viktigaste nyckeln till det svenska samhället och arbetsmarknaden.

– När du kan prata svenska kan du också få kontakt med olika människor i olika situationer. Men det är också jätteviktigt att få praktik, så att man kan få prata mycket svenska och lära sig hur saker går till. Det gäller att hitta en praktikplats som passar en, där man trivs, säger hon.

En sådan plats har Najhme Navid hittat. Hon har ett kontrakt på ett år nu och hoppas att hon får förlängt sedan.

– Men om inte jag får det vill jag studera på universitet, säger hon.