2016-01-20 09:49

2016-01-20 09:49

Glafsfjordens musikfestival i dagarna fyra

ARVIKA: Klassisk musik för alla

Med start idag och i fyra dagar framåt är det nu för andra året i rad dags för Glafsfjordens musikfestival. I år är det en ännu större och bredare festival med bland annat virtuosa soloinslag, kammarmusik, barock, romantik, konstmusik, jazz och folkmusik. Fokus ligger på att väcka ett intresse hos unga.

– Det är som en stor solfjäder av olika uttryck. Vi vill visa att klassisk musik engagerar, att den går djupare in när man upplever den live och att alla kan ta åt sig och få ut något av att lyssna. Det finns bra klassisk musik i Arvika och en stark tradition. Och i och med renoveringen av aulan på Ingesund ville vi satsa på en festival. Vi har tillsammans ett kontaktnät som gör att vi kan övertala internationella musiker att komma hit, säger festivalledaren Jon Dahlkvist.

Stötta unga musiker

En av de konstnärliga ledarna Julia Mustonen-Dahlkvist tillägger:

– Vi vill framtidssäkra en blommande kultur här i Arvika och lära unga att lyssna på klassisk musik. Stort fokus ligger på att stödja de unga och deras möjlighet att uppträda tillsammans med professionella artister.

Internationella begåvningar och stjärnor så väl som unga inhemska och lokala talanger deltar. Pianisten Daumants Liepiòð från Riga är en av de stora i år. I fjol var han en av de unga och lovande på festivalen och fick stående ovationer. I år åker han till Carnegie hall i New York direkt efter att han är klar på Ingesund. Men ikväll spelar han bland annat musik av Brahms med sin syster och violinisten Madara Liepiòa i Gunnarskogs kyrka. Alla andra konserter hålls i aulan på Musikhögskolan Ingesund.

Fler storheter som kan nämnas är den ryske pianomästaren Alexander Ghindin som deltar under konserterna på fredag och lördag. Också unga nya framtida stjärnor kommer att lysa på scenen. Den konstnärlige ledaren Magnus Ericsson framhäver framförallt Jonna Simonsson, från Stockholm, bara 15 år.

– Hon är otroligt bra, det är hög klass och alla pedagoger slåss om henne, säger Magnus Ericsson.

Ung stråkkvartett

Ytterligare en begåvning som Jon Dahlkvist framhäver som en otroligt bra trumpetare, är norrmannen Trond Sagbakken, 17 år. Han åker världen runt och håller på att slå igenom. Unikt på festivalen är även den unga stråkkvartetten Opus13, mellan 18 och 20 år och från Norge.

Kompositör i fokus för festivalen är Kaija Saariaho. Hon kunde inte komma, men dottern Aliisa Niege Barrière deltar. Sammanlagt är det tio föreställningar och sex master classes. Master classes är inte bara till för studenterna på Ingesund, utan öppna för publik som på ett nära sätt får följa och möta professionella musiker och kompositörer, samt lära sig hur musik kan skapas och nå sitt resultat. Den mycket aktive danske cellisten Jakob Kullberg är en av dem som ska spela och undervisa. Också klarinettisten Emil Jonason som är en frisk fläkt på scen kommer att hålla föredrag och master class värda att lyssna på.

Musikfestivalen har också ett samarbete med Estetiska skolan Stage & Perform. Tillsammans med elever från Estetiska skolan, koreografen Henry Alarcon och illustratören Ane Gustavsson har dans och bilder skapats till föreställningen Nya tavlor på en utställning av Modest Mussorgskij. En promenad på en utställning med tavlor leder till suggestiva och dramatiska upplevelser av olika djur som träder ut ur ramar på scenen. Och på duk projiceras Anes bilder av djur. Originalbilderna finns också att beskåda utanför aulan. Musiken framförs av en solopianist och en stråkorkester. Familjekonserten spelas flera gånger under veckan för barn och ungdomar från skolor i Arvika. I fjol kom det nästan tusen besökare och i år har än fler möjlighet att komma.

Varför ligger festivalen tredje veckan i januari?

– Det är för att de flesta har tid att komma nu, det är en lugn period, vi fyller ut ett tomrum i kulturutbudet, säger Jon Dahlkvist.

Julia Mustonen-Dahlkvist fortsätter:

– Det är då man behöver den som mest. Att gå in i en varm lokal och lyssna på kammarmusik, vad kan vara bättre?

– Det är som en stor solfjäder av olika uttryck. Vi vill visa att klassisk musik engagerar, att den går djupare in när man upplever den live och att alla kan ta åt sig och få ut något av att lyssna. Det finns bra klassisk musik i Arvika och en stark tradition. Och i och med renoveringen av aulan på Ingesund ville vi satsa på en festival. Vi har tillsammans ett kontaktnät som gör att vi kan övertala internationella musiker att komma hit, säger festivalledaren Jon Dahlkvist.

Stötta unga musiker

En av de konstnärliga ledarna Julia Mustonen-Dahlkvist tillägger:

– Vi vill framtidssäkra en blommande kultur här i Arvika och lära unga att lyssna på klassisk musik. Stort fokus ligger på att stödja de unga och deras möjlighet att uppträda tillsammans med professionella artister.

Internationella begåvningar och stjärnor så väl som unga inhemska och lokala talanger deltar. Pianisten Daumants Liepiòð från Riga är en av de stora i år. I fjol var han en av de unga och lovande på festivalen och fick stående ovationer. I år åker han till Carnegie hall i New York direkt efter att han är klar på Ingesund. Men ikväll spelar han bland annat musik av Brahms med sin syster och violinisten Madara Liepiòa i Gunnarskogs kyrka. Alla andra konserter hålls i aulan på Musikhögskolan Ingesund.

Fler storheter som kan nämnas är den ryske pianomästaren Alexander Ghindin som deltar under konserterna på fredag och lördag. Också unga nya framtida stjärnor kommer att lysa på scenen. Den konstnärlige ledaren Magnus Ericsson framhäver framförallt Jonna Simonsson, från Stockholm, bara 15 år.

– Hon är otroligt bra, det är hög klass och alla pedagoger slåss om henne, säger Magnus Ericsson.

Ung stråkkvartett

Ytterligare en begåvning som Jon Dahlkvist framhäver som en otroligt bra trumpetare, är norrmannen Trond Sagbakken, 17 år. Han åker världen runt och håller på att slå igenom. Unikt på festivalen är även den unga stråkkvartetten Opus13, mellan 18 och 20 år och från Norge.

Kompositör i fokus för festivalen är Kaija Saariaho. Hon kunde inte komma, men dottern Aliisa Niege Barrière deltar. Sammanlagt är det tio föreställningar och sex master classes. Master classes är inte bara till för studenterna på Ingesund, utan öppna för publik som på ett nära sätt får följa och möta professionella musiker och kompositörer, samt lära sig hur musik kan skapas och nå sitt resultat. Den mycket aktive danske cellisten Jakob Kullberg är en av dem som ska spela och undervisa. Också klarinettisten Emil Jonason som är en frisk fläkt på scen kommer att hålla föredrag och master class värda att lyssna på.

Musikfestivalen har också ett samarbete med Estetiska skolan Stage & Perform. Tillsammans med elever från Estetiska skolan, koreografen Henry Alarcon och illustratören Ane Gustavsson har dans och bilder skapats till föreställningen Nya tavlor på en utställning av Modest Mussorgskij. En promenad på en utställning med tavlor leder till suggestiva och dramatiska upplevelser av olika djur som träder ut ur ramar på scenen. Och på duk projiceras Anes bilder av djur. Originalbilderna finns också att beskåda utanför aulan. Musiken framförs av en solopianist och en stråkorkester. Familjekonserten spelas flera gånger under veckan för barn och ungdomar från skolor i Arvika. I fjol kom det nästan tusen besökare och i år har än fler möjlighet att komma.

Varför ligger festivalen tredje veckan i januari?

– Det är för att de flesta har tid att komma nu, det är en lugn period, vi fyller ut ett tomrum i kulturutbudet, säger Jon Dahlkvist.

Julia Mustonen-Dahlkvist fortsätter:

– Det är då man behöver den som mest. Att gå in i en varm lokal och lyssna på kammarmusik, vad kan vara bättre?

  • Karin Gustafsson